Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor kjøper du ribbe?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-18, 20:51   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hvor kjøper du ribbe?

Gutta her vokser jo til og siden vi er en skikkelig guttefamilie med etterhvert store trauste mannfolk så går det endel mat når vi er samlet.

Vi blir 13 rundt bordet i år, to barn under 7 år og resten spiser som voksne.

Vil være sikker på at det er nok mat og vil også ha igjen ribbe til frokoster og litt spising utover på fridagene uten at jeg må steke mer ribbe.

Leste på et gammelt julehefte fra Gilde at man beregner 400g ribbe pr p. Vi skal ha annet vanlig tilbehør dom medisterkaker og stekt pølse.

Hvor mye ribbe beregner dere pr person? Til voksne.

Og hvor kjøper dere ribbe? Og fersk eller frossen?

Jeg har pleid å kjøpe ribben som vi har på julaften fersk på Mega. De finner et passende stykke og ruter svoren.

Men har også kjøpt et stykke på Rema når vi har laget til middag til oss 4 tidligere i desember.

Er det verdt det å kjøpe håndplukket fra kjøttdisk eller funker det med vakuumpakket fra enten Gilde eller Nordfjord? ��

Lurer på om jeg må kjøpe 6 kg ribbe i år. l *konkurs*

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-18, 21:16   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Vi bestiller ribben fra lokal slakter. Vi beregner ca 500 g pr person, og da er det passe med rester igjen til julefrokost/lunsj. Jeg lager medisterkaker til, men ikke pølse. Noen år har vi også hatt en vennefest med ribbe, og da har vi kjøpt butikkpakket ribbe/frossen ribbe. Jeg må ærlig talt si jeg ikke merker kjempestor forskjell på smak/kvalitet. Men før julaften passer det meg veldig godt å ikke hente ribben før den skal krydres. Det tar mye kjøleskapsplass å oppbevare/tine mange kilo ribbe.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-18, 22:40   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Vismannen den selv.
Men de årene vi ikke har gris har jeg kjøpt vanlig fersk Gilde ribbe.
Koster ikke ribbe rundt 50 kr kg?
Det er billigere enn grandis.
Kjøp nå mens det er priskrig og frys?
Ribba vi skal ha julaften har vært frosset siden høsten 2017.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-18, 23:14   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Koster ikke ribbe rundt 50 kr kg?

Ca 110 kr kg om man skal ha den fersk. Sånn ferdigkrydret småribber i matbutikken koster ca 70 kr kg. Men de er alltid små.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-18, 23:41   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Jeg kjøper i alle fall ikke en diger ribbe.på Meny. De gir meg buklist, det gidder jeg ikke betale masse penger for. Jeg har bestilt derfra noen ganger fordi vi skal ha 6-7 kg ribbe. Den har noen ganger vært så tynn at det ikke er plass til hele i langpanna. De selger med masse av de delene som ikke har ribbein og da blir ribba tynnere og må bli større for å veie det samme. Jeg kjøper like så godt to ribber på ca 3,5 kg. De får plass sammen i langpanna så vi får stekt alt på en gang. Jeg tror jeg satser på vakumpakket fra Gilde i år.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-18, 23:49   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

I år blir det fra sjømannskirken i Miami, veldig spent på kvaliteten... Både på svineribben og pinnekjøttet.

Vi beregner 500 gr pr pers, men serverer også ribbe 1 dags frokost.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-18, 12:05   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Jeg leste at det i teorien bør holde med 350 g pr pers, og at man som regel beregner 500 for at det skal være nok (og gjerne litt rester).


I år har jeg bestilt ribbe fra fjellgris.no, for første gang.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-18, 12:31   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Siden krisejulen da det var utsolgt over alt, kjøper jeg ribbe i god tid. Og siden den da må fryses, og jeg tenker at de som har industrifrysere gjør en bedre innfrysing enn jeg klarer selv, så kjøper jeg ferdig dypfryst.

I fjor testet jeg langtidssteking, den ble helt fantastisk. Og dyr mat er det jo ikke. Vi bruker masse ribbe i romjulen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-18, 12:43   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Vi kjøpte fryst ribbe på Obs i går. Jeg liker å ha ting klart i god tid og synes uansett ikke det er forskjell på fersk og fryst ribbe. Kjøpte nesten 4 kg og vi blir 9 stykker til jul. Jeg ønsker i hovedsak ikke så mye rester da jeg ikke synes kald ribbe er noe særlig. Vi langtidssteker ribben (lite minus at vi da må dra oss ut av senga kl 9 på julaften) og det smaker fortreffelig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-18, 00:47   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

I motsetning til Myria synes jeg ribbe er aller best kald, som pålegg. Har en passe stor en i fryseren som skal stekes i helgen og brukes som pålegg nå i advent. Den er kjøpt på Color Line. Regner med jeg må kjøpe mer og steke senere. Ribbe er mitt favorittpålegg til jul.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-18, 08:24   #11
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Vi kjøper Gilde ribbe på Mega, i fersvaren får vi et stykke som passer oss. Vi får den vakumpakket og legger den fryseren for sikkerhets skyld. 400 gr pp holder lenge, det er bare mannen som spiser den kald.

Det skal være stort overskudd av alt kjøtt etter masse slakting i sommmer når det var så varmt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-18, 09:05   #12
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.


Det skal være stort overskudd av alt kjøtt etter masse slakting i sommmer når det var så varmt.

Bare svarer litt på denne jeg.
Det er riktig at det er overskudd på alle typer kjøtt akkurat nå.
På svin har det vært en vanskelig overskuddsituasjon i mange år og man skal kjøpe ut purker nå, for å avhjelpe.
På sau hadde vi stort underskudd for få år siden, som nå er snudd til stort overskudd. Særlig på sau, fordi mange spiser lam, men få spiser sau. Og det må nødvendigvis bli sau også, når man lager lam.
Vi ha i år fire søyer i frysen fordi jeg nekter å la dem gå til pelsdyrfôr. Barna spiser kebab av sau.
På storfe er situasjonen en helt annen. Akkurat nå er det veldig mye for mye kjøtt, fordi sommeren var så tørr og mange må slakte ekstra mange dyr. En vi har egentlig ganske mye for lite storfekjøtt og nå produksjonsdyra (altså mammadyra) nå slaktes vil underskuddet på sikt bli enda større. Det tar lang tid å lage en mammaku.

Sånn dagens leksjon er over

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-18, 11:18   #13
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor kjøper du ribbe?

Takk Floksa. .

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no