Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Elbil - valgets kval

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-15, 21:05   #41
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Jeg pendler og bruker over 4000,- i måneden på diesel og bom. Det ble en helt ny hverdag med el-bil, der vi nå faktisk sparer penger selv med lån på bilen.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 21:20   #42
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Ja, mannen kjører 6 mil hver dag med tre bomstasjoner og hadde også bensin på en liten Yaris før, vi sparer mange tusen på null bompenger, gratis lading på jobb og noen hundrelapper i årsavgift istedenfor 3000 i året.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 23:47   #43
Tussilago
Spoon2
 
Tussilago sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 750
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi har hatt Leaf i akkurat ett år, og rundet nettopp 29000 km. Kjører mye og har flere bommer på vei til jobb. Fornøyd

__________________
Lillesøster-07, Mellomsøster-03 og Storebror-01
Tussilago er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 23:51   #44
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Jeg har kjøpt meg en e-Up i dag.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 17:24   #45
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Jeg parkerte ved siden av en e-Golf i dag med min Leaf og Leafen er både høyere og har større bagasjerom, så jeg tror den alt i alt er en romsligere bil, sånn hvis det skulle ha noe å si.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 17:39   #46
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi sparer ca. 5000,- i mnd. Og det kun i bom og drivstoff som er dyrt. Baller fort på seg når man pendler. I tillegg bor vi slik til at det blir en del kjøring i forbindelse med barnas aktiviteter. Leaf er kanskje ikke kult imagemessig, men en stor innsparing for oss kontra diesel/ bensinbil, som er alternativet.

Vi selger den nok til sommeren, og kjøper en e-golf utpå høsten, har prøvekjørt den og den virket veldig god.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-15, 00:34   #47
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Leafen ER mye større. E-up har 4-seter, mens Leafen har 5.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-15, 00:41   #48
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

LilleLeo, var det et svar til kokos? Hun sammenlikner ikke Leaf med e-up, men med e-golf. :jpup:

Vi planlegger å prøvekjøre elbiler i påsken. Jeg gleder meg!

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-15, 09:00   #49
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi venter til høsten og på statsbudsjett lekkasjer før vi kjøper. Vi har lite behov for bil og lite å spare på elbil. Jeg har spurt på P plass på jobb. .

E-up er liten ser jeg, og Leaf er stor. Skal se på nye Mercedes også.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-15, 10:01   #50
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi har Zoe, og jeg liker den godt.

Vi lader stort sett bare hjemme, og det er greit med ladestolper vi kan bruke rundt oss, om vi må lade på tur. I tillegg kommer det en bedre ladeløsning for vanlig stikkontakt nå.
Vi har plass til alle fem, pluss greit bagasjerom. Plass til to kofferter eller en barnevogn.
Prisen var også viktig. Den kostet oss 60 000 mindre enn en e-golf ville kostet oss. Mulig e-golf har bedre gjensalgsverdi, men vi har tenkt til å ha bilen noen år og da er tror jeg ikke forskjellen er 60 000 lengre.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-15, 15:57   #51
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

LilleLeo, var det et svar til kokos? Hun sammenlikner ikke Leaf med e-up, men med e-golf. :jpup:

Vi planlegger å prøvekjøre elbiler i påsken. Jeg gleder meg!

Ah, jeg leste feil.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-15, 15:59   #52
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi bråbestemte oss for å prøve i dag, siden vi allerede har ute et ærend, og har vært innom tre bilbutikker, som alle stengte før vi kom.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 18:25   #53
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 21:28   #54
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi har hatt leaf noen år. Jeg er veldig fornøyd med bilens kjøreegenskaper og plass, men UTROLIG misfornøyd med Nissan som leverandør. Det har vært en del feil med bilen, som takstmenn og verksteder har dokumentert er garantisaker, men Nissan dekker ikke en d****. Vi har kranglet med ansvarlige i Norge og i utlandet, og dokumentert absolutt alt opp og ned og i mente, uten hell. Vi skal aldri noengang ha Nissan igjen. Aldri.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 21:38   #55
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Jeg har også hørt en dårlig historie om Nissan, men det var en vanlig bil. Vår forhandler for Nissan her vi bor har dårlig service, så mannen forholder seg direkte til der han kjøpte Leaf'en og de er supre.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 21:43   #56
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi har kjøpt importert bil med garantihefte og fått god service på Birger N Haug på Rud. Varmeelementet røk i fjor vinter og det gikk på garantien (produksjonsfeil), ble byttet raskt på Rud.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 16:28   #57
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Da har vi prøvekjørt litt.

