Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-16, 16:32   #41
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Vi har så forskjellig utgangspunkt, erfaring og bil. Du blir veldig bundet til å kjøre ned akkurat den dagen uansett føre. Fordelen er at du kjører den mest krevende strekningen først, så fort du er nede på Hanestad er det gode veier, om mulig glatt. Gudbrandsdalen synes jeg går for tregt med alle 60 sonene og fotoboksene. Du kan kanskje velge hvilken dag du vil kjøre hjem?

Men for all del, å kjøre den strekningen eller deler av den er en hverdagslig, og normal aktivitet for mange. Jeg har bekjente fra Alvdal og Foldal som ikke skjønner problemstillingen. Østlands kollegaen min som kjører til ei øy på nord Møre i jula skjønner hva jeg mener. Pappa kjører fra Trondheim til Romerike for å hente gods som pensjonist syssel, som dagstur. Men for meg er bil stress og jeg velger fly eller tog stort sett.

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 17:52   #42
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Hvis du har fri lillejulaften - er det da en mulighet å ta tog på ettermiddagen den 22. des? Toget går uansett vær og vind og du slipper å bekymre deg for hva slags vær det blir

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 18:04   #43
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg kjører ikke frivillig den strekningen ved juletider. Jeg har opplevd for mye vær og føre til at jeg synes det er ok å satse på. Kunne jeg valgt når jeg skulle reise så kanskje, men ikke hvis jeg skal rekke noe jobb i den ene enden. Jeg hadde også definitivt valgt østerdalen, jeg kan ikke fordra å kjøre over Hjerkinn i snøfokk. Men jeg kjenner den veien best, det teller mest på den tiden av året.

Bm pingle.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 20:22   #44
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Tror ikke det finnes noen som har større beslutningsvegring enn meg altså. Men i kveld kom jeg frem til at det blir tog nedover den 22. og fly oppover den 28. Jeg tar en dag ekstra fri fra jobb, rett og slett. (så får jeg bare sørge for å jobbe litt ekstra frem til da. )

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 20:25   #45
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.330
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Det høres ut som en fornuftig løsning.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 20:29   #46
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Vesla har aldri reist med tog før så det kan bli en veldig koselig tur, men kjenner jeg gruer litt for tålmodigheten hennes. Sist jeg reiste med tog, drøye 2 år siden, så var wifi-en på toget totalt ubrukelig størstedelen av reisen, ikke sikkert det er forbedret noe særlig. Får dermed planlegge annen underholdning for henne.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 20:42   #47
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.863
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Hadde foretrukket tog selv om jeg skulke kjørt alene på (ofte vekslende) vinterføre. Wifi over fjellet er fortsatt ustabilt, så lurt å ha backup. Enten spill på nettbrett eller kortstokk, bok etc. Hvis dere tar toget over Dovre er det restaurantvogn også. Over Røros og Hamar er det kun kaffeautomat.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 23:06   #48
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.383
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

På tog kan man jo lese bok, spille spill, leke, gå igjennom vognene og kjøpe seg noe i kafeen, de har lekerom ... man er absolutt ikke avhengig av wi-fi for å kose seg sammen på toget. Og man er sammen på en helt annen måte enn i bil. Mye koseligere synes jeg. Høres ut som et god plan!

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 08:38   #49
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

NSB wifi er ubrukelig, jeg måtte slå av wifi og bruke eget abonnement der det var dekning. Så last det du kan før turen. Lekevogn og restaurantvogn bruker å være populært.

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 09:18   #50
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg kjører den strekningen ofte og velger ALLTID tog om jeg ikke må ha bil.
Dersom det ikke er viktig å ha bil dit du skal, hadde jeg valgt tog (begge veier).

Rv 3 på vinterføre, med mye tungtransport i forbinnelse med jula er skikkelig dritt.
Juletrafikken er vel også kjent for å flere ulykker enn normalt.
Hilsen lokalkjent som HATER rv 3.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 09:22   #51
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det går helt sikkert fint å kjøre den strekningen. Også i mørket.

Til de som sier det er så kaldt i Østerdalen: Det var på 60-tallet at dette var en issue, at muligens tålte ikke bilene så mye kulde. Knallfrost pleier å gi det beste føret å kjøre på, er min erfaring. Klarer ikke varmeapparatet å holde koken, så trenger man ikke sitte i t-skjorta og kjøre, altså. Man kan kle på en jakke.

Det er fine, nokså rette veier, god bredde og plass til å møte biler. Jeg klarer ikke å se problemet.

Hadde det vært smale, svingete og glatte veier på kysten av Norge, derimot - så hadde det vært litt mer grunn til å kikke etter alternativ transport. Hurtigruta anbefales på de strekningene.


Fine, rette, brede veier
Det med kulde er relativt. Har man diesel bil uten vinterdiesel skal det ikke bli veldig kaldt før man får problemer.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 09:35   #52
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Fine, rette, brede veier
Det med kulde er relativt. Har man diesel bil uten vinterdiesel skal det ikke bli veldig kaldt før man får problemer.

Det er jo gode veier, da. Og de siste årene har det vel vært varmegrader i desember i Alvdal også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 10:03   #53
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er jo gode veier, da. Og de siste årene har det vel vært varmegrader i desember i Alvdal også.

Joda det hender, men statistikken for det er dårlig.
Vi har ofte droppet å reise til det området i jula Pga kulde.

Vi måtte også drøye kjøring til litt utpå morgenen en junidag pga sommerdekk på bil og frost.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 12:03   #54
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er jo gode veier, da. Og de siste årene har det vel vært varmegrader i desember i Alvdal også.

I dag regner det på -1.
Jeg er ikke enig at veiene er fine. Fra Koppang til Støren er de svingete, smale og i dårlig stand. Massivt med veiarbeid fra Alvdal til Hanestad forsinka oss en time sist vi kjørte.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 12:41   #55
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I dag regner det på -1.
Jeg er ikke enig at veiene er fine. Fra Koppang til Støren er de svingete, smale og i dårlig stand. Massivt med veiarbeid fra Alvdal til Hanestad forsinka oss en time sist vi kjørte.

Da er du vel bare bedre vant enn meg. Jeg synes strekningen er en av de mer behagelige å kjøre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 12:43   #56
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg hadde utvilsomt kjørt. (Og gjorde det da jeg bodde i Trondheim.)

Også fordi det ofte er praktisk å ha bil dit man skal.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 19:09   #57
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg hadde sannsynligvis kjørt. Dels fordi det er enklere å få med seg alt av pikkpakk, dels fordi man kan reise akkurat når man vil.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 19:48   #58
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.831
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Men - både mannen og jeg kvier oss ørlite for å kjøre den midt på svarte vinteren når vi har unger i bilen, nettopp pga. kulda og faren for glatte veier. Ikke for at vi ikke får opp varmen i bilen, men om det skulle skje noe som gjør at vi ikke får holdt motoren i gang og at ungene da skal bli fryktelig kalde.

Dette skjønner jeg veldig godt, vi fikk nemlig helt uventet stopp i -30 i Østerdalen- med baby i bilen. Heldigvis hadde vi voksiposen med, og vi fikk raskt hjelp. Nok klær og dagslys (se opp for elg) så går det så fint så! Men jeg ville nok kjørt over Dovre, synes det er så flott der.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 19:54   #59
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.831
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Og nå kom jeg på at eventuell snøstorm over Hjerkinn hadde jeg ikke tenkt på, nei. Det er pyton om det fyker. Og nå så jeg at du har bestemt deg, tog og fly blir sikkert helt supert!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no