Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Planlegger å bli friluftsfamilie

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-17, 13:12   #1
chiki
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Innlegg: 7
chiki har et hav av muligheter foran seg
Stort smil

Planlegger å bli friluftsfamilie

Nå er lavvo, stormkjøkken, soveposer og liggerunderlag innkjøpt. Venter bare på å få lavvoen i posten.
Alle sammen er kjempe gira og gleder seg men pga økonomien kjøpte vi kun 3 sesongs soveposer, ble dyrt når alt måtte kjøpes inn. Er 3 barn på snart 11mnd, 2,5 år og 6 år. Og en liten hund, men han kan klarer seg nok med et teppe.

Hvor varmt bør det være ute før vi kan ta med barna på lavvotur? Vi bor på sunnmøre. Det står ingen komforttemperatur på barnesoveposene, kun vår-sommer-høst. Vil ikke det skal bli en kald opplevelse. Yngste skal ligge i vognpose, det kan kanskje mellomste også , men kjøpte en sovepose til han også

chiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 13:16   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Velkommen hit! Henger litt her siden jeg lurer på det samme, vi skal bli flinkere i løpet av året, og må også shoppe endel.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 13:32   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Så lenge det ikke bikker ned under null på natta bør det vel gå bra. Det er nesten like viktig med gode liggeunderlag som isolerer godt mot kulde fra bakken, og som ungene ikke sklir av i løpet av natta. Soveposene kan suppleres med tepper og varme klær, og det hjelper mye med lue og skjerf.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 13:43   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Hvilke soveposer har dere kjøpt? Ingen seriøse produsenter oppgir comfortemperatur på barneposer (som jeg har klart å finne i hvert fall), fordi det avhenger av så mange faktorer og barn er så ulike.

Min 6-åring har denne, og han har sovet i den ned til -5 grader. Da med ullundertøy og tykk ullgenser, pluss lue, hals og varme sokker. Lille*My har rett i at liggeunderlag er like viktig, og derfor bruker jeg tynne, isolerende liggeunderlag nederst uansett hva vi bruker av soveposer.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 13:47   #5
chiki
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Innlegg: 7
chiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Så lenge det ikke bikker ned under null på natta bør det vel gå bra. Det er nesten like viktig med gode liggeunderlag som isolerer godt mot kulde fra bakken, og som ungene ikke sklir av i løpet av natta. Soveposene kan suppleres med tepper og varme klær, og det hjelper mye med lue og skjerf.



Broren min som driver med jakt anbefalte meg å kjøpe slike enkle med strikk rundt. Så da gjorde jeg det står de skal være gode året rundt. Jeg hater å fryse, men så gleder vi oss veldig til å komme i gang😄 Håper sann våren kommer for fult snart! Men vi vurderer uansett å prøve neste helg en natt eller to, ikke så langt hjemmefra.
Tenker de kan ligge i ullklær og evt ett lag fleece. Alle 3 har både ullundertøy og ullbukse og genser
Gode tips eller råd mottas med takk😄

chiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 13:51   #6
chiki
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Innlegg: 7
chiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvilke soveposer har dere kjøpt? Ingen seriøse produsenter oppgir comfortemperatur på barneposer (som jeg har klart å finne i hvert fall), fordi det avhenger av så mange faktorer og barn er så ulike.

Min 6-åring har denne, og han har sovet i den ned til -5 grader. Da med ullundertøy og tykk ullgenser, pluss lue, hals og varme sokker. Lille*My har rett i at liggeunderlag er like viktig, og derfor bruker jeg tynne, isolerende liggeunderlag nederst uansett hva vi bruker av soveposer.

Nybegynner som jeg er trodde ikke det var så stor forskjell på soveposer.

http://www.outnorth.no/urberg/kid-s-sleeping-bag

Stod 0-10 grader på den. Men ser nå st jeg ikke leste god nok, står visst sen vår-sommer-høst

chiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 18:16   #7
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Det med sovepose varierer veldig fra person til person også, om du er varm av deg eller en frossenpinne. Det er lurt å ha gode liggeunderlag, og gjerne dobbelt. Ha på ullundertøy og tynn lue. Kan evt ha med pledd å legge over posen til barna. Tenker dere å bære utstyret eller kjøre med bil dit dere skal campe? Det er litt avgjørende hvor mye dere får med dere. På vinteren bruker vi gamle poser over barna sine poser. Setter bare en reim over så den ikke blir for lang.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 18:25   #8
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Er det å sove ute som er det store ved å være en ordentlig friluftsfamilie? Hva med å starte med å dra på fisketur, kanotur, eller prøve turorientering? Lage et bål og spise middag ute. Lage hytte, leke gjemsel, klatre i trær. Satse på noe lystbetont så mye styr. Og så ta overnatting etterhvert?