Leaf - for stor synes jeg. Den er omtrent i størrelse som den vi har nå, som er familiebilen. Den var rett og slett litt for mye "vanlig bil" for meg. Nei, vet ikke helt hva det var, men den traff oss ikke.

VW e-up! Helt fantastisk snerten liten bybil, jeg ble helt forelsket. Det drar ned (for mannen) at det er 4-seter, selv om vi bare er 4 i familien og jeg ikke ser behovet for flere seter, vi har tross alt en annen bil som jeg tenker vil være "familiebilen". Den var utrolig god å kjøre. Vinduene i baksetet kan ikke åpnes ordentlig, det var lik type åpning som de bakerste vinduene på Ladaen jeg vokste opp med på 80-tallet.

Renault Zoe. Du nevner "problematikken" med at en ikke kan lade i vanlig stikkontakt. Det selgeren sa til oss er at den bruker den type lading som er satt som EU-standard, lik som Tesla bruker, noe som betyr at det er den typen som blir mest utbygd og dermed er (eller blir) lettest å finne. I tillegg følger det med installasjon av ladepunkt hjemme. Den var veldig god å kjøre.

Selgeren hos Renault sa at bagasjerommet på Zoe har større volum enn Leaf. Det var vanskelig å vurdere på øyemål, men det er iallfall helt annerledes form enn på Leafen, og jeg vil absolutt tro det er mulig å få plass til rullestol baki der (men jeg har ingen erfaring med rullestol, altså).

Vi er impulskjøpere de luxe, og jeg synes det er rart at vi ikke har kjøpt en bil allerede i dag. Men vi prøver å ha litt is i magen, vi skal i teorien kunne klare oss med 1 bil frem til september, nå som sykkelsesongen er i gang.

På både Leaf og e-up kan en velge hvor mye den bremser (og dermed lader) når en slipper gassen, noe en ikke kan på Zoe. Selgeren så ikke ut som han hadde hørt om det engang, da vi spurte.

På den Zoen vi prøvde var det isofix, det så jeg ikke om det var på de andre.


Jeg blir ikke helt klok på det med ulike ladestasjoner, prøver å lese meg opp på det, men det synker liksom ikke helt inn.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 17:08   #58
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Tja, ser poenget til mannen din. Vet jo ikke hvordan deres dagligliv er, men hos oss kjører vi til stadighet i nærmiljøet med både en og to venner av ungene, til trening etc, samt hunden vår og kunne ikke hatt en mindre bil enn Leaf, synes jeg. Vi prøver jo å ikke bruke Volvoen så mye på småkjøring når vi har el-bil.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 17:19   #59
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Joda, jeg ser at det vil være en begrensning i enkelte tilfeller, men vi har sjelden 3 unger baki bilen. Det skjer jo, men da vil vi kunne bruke den andre, tenker jeg.

Jeg prøvde å lufte tanken for mannen at vi kunne se for oss at elbilen skulle være "familiebilen", og dermed gå for Leaf og så bytte ut Focusen vi har nå med en mindre som han kan bruke til/fra jobb. Han syntes ikke det var en strålende idé.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 17:39   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Joda, jeg ser at det vil være en begrensning i enkelte tilfeller, men vi har sjelden 3 unger baki bilen. Det skjer jo, men da vil vi kunne bruke den andre, tenker jeg.

Jeg prøvde å lufte tanken for mannen at vi kunne se for oss at elbilen skulle være "familiebilen", og dermed gå for Leaf og så bytte ut Focusen vi har nå med en mindre som han kan bruke til/fra jobb. Han syntes ikke det var en strålende idé.

Nei, det skjønner jeg. Vi kunne ikke hatt leafen som familiebil mtp ferier etc og rekkevidde til diverse.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no