Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Skal du se «Utøya 22. juli»?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-18, 21:28   #11
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er vel ikke snakk om at noe skal ties i hjel selv om hun ikke helt får den reaksjonen du forventer? Eller mente hun at filmen aldri burde vært laget, og at hendelsen ikke burde snakkes om?

For din datter har jo et poeng. Hver dag er det barn og unge som opplever det samme marerittet som disse ungdommene opplevde. Og for en person som ikke opplevde nyhetssjokket like direkte som vi gjorde, så er det kanskje vanskelig å se den helt store forskjellen. Alle krigs- og terrorhendelser av denne typen er dypt tragiske for de involverte, og når det finnes flere hendelser mye nærmere i tid enn denne, som (i en 13-årings verden) skjedde for lenge siden, så er det vanskelig å reagere sterkere på dette enn f.eks på siste skoleskyting i Florida. Det føyer seg bare inn i rekken av grusomme hendelser der uskyldige blir rammet.

Ho sa faktisk at ho meinte at filmen ikkje skulle ha vore laga. Og ikkje av samme grunn som andre som har vore kritiske til filmen. Meir fordi ho meinte at det ikkje var viktig nok samanlikna med alt det andre grusomme som har skjedd dei siste ti åra.
Men du har rett i at ho ikkje opplevde dette på samme måte som det vi gjorde. Ho var nesten 7 år då det skjedde og vi prøvde jo å beskytte ho mot nyhetsbildet så godt vi kunne. Ho såg Supernytt og vi snakka eindel om det, men likevel blei ho beskytta. Det som skjedde i Manchester i fjor har ho nok opplevd som mykje nærmare fordi ho då fulgte aktivt med i nettavisene og på Twitter sjølv.
Men eg tenker likevel at eg vil ta ein ny prat med ho om eit par dagar og prøve å forklare korleis eg opplevde dette i 2011 og kvifor det gjorde så sterkt inntrykk på meg. Og kvifor eg meiner det er viktig at filmen blei laga. Det er klart det er urettferdig at ikkje andre hendingar får oppmerksomhet. Men det at andre hendingar ikkje har fått ein film betyr ikkje at denne hendinga ikkje skal ha det. På samme måte som at vi ikkje skal droppe å ta i mot flyktningar fordi vi ikkje kan hjelpe alle. Verden er urettferdig og vi får aldri gjort alt riktig, men vi kan gjere litt!

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
 

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no