Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Klimastreiken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-19, 22:51   #41
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Åttendeklassingen min skal, ut av ekte engasjement.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-19, 22:57   #42
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klimastreiken

Her er det svært sivilisert "opprop" med hvem som skal og hvem som ikke skal, på facebook-gruppen.

Ingen av mine får lov, rett og slett fordi de overhodet ikke engasjerer seg i saken. Hadde det vært et snev av engasjement så skulle jeg vurdert det.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-19, 22:57   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg opplever ungdommenes klimaengasjement som svært reelt, også i praksis. Og blir helt matt av voksne som nedsnakker det. Min eldste vil ikke streike, han vil ikke ha fravær, min barneskolegutt er i tenkeboksen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-19, 22:58   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

8-klassejenta vurderer å delta. Flere av vennene hennes skal. Skolen gir ikke ugyldig fravær, i strid med hva kommunaldirektøren har bestemt. Så her er det visst skolen som gjør opprør, på vegne av elevene. Uansett ville det hatt liten betydning. Hun har ikke noe fravær fra før, bortsett fra en og annen enkelttime pga kjeveortopedavtaler, og står ikke akkurat i fare for ikke å få vurdering i noe fag.

Hun spurte meg om hun fikk lov, og jeg svarte at hvis hun er avhengig av min godkjenning så er det ikke streik. Hvis hun mener det er viktig nok så drar hun uansett (som jo for så vidt er underforstått min godkjenning likevel ...).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 20-03-19 kl 23:06.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-19, 23:03   #45
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Skolen vår gir ugyldig fravær (men ser ut til å støtte streiken moralsk). Det er ikke noe problem for min unge, hun har ikke noe fravær og ligger utmerket an i alle fag.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-19, 23:15   #46
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Opprinnelig lagt inn av My, her.

8-klassejenta vurderer å delta. Flere av vennene hennes skal. Skolen gir ikke ugyldig fravær, i strid med hva kommunaldirektøren har bestemt. Så her er det visst skolen som gjør opprør, på vegne av elevene. Uansett ville det hatt liten betydning. Hun har ikke noe fravær fra før, bortsett fra en og annen enkelttime pga kjeveortopedavtaler, og står ikke akkurat i fare for ikke å få vurdering i noe fag.

Hun spurte meg om hun fikk lov, og jeg svarte at hvis hun er avhengig av min godkjenning så er det ikke streik. Hvis hun mener det er viktig nok så drar hun uansett (som jo for så vidt er underforstått min godkjenning likevel ...).

I følge adressa er det politikerne som har gitt hele grunnskolen lov. Men vi foreldre må gi samtykke. Regner med det gjøres via meldeboka, evt.

VGS får ugyldig fravær, står det.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 00:02   #47
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klimastreiken

Eldste skal streike. Mellomste har jeg ikke egentlig snakket med om dette, men har er egentlig for syk og har mye fravær fra før så dessverre tror jeg ikke det blir aktuelt. Jeg skulle gjerne tatt med minste selv om han "bare" er 1.klassing, men det får jeg nok ikke til.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg opplever ungdommenes klimaengasjement som svært reelt, også i praksis. Og blir helt matt av voksne som nedsnakker det. Min eldste vil ikke streike, han vil ikke ha fravær, min barneskolegutt er i tenkeboksen.

Ja, jeg kjenner jeg blir så sint over teite voksne som bruker hersketeknikker på barn og unge som faktisk vil streike for at de samme teite voksne ikke klarer å gjøre de tøffe og absolutt reelle og viktige valgene for en mer bærekraftig jordklode

Og når det gjelder gyldig fravær så synes jeg MDGs Hermstad sier det bra:

Sitat:

MDGs nasjonale talsperson Arild Hermstad mener Steffensens utspill er nok en krampetrekning fra politikere som ikke klarer å ta inn over seg hvilken krise de unge nå kommer til å arve.

– Så lenge det er snakk om én enkelt gang, med en stor markering hvor også gruppen som ikke har stemmerett får delta i demokratiet, må faktisk ytringsfriheten gjelde foran en detaljert forskrift, sier han til NTB.

– Så på fredag burde de få gyldig fravær, men det blir egentlig en uvesentlig diskusjon. Steffensen burde heller spørre seg om ungdommene kan ha tillit til at det politiske systemet kan løse klimaproblemene, ikke forsøke å avspore det med en debatt om finjuss, sier Hermstad.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 07:05   #48
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klimastreiken

På vår skole, og i vårt fylke, var det egentlig bestemt at vi skulle gi en miks av dokumentert (teller ikke på 10% fravær) og politisk fravær (kan trekkes fra og kommer ikke med på vitnemålet) - så jeg er skuffet over tilbaketoget som er gjort vedrørende fravær.

