Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Pliktet til å svare på skjema fra SSB vedr stand. & pris på ny enebolig - noen andre?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-13, 22:35   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Pliktet til å svare på skjema fra SSB vedr stand. & pris på ny enebolig - noen andre?

(Beklager knotete tittel, men fikk ikke plass til hele setningen uten forkortelsene. Og beklager knotete innlegg, men hjernen er litt ute av drift for tiden.)

Mottok et skjema fra SSB i regi av Seksjon for bygg- og tjenestestatistikk fordi det er registrert at vi står som "eiere av ny enebolig eller med annen type byggesak i løpet av siste halvår". I skjemaet blir vi bedt om å fylle ut diverse om standarden på huset, samt delkostnadene på de ulike utgiftene vi har hatt ved oppføring av huset (eks summen vi har brukt for å få tomten byggeklar, kostnadene ved grunnarbeid, fundamentering, osv), totalkostnaden, hvordan det er finansiert og vurdering av kostnad på evt egeninnsats. Ganske inngående, og til dels private (syns jeg), opplysninger med andre ord, og det kunne fort ha blitt et problem for oss om vi ikke hadde ført budsjett og/eller tatt vare på dette. Det er jo ikke bare bare å føre et nøyaktig budsjett i en slik prosess som går over en lengre periode med ørten aktører, og få alt inn i riktig post (takket være svigerfar er alle kostnader registrert og satt nøye i system, men det hadde ikke vært tilfellet om vi ikke hadde hatt ham selv om vi er nøye selv). Hvordan definerer man kostnadene på egeninnsats, liksom? Det står at man skal gjøre et anslag på hvor mye man ville ha betalt for det samme arbeidet ved kjøp av arbeidskraft og materialer, men da må vi jo begynne å tenke gjennom alt vi har gjort her for så å finne (gjette?) pris. Og gjelder det da alt vi gjorde før ferdigstillelsesattesten, eller skal vi f eks inkludere fliselegging av uteområde som vi gjorde et par mnd etter at vi mottok ferdigstillelsesattesten?

Ut fra hva det står i følgebrevet er vi pliktet til å svare på dette jfr statistikkloven § 2-4, og opplysningene vil bli brukt til å utarbeide indeks som viser prisutviklingen på bygging av eneboliger. Er ikke dette en litt merkelig ting å pålegge folk? Jeg tviler ikke på at det er både nødvendig og et reelt skjema, men har aldri hørt om andre som har måttet fylle ut noe slikt så tenkte å høre her inne om noen vet noe mer om dette eller har vært borti det selv? Gådd, jeg hadde virkelig andre ting jeg kunne tenke meg å gjøre i stedet for i kveld. (Skikkelig I-landsproblem, virkelig, men jeg ble litt perpleks av at hele greia var pliktig og ser at dette kommer til å ta litt tid å fylle ut.)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no