Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Folkeeventyr for barn anno 2012

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-12, 21:25   #1
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folkeeventyr for barn anno 2012

Jeg holder på med en artikkel om folkeeventyrenes betydning for barns utvikling, og er intereressert i FP-foreldres synspunkter/erfaringer om det å lese de klassiske eventyrene for barn (Asbjørnsen og Moe, Brødrene Grimm, Perrault osv.).

Er eventyrene for skremmende og utdaterte, eller har de fremdeles en verdi?

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:33   #2
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012

De har fortsatt verdi og er veldig spennende for barn. Ungene tåler det så lenge fortellingen ender godt for helten. Det er ikke så lenge siden jeg leste det jeg tror er det orginale rødhetteeventyret for ungene i barnehagen. Blod og gørr, men happy ending. Mange barn med kulerunde øyne, ja, men de elsker det.

Jeg har en artikkel som er skrevet av Toril Sverdrup om eventyrenes rolle når det gjelder livsmot og hun mener at undereventyrene bør brukes mye i barnehagen.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:36   #3
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012

Takk for bra svar, Meissa. Den artikkelen kunne jeg tenkt meg å lese. Vet du om den er å få tak i noe sted?

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:42   #4
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012

Artikkelen ble publisert i "Barnehagefolk" nr 2 i 1988. Jeg har den i et kompendie som vi brukte i norskfaget på førskolelærerutdanninga i 2009. Jeg hadde Toril Sverdrup som lærer i pedagogikk på første året og venninna mi hadde henne i småbarnspedagogikk. Grepa dame.

Vi hadde en god del om eventyr i dramafaget også. Jeg hadde fordypning i musikk og drama. Du finner nok mye litteratur om emnet om du oppsøker biblioteket på enten høgskole eller universitet.

Jeg kan scanne denne artikkelen til deg hvis du vil, men får ikke gjort det før i morgen.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:50   #5
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012

Så utrolig snilt av deg! Jeg sender deg en melding.

Det er interessant å se at eventyrene fremdeles betraktes av småbarnspedagoger å ha en funksjon. Det har jo blitt forsket en god del på dette, og selv om det er en ganske gammel (1976), og veldig psykologisk orientert, bok, kan jeg anbefale Bruno Bettelheims The Uses of Enchantment - The Meaning and Importance of Fairy Tales om dette temaet. Det er veldig interessant hvordan han hevder at barn vil velge seg ut et favoritteventyr ut fra hvilke behov de til enhvert tid måtte ha, og at eventyrene kan ha en betydelig funksjon for barns utvikling og vekst.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:51   #6
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012

Jeg leser Asbjørnsen og Moe for 1. og 2. klassen jeg underviser i. Superengasjerte barn som elsker historiene og magien. Jeg tror overhodet ikke de er utdaterte. Tvert i mot tror jeg barn trenger de, som en motvekt for alle actionfyllt cartoon-barnetv. Vi jobber med å lytte til historiene, og ved hjelp av fantasien skape mentale bilder. Utrolig morsomt og fengende.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:25   #7
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012

Endel av de vi har lest, har vanskelig språk. Kanskje særlig Asbjørnsen og Moe? Vi har modernisert når vi har lest, ellers forstår ikke barna innholdet skikkelig.
Storesøster, som er en sart blomst, synes endel av disse er skumle. Hun hadde for eksempel Rødhette i engelsklekse, men nektet å lese, for det var skummelt.
Men historiene er ikke utdaterte, synes jeg. Det handler jo om moral, rett og galt, om at det lønner seg å være ærlig og hjelpsom etc.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:32   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012

Jeg har lest mye eventyr for ungene (særlig Herremannen) de siste årene. Det jeg merker er det samme som tiddelibom - selv om innholdet i mange er spennende, er språket ofte veldig tungt og vanskelig tilgjengelig, særlig hos A og M. Selv den svært språkbevisste 10-åringen min får ofte trøbbel med dem. Brødrene Grimm er språklig enklere og har slått bedre an når jeg bare har funnet de gode historiene. For det er slett ikke alle eventyrene som appellerer til unger, men det er i grunnen helt greit.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 13:53   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012

Poden vår har satt stor pris på eventyr, både A&M, H. C. Andersen og Brødrene Grimm. (Han har også vært veldig entusiastisk til å lese om gresk mytologi; jeg tenker det er en grunn til at noen historier har overlevd i hundrevis eller tusenvis av år!).

Språket i A&M er gammeldags, men både han og vi synes det er morsomt å finne ut av hva ordene betyr. Og for skremmende tror jeg absolutt ikke de er; han kommenterte, da vi så Tre Nøtter for Askepott i julen, at i den versjonen de hadde lest på skolen (en mer original Grimm-versjon), skar de slemme stesøstrene biter av foten sin for å få på seg Askepotts gjenglemte sko, slik at blodet rant ut av skoen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no