Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfri barnebursdagskake!

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-06, 23:56   #1
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glutenfri barnebursdagskake!

En klassekamerat av storesøster har cøliaki, og jeg syntes det hadde vært hyggelig å servere mat som alle kan spise. Så slipper hun å føle seg utenfor.

Finnes sikkert masse oppskrifter på nettet, men tenkte kanskje noen her har ERFARING med en kake?

Alle tips tas i mot med takk - og kakemix etc er bare en fordel selv om jeg utmerket godt kan bake fra scratch også altså *lat*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 00:13   #2
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Du kan lage bløtekake bunn av Toros "Fin glutenfri kakemix" Oppskriften på pakken er enkel og resultatet blir kjempebra. Når jeg baker bløtekakebunn så bruker jeg alltid denne som basis. Anbefales.

Av denne pakken kan du ogå lage boller, brød mm.

Ellers kan du lage mandelbunn med pynt og krem på men det er jo endel barn som er allergiske for nøtter.

Her er noen oppskrifter http://zukii.com/glutenfritt.htm

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 00:16   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Deilig sjokoladekake

2 plater a 125 g mørk kokesjokolade (Jeg bruker Lindt 70%)
150 g smør
5 store egg
125 g fruktose
2 ts vaniljesukker

Springform 24 cm i diameter
Stekes i oven ved 160 grader i 50-60 min.

Smør formen og dekk bunnen med bakepapir
Brekk opp sjokoladen og smelt den sammen med smøret på svak varme. Rør kraftig til sjokolade og smør blir til en jevn masse. Avkjøl til romtemperatur.
Skill eggene. Pisk en tykk og lys eggedosis av eggeplommene, og halvparten av fruktosen og vaniljesukkeret. Pisk eggehvitene stive og pisk inn resten av gruktosen til tykk marengs. Rør sammen sjokoladen og eggedosis og vend i de stivpiskede eggehvitene. Fyll røren i formen og stek kaken på nederste rille i ovnen. Sett formen på en rist og avkjøl kaken i formen. Klem ned det sprøe skallet på kaken når den er kald og glaser den med sjokoladeglasur

Sjokoladeglasur:
1 dl kremfløte eller soyafløte
1 plate a 125 g mørk kokesjokolade

Kok opp fløten. Brekk sjokoladen i små stykker og rør den i den kokende fløten så sjokoladen smelter. Gell den over kaken og glatt den forsiktig til. Sett kaken kjørlig så glasuren stivner.

Kan eventuelt serveres med bringebærsaus (halvfrosne bringebær kjørt i stavmikser med litt fruktose/ sukker.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 10:37   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget sjokoladekake av Toro sin glutenfrie melblanding (den fine). Kaken ble god, iallefall i følge de som spiste den. Jeg brukte denne oppskriften, men brukte en hel sjokoladeplate i stedet for en halv, for jeg syntes det ble litt lite sjokoladesmak.

Toro har mange glutenfri oppskrifter her.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 10:48   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Kaker med mandelbunn har ikke gluten i seg. Det har jeg ofte benyttet meg av.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 11:16   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror også, arrester meg om jeg tar feil, at TORO sin sjokoladelangpannekake er glutenfri.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 11:33   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet er jo om hun følger glutenfri diett, eller naturlig glutenfri diett.

Dersom det er naturlig glutenfri diett, så må du satse på kake med mandler istedet for mel, fordi Toroposene er hvetemel som de har fjernet glutenet fra.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 11:40   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Toro sin sjokoladelangpanne ER glutenfri
[dette fikk jeg som tips av tanta til mann, for søskenbaret til mann har cøljaki]

Bløtkakene laget på glutenfri mel blir mye større og luftigere en mine vanlige bløtkake bunner hihi

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 14:05   #9
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Bløtkakene laget på glutenfri mel blir mye større og luftigere en mine vanlige bløtkake bunner hihi

Det er derfor jeg kun bruker det når jeg lager bløtekake.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 00:00   #10
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Du kan lage bløtekake bunn av Toros "Fin glutenfri kakemix"

Er det det samme som Glutenfri Melblanding Lys? For der var bare brødoppskrift, ikke kakemix, og det er den jeg har kjøpt... er det en til variant?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 00:10   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når du lager kaka, pass på at springformen din er skikkelig, grundig, ordentlig ren på innside og -utsiden. Kjør den gjerne i oppvaskmaskin 2x før bruk. Jeg er ikke flink nok til dette enda til å si nøyaktig hvorfor, men det er noe med at proteintypen som gluten er avleirer seg med varme. Det kan sikkert være lurt å bruke litt bakepapir i bunnen av formen og litt opp rundt kanten, for å være sikker.

Vær også obs hvis du avkjøler kaka på rist, rister er veldig vanskelige å få helt ren for glutenrester fra tidligere bruk - bruk gjerne bakepapir (eller aluminiumsfolie) der også (snu kaka ofte mens den kjøler seg så den ikke blir "våt")

Hvis du bruker sprayfett i formen, vær obs på at noen av typene ikke er glutenfrie.

En veldig enkel måte å få glutenfritt på uten den helt store fallhøyden er å lage muffins fra Toromix (igjen, vær obs på det her med formen og at den må være gullende, gullende ren).

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 01:17   #12
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Er det det samme som Glutenfri Melblanding Lys? For der var bare brødoppskrift, ikke kakemix, og det er den jeg har kjøpt... er det en til variant?


På pakken står det Toros "Fin glutenfri kakemix" Står det ikke det på pakken du har kjøpt så er det ikke det samme. Og da vet jeg ikke om du kan lage bunn av den.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 08:19   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Langpannekaka og muffinsene til Toro er glutenfri. Mølleren har egg og melkefrie muffins om noen skulle trenge det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no