Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vaske gammelt servise i maskin?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-18, 23:17   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Vaske gammelt servise i maskin?

Jeg har fått ett servise fra min farmor, masse, masse deler. Det er ett Figgjo katedral bankett hvis jeg har googlet dekoren riktig, og det ser helt ubrukt ut - og dette kan vel ikke vaskes i oppvaskmaskinen?

Jeg vurderer å bruke dette som juleservise i såfall, jeg kan leve med å vaske for hånd ett par ganger i året...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 23:22   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Er det gulldekor? :myser: Fra 60- eller 70-ishtallet? Jeg ville antatt at det ikke kunne maskinvaskes, i så fall.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 23:26   #3
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Gulldekor og 60-tall utfra merket bakpå. Jeg regner vel nesten med at set ikke kan madkinvaskes, men vi har jo «kaldvaskprogram» på maskinen, så jeg tenkte kanskje noen visste om det kunne gå.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 23:59   #4
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Jeg har et 60-talls figgjoservise på hytta. Jeg bestemte meg for å vaske det i (moderne) maskin, ut i fra en tanke om at jeg har mye større glede av å bruke det, enn at det ikke blir brukt/må stå i timesvis å vaske opp.

Det har tålt det bra så langt (40-50 bruksdøgn i året). Unntak er noe jeg har kjøpt brukt som allerede var falmet, og to skåler som allerede var krakelert. Det jeg arvet fra farmor (og altså har supplert m bruktkjøp) var kun håbdvasket og i nydelig stand.

Hadde nok vært mer forsiktig hvis gulldekor.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 00:04   #5
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Vi vasker også gammelt kaffeservise med gullkant i maskin. Tanken bak er at det er bedre at det blir brukt og at det er større fare for at jeg knuser noe om jeg vasker for hånd enn slitasjen er i maskin på skånsomt vaskeprogram.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 01:00   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Jeg vasker aldri sånt i maskin. Mannens tante påpekt senest i sommer at det 90 år gamle kaffeserviset vårt er like pent som nytt mens hennes svigerdatter har fullstendig ødelagt samme type servise ved å maskinvaske det. Jeg synes jo dekoren er nesten hele gleden med slike serviser så slikt vaskes for hånd og vi lar det ikke hindre oss i å bruke servisene heller.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 01:44   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Har Porsgrund servise med gullkant og det vaskes for hånd - alle deler. Kjøpe en vaskekost med såpe i skaftet, så går det veldig fort. Hilsen en som virkelig hater oppvask for hånd, men virkelig ikke tar sjanse på å putte det vakre, gamle serviset i oppvaskmaskinen.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 08:03   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Jeg har servise som jeg fikk av mormoren min da jeg var tenåring. Arvet også noen kakeasjetter med gulltrykk og gullkant. Har vært i bruk ganske ofte de siste 30 årene og har blitt vasket i oppvaskmaskin. Ingen slitasje på mitt.
Juleserviset fra Firkløveren tåler også oppvaskmaskin.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 09:43   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Det som sliter på gammel glasur er nok maskinoppvaskmidlet mer enn vannet. Det er ganske kraftige saker. Hvis man vil gjøre jobben enklere kan man antakelig kjøre et skåneprogram uten såpe, først. Så går det fort og greit å vaske over i kummen. Som en mellomting. Men bare skylleprogram synes jeg det er lite greie på i min maskin.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 12:11   #10
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Vi kjøpte glass med tinnstett (limt på) og tinnbestikk på Hadeland Glassverk. Dette må håndvaskes fordi limet ikke tåler maskinoppvaskmiddel. Vi fikk beskjed den gang at vi kunne vaske i maskinen på et skånsomt program med en dråpe zalo. Kan kanskje gjøre det samme med det gamle serviset?

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 12:12   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Jeg har et gammelt et fra Japan som min morfar kjøpte da han seilte. Det brukes til svært få anledninger, vaskes for hånd.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 12:13   #12
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Jeg har masse gammelt servise som vaskes jevnlig i maskin, men det blir veldig slitt i dekoren. Det fineste figgjo-serviset mitt holder jeg detfor unna og tar for hånd. Da brukes det sjeldnere, så det er jo litt synd, det og.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 12:55   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Jeg arvet det service besteforeldrene mine fikk i presang da de giftet seg i 1948. Det tør jeg ikke putte i oppvaskmaskinen.

Jeg har arvet noe hverdagsservise også. Og det er nå helt hvitt etter 13 års vask i maskin.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 14:27   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Det er jo en kost/nytte-diskusjon, egentlig. Gammelt servise med påtrykt dekor blir slitt i vaskemaskin. Moderne oppvaskmiddel er mer skånsomt enn det de hadde før, men allikevel sterkere enn zalo.

Gull- og sølvtrykk forsvinner ekstra fort i oppvaskmaskin, og noe av det eldre porselenet er veldig sprøtt slik at det spretter av skår.

Samtidig: er det slik at du aldri kommer til å bruke det om du ikke vasker det i oppvaskmaskinen, så tar du det i oppvaskmaskinen, og nyter det så lenge det varer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 15:05   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

... så tar du det i oppvaskmaskinen, og nyter det så lenge det varer.

Det er det jeg har tenkt om hverdagsserviset etter bestefar. Men jeg klarer ikke å tenke det samme om finserviset. Så det bruker vi bare til veldig fint.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 16:01   #16
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Mitt er håndmalt Royal Copenhagen, redda frå ei kasse på vei til gjenbruksbutikk! Vil det vere annaleis med handmalt kontra påtrykt?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 16:10   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Det kommer an på om det er håndmalt over eller under glasuren.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 16:14   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Hvis det er ting man bare bruker en gang eller to i året, så gidder man sannsynligvis å håndvaske det. Men på den annen side er jo en eller to maskinvasker i året ikke all verdens heller.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 17:07   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Vi kjøpte glass med tinnstett (limt på) og tinnbestikk på Hadeland Glassverk. Dette må håndvaskes fordi limet ikke tåler maskinoppvaskmiddel. Vi fikk beskjed den gang at vi kunne vaske i maskinen på et skånsomt program med en dråpe zalo. Kan kanskje gjøre det samme med det gamle serviset?

Zalo i oppvaskmaskinen!?! Hvem i alle dager har anbefalt noe slikt!?

(For de som ikke har hatt gleden av å se en oppvaskmaskin vaske med Zalo: en spiseskje er nok til å dekke hele gulvet på kjøkkenet med skum i løpet av et par timer vasketid. (Ikke mitt kjøkkengulv, heldigvis.))

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 17:10   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske gammelt servise i maskin?

Ikke gjør dette hjemme prøvde.

https://youtu.be/QcwAlcFOl00

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no