Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-13, 07:55   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Jeg må gjøre noen grep for å få magen min i orden tror jeg, og det første jeg vil prøve er å spise mindre brød. Jeg spiser pr. i dag ca. 4 skiver daglig og må erstatte disse skivene med noe som ikke er gjærholdig. Knekkebrød og grøt er det eneste jeg kommer på. Begge måltidene inntas utenfor huset, så jeg ser bare begrensninger nå og ser for meg at det blir tonnevis med knekkebrød fremover. Finnes det andre kilder korn og karbo som kan spises med appelsinmarmelade og skinke? Sunt er er must.

Jeg ønsker gode tips til hvordan jeg håndterer dette og gjerne erfaringer fra dere som har gjort det samme.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:00   #2
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Har du vurdert å spise mer lunsj og middagsmat sånn generelt i løpet av dagen?

Jeg har ikke spist en brødskive på halvannet år og jeg opplever det ikke som vanskelig. Bruker endel hjemmelaget knekkebrød for å ha noe å ha pålegget på, men kan også bruke pålegg på salatblader eller spise kun pålegg. Velger egg til frokost noen dager i uken, middagsrestert til lunsj osv.

Lykke til med omleggingen!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:04   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Om du fortsatt vil ha brød, kan du jo gå for lavkarbobrød i tillegg? De pakkene som selges liker mange godt - men det finnes mange oppskrifter altså.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:07   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Har du vurdert å spise mer lunsj og middagsmat sånn generelt i løpet av dagen?

Mulig jeg misforstår deg nå, men det gjør jeg allerede. Jeg spiser bare en liten frokost og mer til lunsj og middag og så en liten kvelds som oftest bare er en frukt og yoghurt. Lunsjen er litt vanskelig fordi jeg ønsker å delta i lunsjordningen på jobben. Det er brød/knekkebrød og pålegg som er alternativet de aller fleste dagene. Jeg føler på å bare spise pålegg når det er et slags spleiselag mellom kollegene og arbeidsplassen. De dagene vi har salat er det veldig greit, og da får jeg oftest ikke vondt i magen heller fordi jeg kan velge bort de to obligatoriske brødskivene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:09   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Om du fortsatt vil ha brød, kan du jo gå for lavkarbobrød i tillegg? De pakkene som selges liker mange godt - men det finnes mange oppskrifter altså.

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente? Pakkene? Er det mindre gjær i lavkarbobrød? Jeg tror det er gjæren som gjør at jeg får magetrøbbel nemlig. Spiser jeg en fersk bolle eller et skolebrød så får jeg halsbrann og kolikksmerter. Brød gir ikke så stort ubehag, men det er kjipt nok til at jeg ønsker å gjøre noe med det.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:11   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Hvis det er gjæren som er problemet, har du forsøkt å bake eltefritt brød? Jeg lager grove, eltefrie brød, og da bruker jeg bare 1/4-1/2 ts gjær.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:11   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvis det er gjæren som er problemet, har du forsøkt å bake eltefritt brød? Jeg lager grove, eltefrie brød, og da bruker jeg bare 1/4-1/2 ts gjær.

Nei, jeg er ingen brødbaker dessverre. Har du oppskrift?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:17   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Nei, jeg er ingen brødbaker dessverre. Har du oppskrift?

Omtrent slik:

300 g siktet hvetemel
150 g sammalt rug, finmalt
50 g hvetekli/kruskakli
1 ts salt
1/4-1/2 salt
Ca 4 dl vann (noen ganger rører jeg ut litt honning i vannet)

Rør kjapt sammen, deigen kan godt være klissete og litt løs. Hev under plast i 12-24 timer. Ta deigen ut av bollen, helle den på godt melet bakeunderlag og brett den inn over seg selv et par ganger. Som om du bretter en konvolutt. Sett en bolle over den og la den heve videre. Etter minst 1,5 time skrur du ovnen på 250 grader og setter inn et ildfast fat/gryte med lokk. La den stå en halvtime. Ta ut den varme gryten og "hell" deigen i gryten. "Rist" den litt på plass. Skjær gjerne et kryss i brødet på toppen. Stek i 45 minutt med lokk og ca 15 minutt uten.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:18   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Kan du ha en pakke knekkebrød stående på jobb og ta av den til lunsj? Eller var spørsmålet egentlig om et alternativ som ikke var knekkebrød?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:21   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kan du ha en pakke knekkebrød stående på jobb og ta av den til lunsj? Eller var spørsmålet egentlig om et alternativ som ikke var knekkebrød?

Det knekkebrød tilgjengelig på jobb, så spørsmålet var egentlig alternativ til knekkebrød, ja. Jeg ser for meg at jeg blir litt lei av knekkebrød etterhvert.

