Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ny massakre i Usa

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-12, 23:01   #1
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Ulykkelig

Ny massakre i Usa

Alle tall og fakta er kanskje ikke helt rett akkurat nå siden det har skjedd så nylig og de fortsatt etterforsker.

Men har dere fått det med dere?
Minst 27 drepte, 20 barn og noen ned til 3/5 år.
Mistenkte tok selvmord men er 24/25 år gammel. Dro til skolen å drepte sin mor og masse barn.
Da de dro til mistenktes hus fant de en person (far?) død.. Broren arrestert og kjæresten forsvunnet..

Totalt tragisk
Står at det er en av de verste massakrene i Usa's historie..

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:06   #2
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Sitter og ser på BBC nå. Grusomt




Noe må gjøres med lovene vedr våpen i USA.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:08   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Grusomt rett og slett. Jeg bodde rett i nærheten. I teorien kan konsernet jeg jobber for ha ansatte som har barn på skolen. Jeg håper inderlig ikke det er tilfelle.

Den amerikanske lokalavisen meldte om minst 22 barn drepte, 29 totalt. Antar at det tallet kan endre seg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:10   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Har ikke sett på TV, men leste det på nettavisene. Orket ikke å lese så mye i kveld, synes bare det er utrolig tragisk og meningsløst.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:10   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Leste om det. Klarer bare ikke sette meg inn i detaljene det blir for... grusomt akkurat nå.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:14   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Grusomt, tragisk og så meningsløst.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:22   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Jeg orker ikke sette meg inn i alt nå rett og slett. Det er grusomt! Og jeg blir sint.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:38   #8
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Veldig trist, veldig tragisk

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:41   #9
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Sitter og ser på BBC nå. Grusomt




Noe må gjøres med lovene vedr våpen i USA.

Jeg er ikke helt med ang våpenhåldregler i Usa. Og mannen er så forbanna og upset akkurat nå at jeg ikke helt tørr å gå inn på det akkurat nå...
Men er det fri flyt? (leste på en kompis sin fbstatus at det er regler, men at mentalt ustabile ikke blir sjekket og kan kjøpe alt de vil...?)

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:51   #10
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

I USA så er det en grunnlovfestet rett til å å eie våpen, og det er ingen begrensninger på antall. Det har noe med retten til å beskytte seg selv/selvforsvar.
Obama ønsker å gjøre noe med dette men, Republikanerne og ellers mange av USA, s innbyggerere kjemper for å beholde denne retten.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:52   #11
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Jeg bare griner jeg. Det er så ufattelig grusomt!
Små forsvarsløse barn. Jeg kjenner jeg har et behov for å holde rundt guttene mine og aldri slippe!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:54   #12
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Klippet dette ut.

" USA, som har en befolkning på 300 millioner mennesker, finnes det rundt 250 millioner privateide skytevåpen. Dette gjør landet til det mest bevæpnede i hele verden. Hvert år dør 30.000 mennesker som en følge av bruk av skytevåpen."

Skremmende.

Få politikerere tør ta tak i dette da et flertall ønsker å beholde våpenloven. Håper dette snur.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 10:21   #13
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.838
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Det er så ubeskrivelig grusomt.

Stakkars stakkars alle de som har mistet noen i denne tragedien.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 10:27   #14
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Tragisk.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 20:09   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Jeg er ikke helt med ang våpenhåldregler i Usa. Og mannen er så forbanna og upset akkurat nå at jeg ikke helt tørr å gå inn på det akkurat nå...
Men er det fri flyt? (leste på en kompis sin fbstatus at det er regler, men at mentalt ustabile ikke blir sjekket og kan kjøpe alt de vil...?)

Det varierer fra stat til stat. De gjør bakgrunnssjekk ved kjøp, men den er ikke særlig grundig overalt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 20:14   #16
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Våpenet var lovlig kjøpt og registrert på personens mor, sto det på dagbladet nå.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 21:07   #17
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Usikker på om jeg har fått det rett..
Det var ikke 24/25åringen som drepte, men lillebroren? Han som ble arrestert?

