Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

"Grøtdag" på skolen

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-15, 13:54   #1
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

"Grøtdag" på skolen

Det er sikkert flere skoler enn vår som har en "Grøtdag" før jul - det jeg lurer på er om det er vanlig praksis at det gis tilbud om både laktosefri og vanlig grøt?

(Fryktelig dårlig formulert, beklager!)

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 14:01   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Det vil jeg anta. Jeg ville forhørt meg med skolen, og om det ikke var et tilbud så hadde jeg blitt ganske amper, tror jeg.

Vi tilbyr både laktosefri og melkefri grøt til barna på jobb. (Barnehage.)

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 14:18   #3
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Jeg vet ikke på skolen vår. De serverer ferdig grøt. Det er først i år jeg har set tat det finnes ferdig laktosefri grøt. Jeg hadde spurt læreren og sendt med en pakke hvis det ikke var et laktosefritt tilbud der.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 14:30   #4
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Da jeg jobbet på ungdomsskolen fikk vi levert grøt utenfra og det var bare helt vanlig grøt. Tenkte ikke engang tanken jeg, at noen kunne trengt laktosefritt, men så var det da heller ingen som gjorde det.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 14:51   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Hvis de er klar over behovet, burde de klare å tilby det, tenker jeg. Det finnes jo ferdigvariant nå, så det er ganske enkelt. Sjekke med lærer?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 14:53   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Ingen grøt på våre skoler, men på forrige skole kokte foreldrerepresentantene grøt i 1. klasse. Tror de kun laget "vanlig", men det var gjerne ikke behov for noe annet?

Jeg hadde forventet at begge deler ble servert om det er behov for det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 14:55   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Jeg vet ikke helt. VI skal ha grøt siste dag, og jeg regner med at det tas hensyn dersom det er noen som ikke tåler grøt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 14:58   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

I bhg til sønnen min fikk han havregrøt når de andre fikk risgrøt. Husker det var totalt katastrofe for ham som elsket risgrøt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 16:06   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Her er det grøtdag på skolen. Det er en stor greie siste uke før jul med grøtservering og underholdning for 600 elever i gymsalen. Jeg er usikker på om de tilbyr laktosefritt, men siden skolen tilbyr havremelk som skolemelk til allergikere regner jeg i grunnen med at de også tilbyr et alternativ under grøtdagen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 16:20   #10
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Her hadde 9. klasse grøt i mat og helse fredag. Eldste har laktoseinntolleranse, noe lærerne er klar over siden vi både har sendt inn skriftlig og hun sier fra hver gang de skal lage noe med melk i. De hadde da prestert å bestille ferdig grøt uten noe tilbud til henne. Når hun sa fra var det bare "oi, det har vi ikke tenkt på". Ikke tilbud om å gå på butikken for å kjøpe en laktosefri grøt ( 2 min å gå), og ikke tilbud om annen mat. Hun hadde ikke med matpakke siden de har mat og helse de tre første timene og bruker å spise det de lager. Heller ikke penger til kantine, så da hadde hun spist en bitteliten posjon. Noe som resulterte i at jeg fikk hjem en unge med skikkelig mageknip som brukte resten av dagen på dospringing.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 16:35   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Det er vanlig der jeg jobber iallfall.
Jeg skal ha julegrøt for klassen min fredag, stiller med pølser til de som foretrekker det. (Mye enklere å ordne til enn den grøten og ungene jubler over å ha hele to valg. Herlige gjengen min.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 17:02   #12
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Tusen takk for svar! Det ingen av mine barn som har behov for laktosefri grøt og skolen har heller aldri tilbudt dette da det ikke har vært behov for det. Nå derimot har behovet oppstått og jeg bare lurte på hva som er praksis rundt omkring (jeg sitter i FAU og forelderene ha "klaget" dit). Takk for hjelpen!

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 17:07   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Jeg aner ikke noe om skolen, da Guttungen sin skole ikke har grøtdag, men da han gikk på Sfo fikk han alltid laktosefri grøt (kremt... fordi mamma hadde glemt informere om at ungen nå tålte melk helt fint ) - og i barnehagen hvor jeg jobber (og som Guttungen gikk i for mange år siden) er det en selvfølge å lage laktosefri grøt til de som trenger det, så det skulle da bare mangle at skolen bør klare det også, dersom de har grøtdag og elever ikke tåler laktose.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 17:08   #14
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Ja her er det flere varianter, både laktosefri og totalt melkefri. I tillegg til vanlig selvsagt.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 17:12   #15
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Her lagar me vanleg og ein melkefri.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 17:23   #16
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Nå har vi bare barnehagebarn som ikke tåler laktose. Her har barnehagen ettertrykkelig uttrykt at de fikser grøt og lignende til mitt barn - desverre ser jeg at det har glippet tidligere, når barnet var yngre var det glipp i form av å gi laktoseholdig grøt - det gjør de ikke igjen , seinere har hun blitt glemt. Nå hjelper vi dem med å huske eller tar med selv.

Hvis skolen har uttrykt at dette er noe de har oversikt over og som de skal ta hensyn til, for så å glemme, så er det ikke ok. Samtidig synes jeg etterhvert det er mange hensyn skoler og barnehager nå må ta med tanke på diett, allergier osv, så det skader ikke for foreldre å være litt "på" og huske å spørre i forkant eller sende med.

Vi er overlykkelige for Toro sin laktosfrie ferdiggrøt, og er faktisk straks på vei ut døren på nissefest og tar bare med en sånn i vesken.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 17:26   #17
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Her tilbyr skolen bare vanlig grøt, så jeg lager grøt til mitt eget barn og sender med han til skolen.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 17:38   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Ungene mine tåler melk i moderate mengder, men grøt takler ikke magen deres særlig godt. Hvis vi får beskjed om at det skal serveres grøt, så sender vi med ekstra matpakke den dagen.

Skolen er ikke informert siden alt annet enn risengrynsgrøt går helt fint.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 18:05   #19
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Ikke hos alle, åpenbart. :har nettopp tatt fighten:

Jeg kjøper en pakke Fjordland laktosefri grøt som de kan varme. Heldgivis synes lille at det er helt greit.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-15, 18:09   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Grøtdag" på skolen

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg vet ikke på skolen vår. De serverer ferdig grøt. Det er først i år jeg har set tat det finnes ferdig laktosefri grøt.

Ja, mener den er ny av året.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no