Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-14, 11:16   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Jeg syns dette er utrolig spennende. Også lurer jeg på hvordan de skal løse det rent praktisk om de faktisk ønsker å løsrive seg? Kan England nekte? Får de beholde oljeressursene? Hva med militærressursene som jeg skjønner også er ganske skjevfordelt?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 11:41   #22
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

England kan vel ikke nekte, det er jo bestemt at Skottland skulle få bestemme selv om de ville være i union med resten av UK eller ikke.

Ang oljeressursene blir det nok diskusjoner. Så vidt jeg har skjønt er det i hovedsak to metoder som kan benyttes: Fordeling etter median-linjene (geografisk) og fordeling etter folketall. Det første vil gi Skottland ca 90 % av oljen, det siste ca 9%. Det er det første som blir brukt ellers i verden, stort sett. Det vil også bli diskusjoner om verdien av investeringene som allerede er gjort på britisk sokkel - vil UK få igjen noe for dette, osv.

Ang forsvar: Jeg tror Skottland har sagt de ønsker å redusere kostnadene for det militære. Dette kan få konsekvenser for et eventuellt NATO-medlemsskap, da de krever en viss investering i forsvar. Husker ikke tallene, men det ser ut til at dersom valgløftene blir holdt må Skottland stå utenfor NATO.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 13:33   #23
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Parlamentet i Storbritannia har godkjent folkeavstemningen, og det er nok med simpelt flertall.

Atomvåpen er et av stridstemaene, alle de britiske atomvåpnene befinner seg på skotsk jord (Trident-programmet). I Skottland har det vært stor motstand mot atomvåpen, så det er lite trolig at et selvstendig Skottland skal denne typen våpen. I stedet blir det brukt som et argument for selvstendighet, at man slipper dem.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 13:57   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Det er jo utrolig mange usikkerhetsmomenter, så vidt jeg har skjønt, som jeg er sikker på chickens out en stor majoritet av gjerdevelgerne?

- EU - må de søke på nytt selv? Vil de, skal de?
- pundet får de antagelig ikke beholde, skal de ta (gudforby) euro? Har de styrke til å bære en egen valuta? (langt i fra)
- fordeling av utgiftene for utbygging av britisk (skotsk) sokkel - det er vel nokså utopisk å anta at Skottland skal ha 90 % av fremtidige inntekter uten å kompensere resten av Storbritannia for investeringene?
- andel av statsgjelden til Storbritannia - de kan jo ikke bare gå fra sin del av den? Hvordan skal det deles og dekkes?
- grensen - blir det virkelig satt opp passkontroll og grensevakt? Hva med Schengen? Kan man bo i Skottland og jobbe i England?

Jeg kan ingenting om dette, dette er bare det lille jeg har plukket opp i media - men jeg hadde aldri i verden stemt ja.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 15:42   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

CD lister opp alle spørsmålene jeg satt og grubla på mens jeg var hos frisøren i dag.

Jeg hørte forresten nylig en eller annen skotsk stand up-komiker som mente at den nye skotske valutaen godt kunne hete Scmakaroons.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 16:45   #26
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Kevin bridges, tror jeg Inagh. Det var et program som het live at the referendum forrige helg på bbc. Ligger på iplayer en dag eller to til vil jeg tro, for de av dere som bruker unblock.us eller lignende. Ganske fornøyelig, men man blir nok ikke så mye mer opplyst av det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 16:48   #27
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Scotland : "I'm leaving you..."
Britain : "You can't!"
Scotland : "I'm leaving. It's over."
Britain : "... I'm pregnant!!"...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 16:48   #28
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 16:52   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 19:28   #30
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 19:34   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 19:36   #32
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?




Jeg tror nok at de feiger ut i siste sekund, men det forhåpentligvis relativt jevnt likevel.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 20:23   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Hvordan ser det ut nå i kveld, dagen før? Noen som vet?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 20:37   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Jeg finner ingen oversikter!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 20:47   #35
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Nei til uavhengighet litt frem i dag. Tipper det ender opp med 55-57% nei til slutt.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 20:47   #36
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Jeg tror det blir et knepent flertall for å bli.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 11:11   #37
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Jeg tror også det blir et knepent flertall for å bli. Men jeg er i Edinburgh nå for å få med meg avstemninga og delta i kampanjen siste par dagene. I går delte jeg ut 250 brosjyrer i brevsprekker, sto på valgkampbod med sosialistpartiet og delte ut løpesedler i noen timer, delte ut enda flere løpesedler på et radical independence-arrangement sammen med Campaign for Nuclear Disarmament, og så på en demonstrasjon for internasjonal solidaritet og ja, som spontant ble til et demonstrasjonstog gjennom halve byen fram til parlamentet.

Og dette er så veldig mye større en nasjonalisme. Det handler om demokrati og medvirkning, og mye av argumentasjonen knytter seg nærmere til 2000-tallets internasjonale antiglobaliseringsbevegelse - et annet Skottland er mulig. Det er flere rop om "Power to the People" enn synging av "rise up and be a nation again" med historiske referanser til Wallace på 1300-tallet og jakobineropprørene på 1700-tallet.

Så uansett hva som skjer i dag, er jeg veldig spent på hvor og hvordan denne energien skal få utløp videre.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 11:19   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Det er veldig, veldig spennende. Jeg kjenner jo flest skotske kulturfolk, og i det miljøet er de veldig for løsrivelse. Og som du sier, det handler virkelig om noe helt annet enn nasjonalisme.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 11:29   #39
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvordan ser det ut nå i kveld, dagen før? Noen som vet?

Kilder sier at 45% stemmer for 50% stemmer i mot og det er de resterende 5% som avgjør hvorvidt de blir eller ikke.

Jeg er veldig spent på hvordan de skal klare dette. De ønsker å beholde valutaen, men britiske myndigheter har varslet at dette blir uaktuelt om de går ut av unionen - jeg tror det skaper usikkerhet rundt økonomien i landet og hvordan de skal klare å bygge opp sin egen valutareserve og sentralbank.

Jeg tror de blir i union.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 11:31   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Skal man være nøktern så blir det vel til at de blir. Siste liten-stemmerne lander nok på det "tryggeste". Jeg tror det at så mye er uavklart er Nei-sidens sterkeste kort. "Du vet hva du har men ikke hva du får" er et overraskende sterkt argument.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no