Jeg håper at elevene likevel streiker. Det er jo litt det en streik er, at man synes det er så viktig å streike at man tar konsekvensene (fravær noen timer). Jeg streiket selv i en politisk streik for noen år siden, og ble trukket to timer i lønn.

Selv om jeg har utfordret elevene på bilbruk (til og fra en skole med utmerket kollektivforbindelse), så synes jeg ikke at vi skal ha pietistiske klimakrav til ungdommer som streiker, noen av de facebookmeldingene som går rundt nå synes jeg er skikkelig snipete og dumme. Mest av alt er det flott at ungdommene bryr seg, og det er vel ikke så mye som er viktigere i 2019 enn klimaspørsmålet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 07:13   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Snuppa skal streike, og jeg støtter henne på det. Hun har ikke akkurat meldt seg unn i NU, men klima og miljøutfordringer er noe som hun er opptatt av.

På skolen til knerten må de vise frem delfin av seg selv i demonstrasjonstog på mandag for å få dokumentert fravær (i tillegg til foreldregodkjennelse). Er par foreldre har meldt seg til følge klassens streikende siden de bare er 11-12 år og det forventes mye ungdommer i byen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 07:52   #50
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg opplever at sønnen min er bekymret for miljøet (han er 12) og da tenker jeg at dette er hans eneste sjanse til å påvirke. Å ikke dra i streiken blir som å ikke bruke stenmeretten sin.

Det er et problem at unge ikke engasjerer seg så jeg synes det er kjempefint at de gjør det. Jeg synes også at det er helt greit med ugyldig fravær, ellers er det ikke streik vel?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 08:04   #51
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg viste 10. klassene mine en episode av Folkeopplysningen i går, den der han snakker om klimakrisen. Jeg valgte å gjøre det fordi jeg vet at noen har tenkt at de skal streik ved å være hjemme i senga. Jeg tror muligens jeg "oppfordret" noen fler til å streike ved vise den filmen uten at det egentlig var intensjonen min. Jeg synes det er helt greit at de får ugyldig fravær, jeg har blitt trukket i lønn de få gangene jeg har vært med på en politisk streik.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 08:08   #52
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Ja, jeg kjenner jeg blir så sint over teite voksne som bruker hersketeknikker på barn og unge som faktisk vil streike for at de samme teite voksne ikke klarer å gjøre de tøffe og absolutt reelle og viktige valgene for en mer bærekraftig jordklode

Enig. Jeg synes også det er grenser for hvor gjennomtenkte argumenter man skal kreve at ungdommene har. De er bekymret, og de er engasjerte, og det skal de få være. Om ikke alt er helt konsekvent så er det likevel engasjementet som er viktigst på dette stadiet. Det at de oppmuntres til å engasjere seg, stå opp for det de tror på, få oppmerksomhet om en viktig sak. Jeg har heller ikke noe krav om at mine barn må være superengasjert i klimasaken på forhånd, før de får dra ut og streike, fordi bare det å delta i en slik hendelse kan føre til at de blir mer engasjerte, ved at de føler et felleskap med, og bli påvirket av de som er mer opptatt av saken enn dem selv. Og de lærer om demokrati, ytringsfrihet, og hvilke muligheter de har til å påvirke selv om de ikke har stemmerett, og de lærer hvordan enkeltbarn som er modigere enn de fleste faktisk greier å endre verden litt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 08:27   #53
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

VGS får ugyldig fravær, står det.

Med mindre det legges opp til et faglig opplegg som dekker kompetansemålene i et eller flere fag. (presisering fra udir)

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 09:10   #54
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klimastreiken

Minste (7. klasse)får ikke lov til å dra til byen uten voksne, og vi kan ikke følge. Der snakker de om å dra etter skolen som slutter 12:30, men da rekker de jo ikke hovedarrangementet. Mellomste på 2vgs skal streike og dra til byen, hun er over middels engasjert, medlem av Grønn ungdom etc. Hun skal på et arrangement som GU arrangerer. da får hun muligens gyldig/politisk fravær.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 11:42   #55
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klimastreiken

Eldste skal ikke.

Minsten vil streike men han skal ikke ned til byen. .
Han får ikke fri. Vi har ikke sendt mail om fri.

Vi har spurt han hele uken om å sjekke hva de andre skal men han har ikke spurt noen. I dag tidlig sa jeg at han ikke får lov til å få dra på streiken siden han ikke har vist noe engasjement.

