Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bruksanvisning i Pratchett

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-12, 10:00   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruksanvisning i Pratchett

Spørsmålet "Hvordan begynner man å lese Terry Pratchett?" har jeg sett stilt på FP opptil flere ganger i årenes løp. The A. V. Club har en serie som heter "Gateway to Geekery" der de tar for seg et felt (en genre, en forfatter, en artist) som det er tidkrevende å sette seg inn i, og gir gode tips til hvor det kan være lurt å starte, hvor man går etter den første starten, og dessuten hvor det ikke er lurt å starte. (I tillegg til litt om hvorfor man i det hele tatt bør ta seg bryet.) For et par måneder siden hadde de en artikkel i serien som tok for seg Terry Pratchetts romaner:
http://www.avclub.com/articles/terry...-novels,64917/

Etter å ha svart på spørsmålet om hvor man ikke bør begynne følger et avsnitt om hvor man ikke bør fortsette, der man får følgende tips (som jeg også tror er godt):

Sitat:

The sheer volume of Discworld books, combined with the ease with which Terry Pratchett’s books can be read, and their quality, can trigger the impulse to binge on them. Try to avoid that. Reading too many of Pratchett’s books in a row doesn’t necessarily expose inherent weaknesses, but it does lessen enjoyment when the rhythms of his prose and tenor of his jokes become too predictable. To avoid burnout, it’s best to stick with no more than three to five books at a time before reading something else for a little while.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:22   #2
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruksanvisning i Pratchett

Det siste rådet der følger jeg faktisk uten å egentlig ha tenkt på det selv. Jeg hører en Pratchett på lydbok og så hører jeg av en annen forfatter. Leser en av bøkene i papirutgave, men så er jeg tom og leser noe annet. Begrenser seg egentlig selv.

Takk for linken, jeg skal lese artikkelen.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 11:36   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruksanvisning i Pratchett

Jeg har bare én igjen. Det er The Light Fantastic, og jeg er egentlig ikke særlig fristet etter å ha lest The Colour of Magic.

Moral: Begynn for guds skyld ikke på begynnelsen!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 11:37   #4
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruksanvisning i Pratchett

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har bare én igjen. Det er The Light Fantastic, og jeg er egentlig ikke særlig fristet etter å ha lest The Colour of Magic.

Moral: Begynn for guds skyld ikke på begynnelsen!

Jeg begynte med første bok, og den var morsom nok når du ikke hadde de andre å sammenligne med.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no