Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Barnebøker uten bilder

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-10, 14:10   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.980
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnebøker uten bilder

Snuppa er 5,5 år. Fremdeles foretrekker hun å få lest korte bøker med bilder i. Jeg synes hun burde være klar for lengre bøker og gjerne uten bilder. Nettopp det å legge fra seg en spennende historie og ta den opp igjen dagen etterpå er god trening.

Vi har forsøkt oss på Ronja Røverdatter og Knerten. Det går i noen dager og så kommer hun å ber om Postman Pat eller Nysgjerrige Nils isteden.

Hvor mye pusher man på for å lese "skikkelige" bøker?

Jeg var helt motsatt som barn. Pappa har fortalt meg at jeg var helt, helt liten da jeg bare om å få slippe å se bildene i boka fordi de ødela for de bildene jeg fikk inne i hodet mitt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:11   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Jeg synes ikke man skal pushe i det hele tatt, jeg. Storesøster på straks 8 leser fremdeles masse bøker med bilder.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:13   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Det kommer. Jeg tror ikke dere skal pushe i det hele tatt, hun foretrekker nok dette i større grad ettehvert.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:15   #4
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Tja, nå har jeg ingen faglig bakgrunn for å uttale meg om slikt, men jeg ville vel ikke pushet på noe her. Jeg ville vært bekymret for å pushe henne over på bøker uten bilder og forstyrre det forholdet hun har til bøker idag.

Min tanke er at sånt kommer når de er modne for det og at det er individuelt. *ukontroversiell*

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:15   #5
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Storesøster her liker at jeg leser i bøker uten bilder, men ikke for mye om gangen. Hun liker fortsatt best bøker med bilder.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:16   #6
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Min datter på 7,5 har først nå vist litt interesse for bøker (hun kan lese selv) uten bilder. Men foretrekker ellers bøker med bilder. De ser på bildene så detaljert og studerende, og har så stor glede av disse, at dette får de styre en del selv. Vi snakker og ser på bildene og lager litt tilleggshistorier og forklaringer til dem, så bildene er av betydning de også.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:17   #7
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Har dere prøvd Roald Dahl? De er rare og spennende, så kanskje de fenger litt mer enn Ronja og Knerten?
Mine har i alle fall elsket de fra 5-års alderen. Mini startet med SVK, og var helt facinert. Gnuri begynte med Mathilda, men hun har alltid vært spesielt glad i bøker. Hun fyller 9 år i november, og er snart ferdig med å lese hele Harry Potter serien selv.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:19   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.980
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Jeg har tenkt litt på Roald Dahl. De bøkene ble i hvert fall jeg veldig facinert av da jeg var barn. Men snuppa er en sart sjel når det kommer til bøker og film (akkurat som sin mor), så jeg har vært redd for at det skal bli for skummelt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:20   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Det finnes masse bøker mellom Postman Pat og Ronja Røverdatter.

Leseløver og lesehester er bøker med litt varierende vanskelighetsgrad og lengde. Det er bilder, men allikevel ikke bildebøker.

Noen titler som har fenget hos oss:
Birger Bilberger berger verden (med flere om Birger)
Jakten på vaffelhjertene

Så er det Roald Dahl - f.eks. Matilda og Mikkel Rev - de er ikke så veldig lange.

Vi ligger nok et år eller så foran dere i løypa og har prøvd oss på Harry Potter nå, men den ble litt for massiv for henne å lese nå når hun bare har ettermiddager til disposisjon. Mulig vi prøver oss på den i juleferien igjen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:21   #10
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Min sønn på 5,5 vil faktisk ha samme bok som regel hver kveld. Det er Albert Åberg som skal legge seg, og jeg skal bytte ut Albert med ham selv, og endre historien slik at det passer til hans liv, og de tingene han pleier å si. I tillegg skal det være overraskende utsagn, humor og noen "ulovlige" ord, slik at de knekker sammen av latter og overraskelse. Så her er det hårda bud, og noen kvelder så går det bare ikke. Da må jeg ha et avbrekk.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:32   #11
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Det som gjorde at vi fikk en skikkelig dytt på lesinga nå i sommer var at hun var med på en 'konkurranse' på biblioteket. Hvis de leste mer enn 10 bøker fikk de navnet på veggen og de fikk være med på isfest.