Har hørt at andre skal dra ned, ta et bilde på at de har vært der og så gå på Mcèrn og på kino. Det blir litt feil, synes jeg da.

Vi har fått en rar mail fra skolen.
De som er medlem i en politisk eller miljøorganisasjon får fri. De som sender mail om at barnet vil streike, får fri uten fravær. De andre får fravær om de drar uten samtykke.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 12:41   #56
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg skal passe på et knippe streikende, miljøengasjerte 5.-klassinger. De er oppriktig opptatt av saken, miljø har vært tema hjemme i mange uker allerede og vi snakker i fellesskap om hva vi kan gjøre for å blir mer miljøvennlige i hverdagen. Yngste har dessuten tenkt nøye igjennom hvilket budskap hun ønsker å stå for, foreløpig er det mindre plast som er hjertesaken hennes (og det har det vært en god stund, så jeg tror dette er noe hun helt oppriktig bryr seg om.) Vi har også snakket mye om hvordan vi kan gjøre små endringer, på mange områder.

Eldste er også opptatt av miljø, men er litt mer usikker på om han faktisk vil streike (siden han har morsomme fag, som han da går glipp av). Hvis han likevel bestemmer seg for å dra ned til byen, og droppe de morsomme fagene, så får han lov.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 12:43   #57
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg ser at det sirkulerer en facebookpost med følgende tekst:

Sitat:

K J Æ R E S T R E I K E N D E K L I M A U N G E R !

Om mamma og pappa og kanskje t.o.m enkelte lærere er misfornøyd med at dere skulker skolen.
Bare fortell dem:
- Fra og med nå trenger du ikke at noen kjører deg hit og dit, til og fra; treninger, skole, venner. Du skal nemlig bruke sykkelen eller gå på beina, uansett vær. I verste/beste fall tar du kollektiv transport.

-Ukepengene kan de bare la synke til et minimum. Hvem vil vel drive å konsumere hele tiden?

-Junk food, brus og godterier skal byttes ut med springvann og brokolli. Kjøtt er en saga blott.

-Innkjøp av klær, sminke, smykker og annet juggel skal kuttes ut.
Vi skal ha byttedag på skolen når garderoben skal byttes ut..superklimasmart!

-Sydenturen til Granca eller Thailand kuttes ut, heller ingen bilferie til Italia... fra nå blir det togferie, telttur i hagen til mormor eller helst blir vi hjemme.

-Mobiler skal ikke lenger byttes hvert år, den skal ihvertfall beholdes 3-4, kanskje 5 år før en ny kjøpes.

- Halvtimes dusjer hver dag/morgen er en saga blott! Nå blir det kun en gang eller to pr uke og kanskje etter trening/gym, men Max 5 minutter.

Dette er hva vi ønsker framover. Streiken er bare starten på en fullstendig livsstils makeover.

Så er det bare å gjennomføre da.... kjære klimastreikende barn.

Jeg kjenner at jeg blir provosert av den, av at voksne skal håne barnas engasjement. Barna er oppdratt av (oss voksne) i den livsstilen de lever, og streiken (som vel egentlig i praksis er mer en demonstasjon) skal sette fokus på at det ikke handles fra de voksne for å gjøre noe med utviklingen. Selvsagt skal vi snakke med ungdommen vår om valgene de gjør til daglig, men skal vi le av dem fordi de ikke er hverdagsaksjonister og lever mer asketisk i et samfunn som overhodet ikke belønner de som gjør det?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 12:55   #58
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Lillebror skal markere ungommens klimaengasjement i morgen. Mange fra trinnet som drar med buss sammen til byen

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 13:04   #59
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg er stolt av ungdommen som blir med på dette. Mine går ikke på skole lenger, men jeg har vel lov til å være stolt over at det er så mange engasjerte unge i dette landet, har jeg ikke?

Ad det sitatet banana viste til, så virker det som om forfatteren har glemt at det finnes oppdragelse og læring og at ungdom og barn ikke lever i et vakum. Tror noen at de må hentes over alt, så er det jaggu meg noen som har lært dem at det er slik. Og det er IKKE meg. Hah!

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 13:11   #60
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.070
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg har tidligere svart at vi ikke oppfordrer til streik, og det har vi ikke gjort.
Men nå har mine to 14-åringer tatt det opp med meg, og spurt hva jeg synes og om det er greit, så nå skal de inn til Oslo. Vi har snakket om hva som er viktig, og at jeg forventer at det er for å være med på markeringa, ikke for å få seg en tur.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no