Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skytingen Oslo 2022 og Mehl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-23, 13:13   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skytingen Oslo 2022 og Mehl

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Et sånt raseri og engasjement på skeives vegne savner jeg. I stedet har man en masse folk som "stiller spørsmål" om pride, og skjuler fordommene sine mot at det er jo for å beskytte barna.

Helt enig. I alt du skriver egentlig, men særlig det siste.

Selv merker jeg at jeg bare får mer og mer ubehag knyttet til alt dette, på en måte som er vanskelig å beskrive. Nesten alltid omtaler jeg min tidligere samboer gjennom tre år som "ei jeg bodde (i kollektiv) med da jeg var ung", fremfor å være tydelig på at hun faktisk var kjæresten min fire år, fordi jeg frykter negative konsekvenser, ikke orker å "komme ut av skapet hele tiden" og ikke orker å bli seksualisert på den måten bifile kvinner gjør. I tillegg er jeg redd for å bidra til legitimeringen av tanker om at "det er bare en fase". Jeg kjente at jeg kviet meg, mer enn før, for å ta på meg regnbuearmbånd i år. Og er glad for at vi har en etasje under oss, så slipper jeg i det minste å være redd for at balkongflagget skal bli tent på, revet ned eller ødelagt.

Det er 20 år siden jeg ble sammen med min eks-samboer i år, og jeg ser at unge i likekjønnede parforhold beskriver det samme som jeg opplevde da. De blir spyttet på, snakket til/kjeftet på på gata, de blir utsatt for vold og hets, de er redde for å vise kjærlighet åpent og de synes det er ubehagelig å måtte "stå frem" i alle sosiale settinger fordi hetero = default fortsatt. Det er lett å tenke at skeive har fått frihet og nå er alt bra, men det er så langt fra sannheten.

Også blir jeg skikkelig, skikkelig sint av "jeg vil være nøytral"-tanker. Det finnes ikke en nøytral side i spørsmål som dette. Og skolen er ikke nøytral - heldigvis!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-23, 13:23   #22
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skytingen Oslo 2022 og Mehl

Så leit Input.

Jeg blir oppriktig lei meg av at det oppleves så vanskelig. For det burde det ikke være og så innser jeg at jeg, som heterofil cis kvinne ikke har noe med å mene hva som burde være lett og ikke. For jeg passer jo inn i "normen" og trenger veldig sjelden å komme ut som noe som helst.

Men, jeg skulle virkelig ønske at det ikke var sånn.

Jeg er glad for å ha en arbeidsplass der det vaier Prideflagg og vi har fått utdelt nydelige hjerteregnbuepins og det var super Pridefrokost i går.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-23, 09:52   #23
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skytingen Oslo 2022 og Mehl

Opprinnelig lagt inn av Input, her.


Også blir jeg skikkelig, skikkelig sint av "jeg vil være nøytral"-tanker. Det finnes ikke en nøytral side i spørsmål som dette

Ja, dette er grunnleggende menneskerettigheter og likestilling, og så vil man ikke ta stilling til "for" eller "mot"!???

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-23, 10:45   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skytingen Oslo 2022 og Mehl

Jeg blir ordentlig sint av folk som sier at man er «like ille» når man tar klar avstand fra hatefulle angrep. Som om det å angripe og true noens eksistens kan likestilles med det å forsvare seg mot å bli angrepet og truet? Som om dette er en uenighet, der man kan si at «alle har rett til sin egen mening»? Man kan ikke møtes på midten her.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-23, 14:55   #25
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skytingen Oslo 2022 og Mehl

Opprinnelig lagt inn av Input

Også blir jeg skikkelig, skikkelig sint av "jeg vil være nøytral"-tanker. Det finnes ikke en nøytral side i spørsmål som dette. Og skolen er ikke nøytral - heldigvis!

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Ja, dette er grunnleggende menneskerettigheter og likestilling, og så vil man ikke ta stilling til "for" eller "mot"!???

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg blir ordentlig sint av folk som sier at man er «like ille» når man tar klar avstand fra hatefulle angrep. Som om det å angripe og true noens eksistens kan likestilles med det å forsvare seg mot å bli angrepet og truet? Som om dette er en uenighet, der man kan si at «alle har rett til sin egen mening»? Man kan ikke møtes på midten her.

Er enig med dere. Det jeg lurte på er: Datteren min sier at det at "man later som det er en debatt mellom to likestilte parter, når det egentlig er er helt tydelig (for folk med innsikt?) at det er en korrekt side og en feil side" har et eget navn: Centralisem? Noen som vet om dette stemmer? (altså navnet: Jeg også har observert at det skjer, men har ikke vært klar over at det finnes et eget begrep/navn på fenomenet)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-23, 15:01   #26
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skytingen Oslo 2022 og Mehl

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er enig med dere. Det jeg lurte på er: Datteren min sier at det at "man later som det er en debatt mellom to likestilte parter, når det egentlig er er helt tydelig (for folk med innsikt?) at det er en korrekt side og en feil side" har et eget navn: Centralisem? Noen som vet om dette stemmer? (altså navnet: Jeg også har observert at det skjer, men har ikke vært klar over at det finnes et eget begrep/navn på fenomenet)

Det er litt sånn overlege på den ene siden og en influencer på den andre som snakker om vaksiner. Begge sider skal høres. Den ene har en med fagkompetanse og den andre siden har en synser.

Kult om det har et eget ord.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-23, 15:33   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skytingen Oslo 2022 og Mehl

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er enig med dere. Det jeg lurte på er: Datteren min sier at det at "man later som det er en debatt mellom to likestilte parter, når det egentlig er er helt tydelig (for folk med innsikt?) at det er en korrekt side og en feil side" har et eget navn: Centralisem? Noen som vet om dette stemmer? (altså navnet: Jeg også har observert at det skjer, men har ikke vært klar over at det finnes et eget begrep/navn på fenomenet)

Sentrist brukes ofte om en person som mener man skal «møtes på midten», og som vil høre like mye på begge sider. (Det betyr vel opprinnelig en med politiske «moderate/sentrums-»oppfatninger, men i den typen debatt du snakker om, har jeg sett mange bruke det som jeg sa først.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-23, 11:55   #28
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skytingen Oslo 2022 og Mehl

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er litt sånn overlege på den ene siden og en influencer på den andre som snakker om vaksiner. Begge sider skal høres. Den ene har en med fagkompetanse og den andre siden har en synser.

Kult om det har et eget ord.

Ja, det der vissvasset om at alle har rett til å bli hørt på alle plattformer hele tiden for at det skal være balanse i debatten er til å få fnatt av. Jeg skulle ønske at jøder og nazister kunne leve i fredelig sameksistens og respektere hverandre, lizzom.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no