Vi har bare to barn, og vi er nok ikke akkurat kjent for å pakke lett, men det er jo litt styrete å sove ute. Drikkevann, mat, lommelykter, barneklær, gode liggeunderlag. Jeg ville ha drøyd til sommeren hvis det er noe dere ikke er så kjent med. Tror jeg ville fokusert på friluftsglede og det å lage måltid på bål foran overnatting til å begynne med.


Sist redigert av Minerva : 22-03-17 kl 18:31.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 18:29   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Jeg har en bekjent som blogger om friluftsliv med småbarn her på Sunnmøre. Kan finne linken til deg hvis du vil. Gode beskrivelser av turene.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 18:48   #10
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Om det er for kaldt til å sove ute og dere bor nært turområde så kan dere slå opp lavoen og ha den som tilholdssted og bare sove hjemme, og dra tilbake om morgenen.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 19:55   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Er det å sove ute som er det store ved å være en ordentlig friluftsfamilie? Hva med å starte med å dra på fisketur, kanotur, eller prøve turorientering? Lage et bål og spise middag ute. Lage hytte, leke gjemsel, klatre i trær. Satse på noe lystbetont så mye styr. Og så ta overnatting etterhvert?

Vi har bare to barn, og vi er nok ikke akkurat kjent for å pakke lett, men det er jo litt styrete å sove ute. Drikkevann, mat, lommelykter, barneklær, gode liggeunderlag. Jeg ville ha drøyd til sommeren hvis det er noe dere ikke er så kjent med. Tror jeg ville fokusert på friluftsglede og det å lage måltid på bål foran overnatting til å begynne med.

Hvorfor skal de ikke sove ute når de nettopp har kjøpt seg utstyr for det og alle har lyst? Det er da ikke så komplisert, i allefall ikke hvis man drar et sted hvor man kan kjøre nesten helt fram.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 20:07   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Opprinnelig lagt inn av chiki, her.

Nybegynner som jeg er trodde ikke det var så stor forskjell på soveposer.

http://www.outnorth.no/urberg/kid-s-sleeping-bag

Stod 0-10 grader på den. Men ser nå st jeg ikke leste god nok, står visst sen vår-sommer-høst

Vi sover i telt/camp-let en uke hver sommer. Vi kjøpte først soveposer beregnet på vår/sommer/høst, og tenkte det holdt i massevis midt i juli. Ikke var det kaldt heller. Men jeg har aldri noen gang vært så kald om nettene. Vi byttet året etter, til poser som tåler en del minus. Minsten hadde Ajungilak Knøtt, og har heldigvis aldri vært kald i den.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 22-03-17 kl 21:22.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 21:15   #13
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Det Niobe sa. Vi tok med kidza på tur i 3-sesongsposer i høstferien. Det ble null grader på natten, en av ungene frøs så jeg ga fra meg min pose og tok ungens. Vel var den litt kort, men jeg er ikke så lang. Uansett - det var bikkjekaldt! Selv om jeg hadde både bikkje og ullteppe over meg. Uansett. Lang historie kort. Nå har alle ungene pose som går ned til minusgrader.
Vår 2 minste har denne:
https://www.xxl.no/helsport-alta-win...134859_1_style
Men den er ganske tung ..
Så jeg kjøpte denne til eldste: Lettere, lengre, lavere temperatur ...
https://www.fjellsport.no/mountain-h...inca-gold.html

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-17, 00:32   #14
chiki
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Innlegg: 7
chiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Vi har jo tatt de med på fjell og fjøre tidligere. Men nå har vi lyst å gjøre mer ut av det.
Soden de 2 yngste er så små kommer vi ikke oss så langt, så skal slå opp lavvo nært bilen, og gå litt turer på dagtid

chiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-17, 01:05   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Dersom dere har lakenposer vil det hjelpe veldig på å holde varmen. Lykke til!

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-17, 07:48   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Lakenposer fungerer godt, har dere ikke det, kan dere bruke dynetrekk. Om dere bruker saueskinn i vogna, ville jeg også tatt med det, gir veldig god isolasjon.

Jeg prøvde å google soveposen dere har kjøpt, og fant ikke noe om den noe sted, derfor er jeg skeptisk. Men det kan godt være den fungerer helt supert, ville latt de yngste sove i vognpose. Det er også greit å være klar over at mange fryser lettere når de ikke er vant til å sove i sovepose. Så lenge dere har bil, kan dere jo ta med masse ekstra pledd og ulltøy, så går det helt fint.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-17, 07:59   #17
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie

Bortsett fra god sovepose, så er - som flere peker på - et bra underlag viktig. For meg holder det med et lettvektsunderlag når jeg bruker dunsoveposen, men bruk gjerne to underlag når det er frost. En annen viktig sak er lue. Det skjer et stort varmetap fra hodet, og lue er et must når temperaturen synker! Anbefaler også et sett med virkelig varmt undertøy, selv bruker jeg Devolds Expedition på kalde turer. Vet ikke om Exedition finnes i barnestørrelser, men dere finner sikkert noe tilsvarende. Teltsokkene mine er hjemmestrikka, lett-tovete sokker i ull/alpakka. Gull verdt!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no