Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hjelp! Jeg skal sy skoleballkjoler....

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-19, 20:16   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Hjelp! Jeg skal sy skoleballkjoler....

Så er det min tur! Mine tvillingjenter (14 år) skal på nyttårsball på skolen om et par uker. De vil ikke ha noen typisk ballkjole og fnyser litt av Disneyprinsessekjolene. De har heller ikke funnet noe i nettbutikker og vil at jeg skal sy kjoler. Det er uproblematisk, jeg syr bunader og jeg syr også masse annet og har gjort det i 25 år, så jeg skal klare å sy kjoler. Men vi har visst like dårlig fantasi alle tre og finner liksom ikke ut av stoffer og muligheter. Jeg har foreslått å bruke mønsteret Jerseykjole med sving
https://idavictoria.no/produkt/papir...r-jerseykjole/. De ønsker ensfargede kjoler(blå, grå eller svart) og de vil ha skjørt som strutter litt mer enn det vil gjøre med tynn jersey.

Jeg tror ikke jeg er den eneste som syr her inne, så kanskje noen kan hjelpe meg litt med stoffvalg og å gjøre denne kjolen litt festfin?

Jeg har kort tid på meg og må handle online og i norsk nettbutikk (og ikke Stoff og stil, de har for lang leveringstid).

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-19, 20:22   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg skal sy skoleballkjoler....

ko:ko har kjoler i tynn jersey som strutter. Der er trikset å ha to lag jerseyskjørt med tyll sydd i flere lag på det innerste og ligger litt nedenfor jerseyen. (Så tyllen kommer mellom de to jerseylagene)

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-19, 23:15   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Jeg skal sy skoleballkjoler....

Jeg sydde om en ballkjole i desember. Jeg var ikke forberedt på hvilke mengder stoff det var på en ballkjole.

Men hva med å sy en helt enkel kjole i polyester/viskose med tyll i kjoledelen? Hvis du rynker tyllen så får du en ganske så fløffy kjole og det er her mengder med stoff kommer inn, jeg mener jeg målte 5 meter med tyll, mens "underkjolen" bare hadde 2,5 meter. Heldigvis sys disse kjolene på overlock.

Jenny Skavlan har en enkel, men flott kjole:

Jeg ville sydd underkjolen litt kortere, kanskje rett under kneet.





Mønster: http://www.jennyskavlan.com/syom/tyll-og-toys-skjort/ (hun har redesignet en gammel kjole, men du skjønner sikkert "tegningen")

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Ballkjole.jpg (276,4 KB, 120 visninger)
Filtype: jpg Ballkjole2.jpg (368,7 KB, 120 visninger)
__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 03-01-19 kl 23:29.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:14   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Jeg skal sy skoleballkjoler....

Tusen takk! Ko-ko-kjolen falt i smak, så da blir det en mørk lilla og en mørkeblå ermeløs jerseykjole med sving i viskosejersey med underskjørt i svart tyll. Den ene jenta (hun som skal ha lilla kjole) vil ha et stoffbelte i livet i svart og med en diskret sløyfe bak. Den andre vil ha kjolen helt uten «dill». De skal få det som de vil.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 11:16   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg skal sy skoleballkjoler....

Det blir sikkert kjempefint! Smart med tyll mellom to jerseylag forresten, så slipper man å få tyll innerst.

Prinsesseballkjoler er visst helt ut her også.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 13:31   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg skal sy skoleballkjoler....

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det blir sikkert kjempefint! Smart med tyll mellom to jerseylag forresten, så slipper man å få tyll innerst.

Mye mer behagelig!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no