Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Mobil til førsteklassing

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-11, 11:09   #1
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mobil til førsteklassing

Snuppa skal få mobil til jul. Vi har ikke hustelefon, og hun er av og til alene hjemme, så hun trenger det. Men den kommer nok ikke til å bli mye brukt.

Jeg har sett meg ut to enkle modeller, den ene litt mer avansert enn den andre. Nå går hun i første klasse, og er ikke veldig opptatt av mobiler. Er det noe som erfaringsmessig endrer seg i løpet av de neste åra? Jeg lurer på om jeg bare skal kjøpe en helt enkel ringetelefon (som er det hun trenger akkurat nå), eller legge på et par hundrelapper og kjøpe en telefon med MP3-spiller og kamera (som hun ikke trenger akkurat nå, men som hun kanskje vil ønske seg etterhvert?). Er barn i småskolen generelt opptatt av sånt? Jeg har lyst til å kjøpe en mobil hun kan ha en stund framover.

Dette er disse to jeg vurderer:



Hva tror dere?

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 11:14   #2
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Jeg tror det er lurt med den øverste som kan klappes sammen. Da er telefonen mer beskyttet mot støt og skrap på skjermen.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 11:16   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Det vi har landet på til Poden (som er snart ni og har hatt telefon et par-tre år) er den bortimot billigste mobilen fra Clas Ohlson. Det gjør det mye mindre dramatisk om den skulle bli knust, stjålet eller vannskadet i løpet av skoledagen eller på vei til og fra. Spilling, fotografering og musikk har han andre dingser til, som han ikke får lov til å ha med seg på skolen. Han er overhodet ikke interessert i telefoner, og jeg har ikke fått med meg at noen av kameratene hans er det heller. Han kunne nok godt tenkt seg en ny iPhone til å spille på - han har arvet en gammel en, uten sim-kort - men han får en iPod Touch til jul i stedet, det tror jeg er vel så bra.

Jeg kjenner ingen av modellene du nevner, men ville prioritert "solid" og "billig". Ikke putte på fordyrende ting som hun kanskje vil ha senere, i alle fall.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:01   #4
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Takk for innspill! Da skal jeg bestille klapptelefonen. Den er billigst (239 på CDON uten abonnement) og som dere sier, den er mer robust enn den andre. Tipper Snuppa blir fornøyd uansett.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:42   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Henger meg på tråden, også førsteklassing. Men jeg er litt opptatt av stråling. Noen som vet om noen som vil funke til 1. klassing? Den må ha lav stråling.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:39   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Hva heter den øverste? Er det touch screen - jeg antar at det er enklere å betjene enn de gammeldagse knappemenyene?

Vet du om den finnes i noe annet enn råååsa?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:40   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Eller trykke på bildet, kanskje?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:42   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Jeg tenkte at enkelt var det lureste da mine fikk telefon; tror det var på 8-årsdagen (starten av 3. klasse). Det viste seg å være en tabbe, fordi begge to veldig fort savnet mulighet til å ha musikk på telefonen og ta bilder. De endte derfor med å spare selv og kjøpe noe mer avanserte telefoner selv nokså raskt.

Jeg ville derfor tenkt litt framover og kjøpt litt mer enn en basic telefon. Den trenger likevel ikke bli så dyr at det er krise hvis noe skjer.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 16:39   #9
techsmechs
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
techsmechs er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Snuppa skal få mobil til jul. Vi har ikke hustelefon, og hun er av og til alene hjemme, så hun trenger det. Men den kommer nok ikke til å bli mye brukt.?


Jeg er ikke så opptatt av hva barna ønsker seg når det gjelder mobil.
De går lett i bakken og da er det ikke så stas med dyr dings.

Anbefaler Nokia 1616 som selges på Clas for 350,- sist jeg sjekket.
Siba har hatt den til under 200,- !!! (jeg kjøpte flere).
Batteritiden er knall og varer i mange dager med moderat bruk.
14-åringen min fikk en sånn og han brukte den godt over ei uke før han ladet den første gang. Dattera på 9 har også sånn.

NB! Ikke Bluetooth, MMS og MP3 på denne, men faktisk FM-radio og snakkende klokke.
Den er lett og robust. Fargeskjerm.
Jeg har 2 stk liggende i reserve

techsmechs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 16:42   #10
techsmechs
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
techsmechs er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Glemte link:
http://www.amobil.no/artikler/her_er...modeller/73186


Hvis det er et must med musikk/kamera så kan man jo kjøpe en dyrere sak og lage betingelsene sånn at hvis den går i filler så får man en billig sak som erstatning (uten mms, musikk, kamera....)

techsmechs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 16:53   #11
techsmechs
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
techsmechs er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Ang. stråleverdier.
Denne oppgis til å ha 0.8 W pr Kg og det tallet virker ikke så helt ille selv om det er mange modeller som ligger under.
http://www.gsmarena.com/nokia_1616-3007.php

Full liste over mange andre mobiler her:
http://www.mobile-phones-uk.org.uk/sar.htm


Generelt er ikke stråling noe smart rett ved siden av hodet, men lærer man barna at man skal unngå lange samtaler så tror jeg ikke stråletallet bør være avgjørende.
Det er verre med tenåringene som gir blaffen og gjerne prater en halvtime eller mer.
(løsning: kontantkort, som forøvrig er et must for å unngå skrekkregninger).

techsmechs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 17:22   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mobil til førsteklassing

Snuppa har en Sony Ericsson spirio. Den betalte vi 399 for, og dekker behovet for "hustelefon" svært godt. Den er med når hun hår ut på eytermiddagene. Da ligger den i en Hello Kitty-mobilstrømpe.

Med den rivende utviklingen som skjer på mobiler så har jeg ingen tro på å kjøpe i noe som skal vare i mange, mange år.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no