Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-10, 07:31   #1
Smarf
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 6
Smarf har et hav av muligheter foran seg
Spørsmål

Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Maalouf påpeker i "Identitet som dreper" at ”Identitet er ikke noe man får en gang for alle. Den dannes og omdannes hele livet”, og at ”Alle mennesker har et mangfold av tilhørigheter”.

Hva mener du Maalouf mener med begrepet ”identitet”, med utgangspunkt i disse utsagnene?

Smarf er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 07:35   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Jeg mener at identiteten man har som student for eksempel tilsier at man skriver oppgavene sine selv.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 08:00   #3
Smarf
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 6
Smarf har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg mener at identiteten man har som student for eksempel tilsier at man skriver oppgavene sine selv.

Jajaa, ser den.
Men når man er student i Australia så blir man gjerne litt ufokusert når det gjelder oppgaveskrivingen. Er derfor greit å prøve seg, i håp om at noen kan hjelpe meg i riktig retning :b

Smarf er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 08:20   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Opprinnelig lagt inn av Smarf, her.

Jajaa, ser den.
Men når man er student i Australia så blir man gjerne litt ufokusert når det gjelder oppgaveskrivingen. Er derfor greit å prøve seg, i håp om at noen kan hjelpe meg i riktig retning :b

Bedre lykke neste gang.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 09:56   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Jeg skulle gjerne hjulpet, men det ble så mye bråk sist jeg prøvde.

Men du kan få et relatert dikt med i arbeidet, i alle fall. Det er av Paal Brekke, og jeg liker det veldig godt.


Identitet

En fremmed kom til meg i natt
Han lot alle mine roller
paradere foran oss, og spurte meg
Hvem er du selv? Hvilken av dem
velger du å innestå for
som deg selv? Og jeg svarte
Uten mine roller er jeg naken
Om du ikke hadde kommet til meg
var jeg ingen. Ditt er altså
svaret: jeg er den du spør
som lytter når du taler til meg

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 10:05   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Er det forresten spesielt ugunstig å studere i Australia?

  Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 10:07   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Alle går i bikini vettu, Smilefjes.

Også vet alle at om man ikke har gode nok karakterer til å komme inn på utdannelsen sin i Norge, kan man ta den i Australia i stedet, samtidig som man fester!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 10:23   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Jeg tar det som et kompliment at utenforstående skjønner med en gang hvor ufattelig mye kunnskap vi sitter inne med her på FP.

Hva tenker du selv om identitet da?
At det ikke er så viktig med skolearbeid når øl'en er så billig og sola skinner så fint.

(Har drukket øl og tatt noen universitetseksamener, men det er jo ikke alltid sol i Bergen da)

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 13:07   #9
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Dustete jeg som åpnet tråden, og trodde det kunne være en interessant diskusjon om begreper.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 13:50   #10
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Cogito ergo sum.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 13:57   #11
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skulle gjerne hjulpet, men det ble så mye bråk sist jeg prøvde.

Kostelig.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 14:00   #12
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.272
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Dustete jeg som åpnet tråden, og trodde det kunne være en interessant diskusjon om begreper.

Haha, jeg også.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 14:03   #13
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Jeg har bare ett stikkord til deg: påvirkning. Resten får du fylle ut selv.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 14:06   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Det er et ordentlig fint dikt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 20:42   #15
Smarf
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 6
Smarf har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Skilpadda:
Takker og bukker for god inspirasjon. Kanskje jeg til og med kan vedlegge diktet som en hjelp til å understreke et punkt i oppgaven (: Ser ut til å passe bra!

smilefjes
:
Nei, det er ikke ugunstig. Snarere tvert i mot. Tro det eller ei, men man vokser utrolig på å oppleve andre kulturer, eksempelvis i Australia. Skaffe innsikt i hvordan andre mennesker lever. Det skaper et helt nytt perspektiv på verden. Slik kunnskap kan ikke leses, det kan erfares.

glitterchick:
Hvis ditt innlegg verdørende de karakterene er tilsiktet meg, så kan jeg fortelle deg at en slik stereotype angående utenlandsstudier er TOTALT på villspor. Spar deg.

.. Ah, jeg gidder ikke kommentere resten, men Skillpadda, takk for fint dikt! Kudos!

Smarf er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 20:55   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Man lærer tydeligvis ikke å kjenne igjen når noen tuller med en.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 21:02   #17
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Man lærer tydeligvis ikke å kjenne igjen når noen tuller med en.

Dette er tråden til Smarf, ikke til "Smart", sant?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 21:03   #18
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Det er alltid fint med en referanse til Nobelprisvinneren Amartya Sen når man diskuterer plural identities. :erfart:

Amartya Sen, Identity and Violence. The Illusion of Destiny (New York: W. W. Norton 2006), særlig side 5-29. Det han skriver om "contrasting" og "non-contrasting" identities er særlig spennende.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 22:42   #19
Smarf
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 6
Smarf har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Takktak, Acsa. Skal ta en titt på den!

glitterchick, ullmor og dere; nei, jeg kjenner nok ikke humoren - sorry

Smarf er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 23:29   #20
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Identitet – et mangfold av tilhørigheter

Vel, nå synes jeg godt at man kan hive seg inn i en potensielt interessant diskusjon selv om det er en nykommer-student (som kommer til bli borte igjen asap) som starter tråden for egen vinnings skyld. Vi digger da tross alt å se på oss selv som et overflødighetshorn av visdom, gjør vi ikke?

MEN når nykommer-studenten (som kommer til å bli borte igjen asap) ikke har humor? Nja...æj - da vet jeg ikke helt, assa. :vrang:

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no