Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Plante på terrasse i 4. etg.

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-16, 10:31   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Plante på terrasse i 4. etg.

Vi flytter i løpet av et par måneder, og skal etter mange år ikke ha hage lenger.

Jeg regner med at det er like greit å satse mest mulig på sommerblomster, men et par ting som kommer tilbake kunne jeg allikevel tenkt meg. Vi skal bo på toppen, noe som vil si at vi ikke har tak over terrassen.

Hva må jeg tenke på? Vi kan sikkert snekre en form for kasse selv, kunne egentlig tenkt meg en kasse som går langs hele den ene kortveggen av terrassen hvor det er en skillevegg mot naboen i tre. Her kunne jeg gjerne tenkt meg en klematis og noe vintergrønt.
Hvor stor bør denne kassen være, og hvor høy? Fore med isopor? Hva gjør jeg med lufting under kassen? Regner med at det er dumt å sette den rett ned på betong. Hva med drenering? Hvor lar man overflødig vann gå til?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 10:35   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante på terrasse i 4. etg.

Denne abonnerer jeg på.
Skal også flytte, det blir savn å ikke ha hage så da må jeg finne på noe annet lurt.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 11:53   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante på terrasse i 4. etg.

Her vil jeg henge med. Jeg har også terrasse uten tak i 4.etasje, med god plass. Jeg har fått en stor kasse i bursdagsgave nettopp, vi kjøpte en som sto på små ben for dreneringens skyld. Jeg flyttet inn i høst, og har så langt lært at det blåser, så jeg vil ihvertfall unngå høye og smale potter.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 13:06   #4
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plante på terrasse i 4. etg.

Episode 1, sesong 12 av Grønn glede - der begynner de på en stor terrasse noen etasjer opp. Jeg husker ikke helt hva slags løsninger de brukte i de kassene sine, og jeg har ikke all verdens erfaring med kasser sjøl, men kanskje det er noen ideer derfra som kan brukes? Jeg har terrasse med krukker, det er det eneste, men det meste går jo i krukker. Har hatt både klematis (djup nok potte, overvintra på isoporplate) og tomat (nok gjødsel).

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 26-03-16 kl 13:12.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 15:16   #5
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante på terrasse i 4. etg.

Mannen har snekret kasse som er isolert og har drenering, den bruker vi til smaragd tuja bare for å skjule en stygg trapp, det har fungert i seks år.

Jeg vet nå at to sorter eføy har overlevd vinteren i kasse, resten ser dårlig ut. Jeg vet at buksbom skal kunne stå i kasse, men de må dekkes til, det glemte jeg.

Her var det mye fine hekker og busker, men i Kristiansand.
http://randesundhagesenter.no/planter/trer-og-busker

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 12:10   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante på terrasse i 4. etg.

Jeg har både klatrerose og klematis i en (ikke altfor diger) kasse på balkongen, som overvintrer. Vår balkong har delvis tak og har godt med le, det kan jo ha litt å si. Men en litt stor kasse, gjerne med isolasjon, burde være nok. Og legg strie over om høsten. Det har jeg aldri giddet, men vår står som sagt i le for vær og vind.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 12:35   #7
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante på terrasse i 4. etg.

Hvordan lager man kasse da, og hva er en stor nok kasse?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 12:39   #8
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante på terrasse i 4. etg.

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Hvordan lager man kasse da, og hva er en stor nok kasse?

Jeg er ikke handy. Jeg ville nok fått et firma til å snekre det for meg. Den vi har er bare ca 35 cm høy, 80 cm lang. Det tror jeg er litt i minste laget, men det funker tydeligvis her, da.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 12:47   #9
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante på terrasse i 4. etg.

Ok. Jeg får sjekke litt, har noen handy naboer og en bror som sikkert kan hjelpe meg. Takk.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no