Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store kalkuntråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-09, 16:07   #101
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Flott tråd, og jeg vil gjerne dele mitt steketips med dere:

Jeg steker alltid kalkunen med et kjøkkehåndkle over, som jeg jevnlig heller kraft over. Dette gjør at den blir vannvittig saftig!

Heller du kraft over kjøkkenhåndkle?
Hmm...hvordan blir dette håndkle etterpå? Må det kastes??

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 16:42   #102
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Heller du kraft over kjøkkenhåndkle?
Hmm...hvordan blir dette håndkle etterpå? Må det kastes??

Kaster du trusene dine etterhvert som du har brukt dem? Vask på 60 grader, så blir det nok rent.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 16:53   #103
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Kaster du trusene dine etterhvert som du har brukt dem? Vask på 60 grader, så blir det nok rent.

Nå blir ikke trusene mine like innsausa og kokt inn med fett o.l. da
Synes ofte sånt ikke går av i vask til tross for høy temp, men kan jo prøve

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 19:44   #104
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

ååh jeg tror jeg må forgripe meg på svigermors ekstremt tørre nyttårskalkun med oppskiftene her i fra

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 14:09   #105
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Vi har akkurat lagt årets kalkun i lake. Det er utroliog effektivt for å få saftig og smakfull kalkun. I år har vi kjøpt økologisk kalkun, og laget 3% saltlake med buljong, marsalavin, tranebærgele og brunt sukker, samt salvie, merian, laubær, pepper og muskat. Fuglen skal ligge i laken over natten, og langstekes i stekepose. mmmm

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 19:28   #106
maria78
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
Innlegg: 182
maria78 er litt kul
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Å ja gud jeg gleder meg til i morgen kalkunen vi lager er bare nydelig rett og slett og vi lager i tillegg en salat som er kjempe enkel men passer utmerket til kalkun, Pisker krem, tar i litt majones og hakket purre og delte druer, friskt og godt

maria78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 19:30   #107
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Jeg skal lage kalkun for første gang i morgen, så dette var en nyttig tråd! En MÅ ikke bruke stekepose, sant? Skal bruke deler av Maximilias Jamie-variant med noen egne vrier, får håpe det lykkes. Det er bare oss to da, så blir det helt miss har jeg ikke mistet for mye husmorstolthet. Men jeg tror det blir fint!


Sist redigert av ingling : 30-12-09 kl 19:32. Årsak: Feil nick!
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 19:49   #108
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkun her også i morgen.
Jeg skal prøve kjøkkenhåndkle-trikset.

Her serveres fugelen med kokt potet, waldorfsalat ( mye krem, litt rømme og majones), smørsteikt rosenkål med bacon, stuffing, babygulrøtter, kremet saus og chips.

Stuffingen lages av medisterdeig, karbonadedeig, sopp, krydder og en klunk whisky.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 10:31   #109
lalill
Ute av produksjon
 
lalill sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 647
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Tusen takk for hjelpa, min fyrste kalkunmiddag blei vellukka.

__________________
des 2007, april 09.
lalill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 12:37   #110
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Denne tråden er vår klippe. For tredje gang på rad serverte vi kalkun til nyttår, og det ble like fantastisk godt denne gangen også. Nå begynner vi jo å bli litt drevne, men vi henter inspirasjon og tips herfra.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 13:27   #111
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

......

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 30-12-12 kl 15:47.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 20:46   #112
Sinobell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 32
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Det ble rester, masse rester. Ikke så srart egentlig siden jeg prøvestekte en kalkun for å vite at det var en ok oppskrift.

Men det er begrenset hvor lenge jeg klarer å underholde med kalkunwraps og kalkunsuppe. Andre tips til å bruke opp restene?

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 21:26   #113
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Da skubber jeg den oppigjen, iallverden for en tråd...

Men jeg tror jeg sliter litt.... Så mange ulike tips at en stakkars kalkun-nybegynner kan bli helt forvirret....