Hun greide 11 - og vi sa det måtte være skikkelige bøker. Koste seg med å lese bøkene da.

Nå som hun går på skolen blir det ikke så mye lesing av litt større bøker, det krever litt overskudd og tid. Men hun leser allikevel veldig mye. Men da er det gjerne i faktabøker - det går i kokebøker og 'atlas' Hun har nok en 5-6 forskjellige både kokebøker og atlas som er bare hennes.

Ellers så er det artig - og fin trening å lese historier for lillebroren.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:54   #12
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Vetle liker best at det er bilder han også, han er snart 7. Og ikke er han så alt for glad i å bli lest for eller lese selv heller...

Gidder ikke påtvinge han det heller, men prøver å få lagt inn litt på en hyggelig måte.

Han liker å høre på lydbok når han legger seg da, da er det jo ikke bilder. Men det er knerten som har gått på spilleren hans i snart ett år, og han vil ikke ha noe annet.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:56   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Min datter er lik, jeg pusher ikke spesielt, men jeg prøver meg innimellom, og det funker innimellom. Men det er klart det er en fordel å ha gode bøker å tilby, ja.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:57   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Har hun prøvd Leseløve/Lesehest da?

Vesla var veldig tidlig med å være interessert i den typen bøker. Særlig hvis det handlet om vennskap eller kjærliget.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:59   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.980
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Snuppa forventes ikke å lese selv, altså. Hun leser litt for meg, men da bare fra Donald Junior eller noe sånt. Så i denne omgang er jeg på utkikk etter ting jeg/mannen kan lese for henne.

Men hun liker å bli lest for. Hvis hun ser på tv om kvelden og ikke vil legge seg, gir vi henne ofte valget mellom mer tv og lesing. Da velger hun nesten alltid å bli lest for.

Jeg har bestilt Matilda på nett nå, så da gir vi den et forsøk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:02   #16
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Har ikke lest alle forslagene, men det finnes jo bøker med mer tekst og mindre bilder. Som Mamma Mø, Gubben og Katten og andre litt større og mer episke bildebøker.

__________________

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:08   #17
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Vi blir anbefalt på skolen til å holde på med bøker med bilder til i alle fall opp til 10 år. Du får mange barnebøker hvor det er mindre skriftstørrelse og mere skrift på hver side som allikevel har et bilde på motsatt side eller under. Hvorfor i alle dager vil du ha vekk bildene?

Vi hadde et foredrag på skolen nå nettopp av en fra biblioteket og hun tok opp akkurat det her. For det først ville hun ha pappaene mye mere på banen når det gjaldt høytlesning, og også at en leste fra bildebøker selv om en leste høyt for ungene. I mange bildebøker er det mye tekst.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:10   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.980
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Vi blir anbefalt på skolen til å holde på med bøker med bilder til i alle fall opp til 10 år. Du får mange barnebøker hvor det er mindre skriftstørrelse og mere skrift på hver side som allikevel har et bilde på motsatt side eller under. Hvorfor i alle dager vil du ha vekk bildene?

På grunn av meg selv som barn. Jeg ba om å få slippe bildene fordi de ødela for bildene inni hodet mitt. Jeg tenker at det er godt at de kan få forestille seg hvordan ting ser ut fra tekst ikke bare fra bilde.

Og litt at det er så mange spennende bøker der ute som jeg vil at ungene mine skal ta del i. En del av det vi leser nå er ganske dårlig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:11   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På grunn av meg selv som barn. Jeg ba om å få slippe bildene fordi de ødela for bildene inni hodet mitt. Jeg tenker at det er godt at de kan få forestille seg hvordan ting ser ut fra tekst ikke bare fra bilde.

Men du ba om det, det gjør ikke hun?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:17   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.980
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Men du ba om det, det gjør ikke hun?

Nei. Det har du helt rett i. Men jeg tenker at det kanskje er fordi hun ikke kjenner til alternativet. På seg selv kjenner man andre, og noen ganger ikke.

... og så er jeg ganske lei av å lese Postmann Pat for 58'ende gang. Men jeg kan selvfølgelig kjøpe noen nye og bedre bildebøker også.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no