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 21:19   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Jeg blir ødelagt av denne saken.
Og så kom jeg på den der filmen, Bowling for Columbine, der Michael More skal bevis hvor latterlig enkelt (og sykt) det er for alle og enhver å få tak i våpen i USA. Denne filmen ble laget i forbindelse med skoleskytingen på Columbine for noen år siden.
Han går inn i en bank, og får beskjed om at han kan åpne en konto der og få et valgfritt våpen på kjøpet. Han går også inn i en vanlig større dagligvarebutikk og der kan han velge og vrake mellom dusinvis av forskjellige våpen.
Det er helt vilt, og noe MÅ gjøres der borte!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 21:24   #19
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Usikker på om jeg har fått det rett..
Det var ikke 24/25åringen som drepte, men lillebroren? Han som ble arrestert?

Det var 20-åringen som drepte, men han gikk med ID-papirene til storebroren sin på seg. Storebroren er 24-25 år og ble arrestert kort tid etter, men er ikke mistenkt for noe.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 02:02   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny massakre i Usa

Nå kan gjerne Michael Moore dra ting litt langt på en måte, og Bowling kan på en møte være litt unyansert. Jeg er i utgangspunktet enig med at noe må gjøres med våpenpolitikken i USA, men likte nødvendigvis ikke Moores framstilling av det hele. Anbefaler også at man ser filmen Bang Bang You're Dead, som også prøver å se litt på bakgrunnen for hvorfor en del av skoleskytingene skjedde.

Men det er ingen tvil om at det må nye lover til i USA. Problemet er at det er vanskelig også å lave lover med tilbakevirkende kraft på en del områder, men noe må uansett skje. Kanskje var det også dette som måtte skje for at man virkelig skulle få en skikkelig debatt igjen. Det er jo imidlertid en del som f.eks. vil mene her at problemet var ikke at denne personen hadde våpen - problemet var at lærerne ikke hadde våpen...

Man må også få føderale lover på området, i stedet for at det er såpass mange variasjoner fra stat til stat. Med et par unntak har man jo blitt kvitt automatvåpen i de fleste stater - dog var det vel uten tilbakevirkende kraft, slik at de som eide det før reglene kom også kunne det etterpå mange steder.

I et så stort land med i utgangspunktet så mange våpen, så står man foran et gigantisk problem. Og det kan være en lang prosess, men prosessen må i hvert fall starte. Jeg tror imidlertid det kommer til å ta lang tid, om det i det hele tatt får noen stor effekt.

Det handler ikke bare om antallet våpen og enkel tilgang til våpen. Hadde det vært det hadde statistikken for en del andre land også vært styggere. Jeg vet ikke bare hva det er, men noe med samfunnet må det være - for det er mange land hvor man har stort antall våpen, og også annet enn jaktvåpen, uten at man ser statistikker i nærheten av så ille som i USA.

Over 30 000 er nevnt tidligere i tråden. Det er feil - det er tall som også inkluderer blant annet selvmord, som utgjør nesten 2/3 av tallet. Naturligvis kan man si at noe her kanskje hadde vært unngått med færre våpen, men samtidig hadde nok en del blitt opprettholdt eller andre våpen hadde blitt benyttet (f.eks. jaktvåpen).

25 % av voksne i USA eier våpen - enten det er håndvåpen eller jaktvåpen. Riktignok er en del våpen vi vil kategorisere som angrepsrifler her også klassifisert som jaktvåpen, så hva som er jaktvåpen og håndvåpen ellers er vel vanskelig å si.

Det er også store regionale forskjeller våpentetthet. Og her er det gjerne også en vanskelig kobling med hvem regionene med høyest tetthet stemmer på og andelen religiøse...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no