Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-10, 22:53   #1
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Hvis man tror at man plutselig trenger briller/linser selv om man gjennom hele livet har hatt perfekt syn - bestiller man time til synsundersøkelse da? Må man kjøpe briller/linser der man har synsundersøkelse - eller får man med seg en brilleresept man kan bruke hvor som helst? Hvor mye koster en synsundersøkelse?

Alle tips mottas med takk.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:55   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.408
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Bestiller synsundersøkelse hos optiker, ja.

Jeg hadde fortsatt perfekt syn selv om jeg syntes jeg så dårlig plutselig, så for min del var det bare psykisk / falsk alarm.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:56   #3
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Hvis du ikke finner noen briller du liker der du tar synsprøven ber du om å få en brilleseddel og tar en skikkelig runde rundt omkring.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:57   #4
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Koster noen hundrelapper (600ish), og du kan handle andre steder. Få linse-og brillelapp (forskjellige styrker på disse).

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:58   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Jeg har brukt samme optikker i alle år, der kjøper jeg også briller og linser.
En synstest koster ca 250,- , briller får du i alle prisklasser, så der har jeg ikke noen fasit, men briller for meg er ett "smykke" jeg har midt i ansiktet, og jeg bruker de daglig, så jeg har foretrukket å bruke litt penger på glass og innfatning, jeg har også dagslinser og de koster 780,- for 90 dager (brukes på solfylte dager og på ski)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:58   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg hadde fortsatt perfekt syn selv om jeg syntes jeg så dårlig plutselig, så for min del var det bare psykisk / falsk alarm.

Elise: Jeg ser bra, men jeg innser vel at jeg myser for å se bra. I flere år har jeg sagt at jeg myser fordi "jeg er så lysømfintlig".

Estrella: Bra. Brilleseddel, altså. :øver meg på stammespråket:

Lille Rosin: Eller linseseddel. (Hvorfor er det forskjellig styrke? )

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:59   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.476
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Optikeren på Storo pleier å ha gratis synstest med 1 mnd gratis prøve på linser. Jeg burde tatt meg en tur dit jeg også. Jeg har ammet og vært gravid mer eller mindre sammenhengende de siste årene, og dette kan visstnok påvirke synet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:59   #8
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.440
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Du trenger ikke å kjøpe briller/linser der du tar undersøkelsen. Jeg husker ikke helt hva jeg betaler for en sjekk, tror det ligger på 200-300 kr. Jeg er helt åpen på at jeg kjøper linsene på nett og de skriver gjerne ned resultatene. Har jo testing og prøving av linser hos optiker, det er mange forskjellige typer og ikke alle passer alle. Så første pakken blir ofte kjøpt i butikk. Er det f.eks +1 på begge øyer, så holder billigbriller i lange baner. Akkurat der spiller jo forfengeligheten inn.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:00   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Optikeren på Storo pleier å ha gratis synstest med 1 mnd gratis prøve på linser. Jeg burde tatt meg en tur dit jeg også. Jeg har ammet og vært gravid mer eller mindre sammenhengende de siste årene, og dette kan visstnok påvirke synet.

Takk, det var glimrende tips!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:04   #10
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Elise: Jeg ser bra, men jeg innser vel at jeg myser for å se bra. I flere år har jeg sagt at jeg myser fordi "jeg er så lysømfintlig".

Estrella: Bra. Brilleseddel, altså. :øver meg på stammespråket:

Lille Rosin: Eller linseseddel. (Hvorfor er det forskjellig styrke? )

Linsen sitter rett på øye og brillen litt lenger ut. Derfor blir det som regel forskjellig styrke på disse.

Hvis du skal sjekke ut for linser må du gi beskjed om dette på forhånd for det er ikke alle optikerne som har linsekompetanse sånn at du blir satt opp på riktig optiker.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:09   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Og så må du jo sjekke om du kan definere brillebehovet som "skjermbrille" - da får du dket kontroll + opp til en gitt sum fra jobben. (2000 hos oss)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 09:23   #12
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.503
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

Vår lokale optiker er bra, og har et godt utvalg av briller. Jeg har brukt dem (før jeg laseropererte meg) og det er også der storebror fikk tatt sin synstest.

Det du gjør er at du ringer og bestiller time og ber om synstest. Det er overhodet ikke noe krav om at du kjøper briller samme sted, brilleseddelen er generell og kan brukes overalt.

Synstest for briller og for linser er to ulike ting, for synet måles på to ulike måter, jeg hadde mye høyere styrke på briller enn på linser. I tillegg til å sjekke syn så blir også avstand mellom øyner og slike ting målt i forhold til briller, mens størresle og krumning på pupiller sjekkes om man skal ha linser.

Hva du velger av briller og linser avhenger av hvilket resultat du får på synstesten. Er du nærsynt kan det lønne seg å teste ut linser, for da må du sannsynligvis ha dem på hele tiden. Har du begynt å bli "gammelmannslangsynt" (lite sannsynlig, du er jo bare barnet) så vil det være at du trenger lese/pc/tv-briller, som tas av og på etter behov. Da funker ikke linser like godt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 15:01   #13
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.934
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man tror man trenger briller/linser?

God link Erik m2, fikk ikke prikket deg..

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no