Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Mattilsynet og alternativ jul i Oslo

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-14, 12:46   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mattilsynet og alternativ jul i Oslo

http://www.osloby.no/nyheter/Mattils...l#.UzlF6vl_tg0

Det kan se ut som om mattilsynet vil stoppe/gjøre det vanskelig for frivillige å arrangere julemiddag.

Hva synes FP om det?

Jeg selv er litt usikker på hvem som egentlig kommer på dette arrangementet, men så lenge maten er varmebehandlet så kan jeg ikke se det helt store problemet.
Dersom mattilsynet vinner frem her, tenker jeg at det kan bli vanskelig å selge boller/kaker etc på fotballkamper og 17. mai etterpå.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:04   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mattilsynet og alternativ jul i Oslo

Jeg oppfatter ikke at de vil gjøre det vanskelig. Jeg oppfatter at de mener at bostedsløse skal ha like trygg mat som alle andre ,og også har krav på god hygiene. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor Holstad har avslått å ta et møte med Mattilsynet. Jeg er helt enig i at det er en stor sak hvis 300-400 får diarè, særlig med tanke på at endel av dem kanskje ikke har den beste helsestatusen i utgangspunktet.

Jeg tenker (uten å kjenne arrangementet i detalj, så det blir reen synsing... )at de antakelig serverer mat som har større risiko enn en standard 17. mai med kaker og pølser. Dersom de varmer store mengder kjøtt, saus osv., vil nettopp det at mye mat varmes lenge, står lenge osv. være en potensiell bakteriebombe.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:05   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattilsynet og alternativ jul i Oslo

Jeg syns Mattilsynet er litt vanskelige her, men jeg syns Holstad er usannsynlig teit som ikke vil gå i møte med Mattilsynet for å diskutere saken. Å ha orden på håndtering, lagring, tilberedning og servering for å sikre mattrygghet syns jeg ikke er for mye forlangt, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:06   #4
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mattilsynet og alternativ jul i Oslo

Strengt tatt har man vel ikke lov å selge hjemmelagde kaker på f.eks. 17.mai - de skal være laget på godkjent kjøkken, mener jeg å ha sett.

Men jeg synes ikke det er så feil å komme med påpekning av hygieneregler for slike store arrangementer. Det er ikke noe særlig om man ender med å matforgifte noen hundre mennesker (og en del av dem kanskje gamle og småskrøpelige i utgangspunktet) fordi man ikke har gått gjennom en del grunnleggende rutiner.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:11   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mattilsynet og alternativ jul i Oslo

Det er vel ikke mattilsynet som lager reglene de er pålagt å følge opp. Storm i et vannglass.

Sitat:

 Kan denne saken gå så langt at Alternativ Jul risikerer å få inspeksjon og hastestengning på selveste julaften?- Julaften har vi normalt arbeidstid til klokken 12. Men dette er ikke noen hastesak for Mattilsynet. Vi håper å løse dette gjennom dialog.

Jeg jobber en del med folk fra mattilsynet, og opplever etaten som veldig serviceminded og glade for å veilede folk i forkant.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no