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 21:21   #114
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Eg lurer litt på korleis de balanserer dette med kalkun i ovnen og andre ting som også skal steikast? Lar de fuglen ligge å kvile i over ein halv time f.eks?

Kunne godt tenke meg to ovnar altså...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 21:24   #115
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg lurer litt på korleis de balanserer dette med kalkun i ovnen og andre ting som også skal steikast? Lar de fuglen ligge å kvile i over ein halv time f.eks?

Kunne godt tenke meg to ovnar altså...

Er det noe annet en kalkunen som skal i ovnen? Stuffingen befinner seg jo inne i kalkunen. Det er litt styrete en stund med alt tilbehøret, men det er verdt det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 21:29   #116
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er det noe annet en kalkunen som skal i ovnen? Stuffingen befinner seg jo inne i kalkunen. Det er litt styrete en stund med alt tilbehøret, men det er verdt det.

I fjor hadde jeg ovnsstekte sesampoteter til, men jeg tror de ble kokt ørlite grann først, og kalkunen har ikke det minste vondt av å hvile en halvtimes tid før man skjærer i den. Det skal jo dessuten lages saus.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 22:52   #117
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.


3) Min favoritt
1/2 pakke couscous etter oppskrift på pakken
2 stk økoappelsin,
2 stk øko sitron
(hele frukten, skåret i biter),
1 neve rosiner,
1 neve aprikoser,
1 neve hakkede nøtter
2 epler i biter,
250 g smeltet smør,
1 - 2 dl solsikkeolje/rapsolje,
1- 2 dl appelsinjuice
2 egg
salt,
pepper,
salvie,
timian

Bland alt i en bakebolle til det har passe konsistens. Ha evt i mer væske eller mer couscous alt etter om det er tørt eller vått. Det skal være som tykk grøt. Stapp det i kalkunen og legg en hel loffskive i hver ende. Bruk hyssing (ufarget, bomull) og grov stoppenål og sy igjen i hver ende om du har anledning.

Jeg server stuffingen, men da plukker jeg ut de digre sitrusfruktbitene og erstatter med biter av skrellet appelsin.

Lurte litt på denne stuffingen - høyres god ut, men couscous utgår på grunn av gluten. Kva trur folk om at couscous blir erstatta med ... tja.. quinoa? Mulig at steiketida blir altfor lang for quinoa? Enn glutenfrie havregryn? Kan jo sjølvsagt også velge glutenfritt brød.... Har klokketro på at Harriet sine råd nemmelig, så prøver gjerne denne stuffingen, men i glutenfri variant.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 10:12   #118
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Lurte litt på denne stuffingen - høyres god ut, men couscous utgår på grunn av gluten. Kva trur folk om at couscous blir erstatta med ... tja.. quinoa? Mulig at steiketida blir altfor lang for quinoa? Enn glutenfrie havregryn? Kan jo sjølvsagt også velge glutenfritt brød.... Har klokketro på at Harriet sine råd nemmelig, så prøver gjerne denne stuffingen, men i glutenfri variant.

Usikker, men vil tro at glutenfri brødrasp kanskje kan funke? Vet at det finnes glutenfri couscous, men jeg har kun sett det i Sverige, så godt mulig det ikke er å få tak i her til lands. Quinoa burde vel også kunne gå, skulle jeg tro.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 10:41   #119
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Men... couscous er jo kveite - kan da ikkje vere mulig å få den glutenfri? Etter litt googling ser eg at det er foreslått å erstatte couscous med heil hirse (glutenfri). Aldri smakt heil hirse, men kan jo prøve Forresten så skal jo ikkje couscous ha lange koketida heller, så da bør vel qinoa kunne brukast. Quinoa er jo kjempegodt

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 10:50   #120
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Jeg har det hjemme i hvert fall, skal se på pakken hva den er laget av. Quinoa er veldig godt ja, og hel hirse også. Hmm, kanskje jeg skal prøve denne også...

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Emneord
ertesalat, kalkun, stuffing, waldorfsalat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no