Jeg er veldig glad i brød. Det er vel det som er kjernen her. Gruer meg til å kutte det ut.


Takk, Niobe!

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:28   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Hvis du er nødt til å ha noe med pålegg på blir det jo knekkebrød som blir alternativet, evnt hjemmebakte scones/bakepulverrundstykker, om du er sikker på at det er gjær, og ikke hvete du reagerer på. Ellers fins det jo masse fine alternativer til brødmat; salat, muesli, smoothie, grøt, egg osv. Til jobblunsjen kan du enten ta med salat og ha oppi ost og skinke fra bordet, eller ta med en hjertesalat og ha pålegg på den. Hjertesalatblader med italiensk salat og skinke er kjempegodt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:28   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Det finnes en del brødalternativer uten gjær, men det kommer jo litt an på hvor mye mulighet du har til å lage selv og ta med. Jeg kaldhever gjærdeiger og bruker veldig små mengder gjær, da blir det ikke så tøft for magen. Det hjelper faktisk også å riste brødskivene, fikk jeg tips om fra ernæringsfysiologen. Ellers har jeg for eksempel lagd brødvafler (mye havregryn, ikke sukker) eller scones og sånt som ikke har gjær. Hvis du liker rugbrød, er den typen som heter Vollkornbrot uten gjær, selges i butikken i skiver, så velidg praktisk å ha på jobb e.l.

Utover det er det jo ofte enklest å spise helt andre ting, salat, omeletter, middagsrester etc., men skjønner dilemmaet med lunsjordningen. Kan du evt. ha med eget brød i et eller annet format og så bare spise pålegg?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:29   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Tenkte på møllerens lavkarbobrød - det er ferdigmix som skal tilsettes vann og olje eller noe sånn. Lurer på om det er bakepulver i den. Står hevemiddel (E450, E500 og E341) i innholdsfortegnelsen.

Mange synes dette brødet er kjempegodt iallefall - jeg er litt lunken
http://www.mollerens.no/Produkter/Hj.../Lavkarbobrod/

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:31   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Jeg spiser salat og grønnsaker oppå brødskivene pr. i dag, og tror det blir litt lite mat å kutte ut hele brødskiva.

Har noen oppskrifter på scones og bakepulverrundstykker? Jeg har vel kanskje en gulrotscones-oppskrift liggende tror jeg.

Helt sikker kan jeg jo ikke være på at det er gjæren, men jeg blir ikke så plaget om jeg bare spiser knekkebrød og dem er det som regel hvete i.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:32   #15
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Har dere brødrister på jobb? Jeg hadde en kollega som ikke tålte gjær så godt, men hun tålte det bedre hvis det var ristet, uvisst av hvilken grunn.

Hjemmelagde knekkebrød er veldig godt da. En dag i ny og ne kan du kanskje lage deg en omelett og ta med på jobben, så kan du ta litt ost og skinke fra fellespålegget som du strimler opp og har ved siden av?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:35   #16
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.320
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Hjemmelagde knekkebrød er godt ja, iallefall fint med litt variasjon! Jeg blir aldri lei av knekkebrød jeg, spiser mye av de i de store hvite posene (som henger sammen to og to... husker ikke hva de heter)

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 08:37   #17
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Tusen takk for mange gode tips!

Vi har brødrister på jobb og det skal jeg jammen teste ut i dag.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 10:01   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Min mor elsker disse rundstykkene og baker dem hele tiden. Hun spiser ikke hvetemel,og unngår gjær så godt hun kan. Chiafrøene kan erstattes med linfrø. Jeg pleier å bake dobbel porsjon siden en porsjon bare er 4 stk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 10:49   #19
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Jeg lager ofte dette brødet, uten mel og gjær;

1 brød:

4 egg
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø
60 g kruskakli
50 g sesamfrø
45 g solsikkekjerner
3 ss olje
1/2 boks Creme Fraiche ( Ikke lettutgave, men full fett varianten 35% fett)

Visp eggene sammen med elektrisk visper, til det er luftig men ikke eggedosis, og bland så bare i resten. Rør sammen med en vanlig visp og hell i form m bakepapir. Strø evt.litt sesamfrø på toppen.
Så enkelt som det kan bli!
Steke v 180 grader i 55 min på nederste rille.
Oppbevares i kjøleskap i opptil 2 uker.

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 12:23   #20
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode tips om man vil kutte ned på brød?

Jeg baker lavkarbobrød selv, det inneholder bakepulver og ikke gjær. Jeg innbiller meg at det er vanlig for lavkarbobrød.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no