Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-12, 18:43   #1
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

Jeg har ikke noe forhold til bøker i lydformat. (Bortsett fra de gamle kassettene, og barnas eventyr-cder).

Jeg vurderer nå å skaffe noe slikt, men er usikker på hva som er best å satse på.

Har dere erfaringer eller gjort vurderinger ifht dette?

Hvordan er prisnivå og utvalg på de ulike produktene?
Er digiplayer det mest fremtidrettede, slik at en kan anta at det er her en etter hvert vil få størst utvalg av bøker?
Kan lydbøker på cd ”gjøres om” til mp3-format via pc, og så spilles av på mp3-spiller?

Hva er egentlig forskjellen på lydbok og cd?

Hva anbefales?

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 19:41   #2
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

Jeg bruker mp3-spiller for å høre lydok. Jeg har konvertert lydbok på cd over til mp3-format et par ganger også, men som regel spiller jeg lydbok på cd mens jeg kjører bil, og da er det litt bortkastet energi egentlig.
Digiplayer har jeg liten erfaring med. Jeg pleier å høre på engelske lydbøker for det meste, og de kjøper jeg på nett. Prisene kan variere mye der.

Hva du skal satse på kommer an på hva og hvordan du vil bruke det. Om du f eks kjøper en Creative mp3-spiller så er den kompatibel med Audible-bøker, og du kan også høre på musikk på den.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:00   #3
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

Eg høyrer mykje på lydbok, og nytter då cd som eg legg inn på data. Konvertere i iTunes, og lytter på iPod. Synest det er veldig greit å ha bøkene liggende på pc'n, i tilfelle eg ynskjer å høyra dei på nytt. Prisen er vel mykje den same, bortsett frå at eg låner gratis på biblioteket, og dei har mest cdar.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 21:06   #4
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

Jeg låner mp3-cder på biblioteket og flytter over filene til mobilen. Liker det enkelt og tilgjengelig.

Foreløpig er det et lite utvalg med digikort. Og de er kun fra Lydbokforlaget. Spilleren kan kun brukes til dette. Kortene koster det samme som cd-ene. Spilleren 500.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 21:30   #5
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Jeg bruker mp3-spiller for å høre lydok. Jeg har konvertert lydbok på cd over til mp3-format et par ganger også, men som regel spiller jeg lydbok på cd mens jeg kjører bil, og da er det litt bortkastet energi egentlig.

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Eg høyrer mykje på lydbok, og nytter då cd som eg legg inn på data. Konvertere i iTunes, og lytter på iPod. Synest det er veldig greit å ha bøkene liggende på pc'n, i tilfelle eg ynskjer å høyra dei på nytt. Prisen er vel mykje den same, bortsett frå at eg låner gratis på biblioteket, og dei har mest cdar.

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Jeg låner mp3-cder på biblioteket og flytter over filene til mobilen. Liker det enkelt og tilgjengelig.

Foreløpig er det et lite utvalg med digikort. Og de er kun fra Lydbokforlaget. Spilleren kan kun brukes til dette. Kortene koster det samme som cd-ene. Spilleren 500.

Så egentlig er lydbøker på cd lurt. De kan konverteres til både mp3 og til bruk på Ipod.

Mp3-cder har jeg ikke hørt om. Kan de spilles som vanlige cd-plater?

Ser lydbokforlaget selger digiplayer til 249,- nå. Men kanskje ikke så aktuellt likevel.

Takker for svar

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 21:40   #6
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

Opprinnelig lagt inn av tante Veronica, her.

Mp3-cder har jeg ikke hørt om. Kan de spilles som vanlige cd-plater?

Nei, bare hvis cd-spilleren din leser mp3-format. Nyere spillere og bilradioer gjør det.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 22:10   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

Jeg er veldig fan av å kjøpe digitale bøker over nettet. Da slipper man å ha fjorten plater per utgivelse, og sparer miljøet en del. Dessuten betaler jeg omtrent 70 kroner for en Audible-lydbok, mot rundt 400 for en norsk lydbok på CD. Det fins også en del fine og rimeligere nedlastinger på norsk og svensk på bl.a. Capris.no.

Bøkene kan legges over på mange forskjellige spillere, eller til og med brennes ut på CD, om du foretrekkes det. Jeg pleier å legge over Audible-bøker på iPod eller rett på minnekortet til telefonen, eller rett og slett høre dem via pc-en.

Om du har en smart-telefon, kan du til og med gjøre dette via den. Jeg har Audible-app på min, og kan kjøpe og laste ned bøker direkte til telefonen.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 10:39   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

På ordflyt.no kan du streame lydbøker gratis.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 11:02   #9
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Lydbok, digibok, digiplayer, cd eller mp3-format?

Takk for tips Luftslottet og bai.
Virker lurt. Skal sjekke det

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
digibok, digiplayer, lydbok


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no