Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Mulig med billig oppussing av bad?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-16, 20:44   #1
Frkdings78
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2016
Innlegg: 20
Frkdings78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mulig med billig oppussing av bad?

Hei
Tror jeg er eier av Norges styggeste bad.
Men er alene med tre barn og hus måtte kjøpes.
Så stygt bad måtte vi finne oss i.
Men det er rett og slett så ødelagt at det må pusses opp.
Har fått tre priser på ca 230.000kr.
Er det virkelig ikke mulig å gjøre det billigere?
Får ikke tryllet frem så mye penger altså

Frkdings78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 20:54   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.886
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Vi tok en "oppussing light" i gamlehuset. Da malte vi veggene, byttet til vegghengt do og satte inn nytt dusjkabinett. Det kostet kanskje 15000? Selve badet var jo like gammelt, med med tett dusjkabinett føltes det likevel tryggere enn å dusje rett på gamle vegger. Og det ble virkelig et helt annet rom.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 21:04   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.913
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Vi gjorde også en light-versjon av oppussing på badet. Det kostet 60.000 kr, mest fordi vi var helt nødt til å støpe nytt gulv (manglet membran!). Vi la gulvbelegg, byttet til vegghent toalett, tapetserte med våtromstapet, malte, laget dusjnisje og byttet til den billigste Ikea-innredningen. Vi fikk ikke mer i lån da vi kjøpte huset, så de 60.000 kronene sparte vi opp på et år, og snudde på hver krone mens oppussingen pågikk. Det gikk med et nødskrik.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 01-08-16 kl 21:20.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 21:15   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

For full oppussing høres jo ikke prisene helt urimelige ut. Men om du ikke har pengene, så må du finne ut hva du trenger gjøre nå, og hva som kan vente, eller gjøres enklere. Hva er det som gjøres da?

Gulvbelegg er praktisk på bad, og det finnes mye fint. Baderomsinnredning kan kjøpes på Finn.no, det samme med dusjkabinett. Våtromsplater kan være billigere enn flis. Våtromsmaling kan også være er godt alternativ. Stygge fliser og gamle våtromsplater kan også males, dersom det som er bak er godt nok.

Riving kan du gjøre selv. Avhengig av hvor handy du er, eller hvor mange handy venner du har som kan hjelpe deg, er det jo en del annet du kan gjøre selv også.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 21:26   #5
Frkdings78
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2016
Innlegg: 20
Frkdings78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Jeg må ha ny dusj, vask og toalett som er ødelagt. Det må mest sannsynlig byttes rør. Vet ikke hvor omfattende det er før veggen åpnes. Og da er det jo for seint å snu om det blir dyrt har gulvbelegg det er hull i. Har ikke varmekabler men en varmelampe over døra som er helt svart og sikkert ikke bra. Lukter kloakk. Belegget på veggen kan ikke brukes om igjen, males osv. Må også ha membran. Kan godt rive selv. Men det meste er jo koblet til vann og da tror jeg kanskje ikke jeg burde skru på det

Frkdings78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 21:28   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.913
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Med en gang man må begynne å bytte rør, så blir det veldig dyrt. Men om prisoverslaget gjelder full oppussing, også det "kosmetiske", så kan det lønne seg å høre om pris på bare det nødvendige rørleggerarbeidet, og så ta resten selv. Vi satte opp plater, malte, og satte inn innredning selv. Toalettet kjøpte vi på salg, og sparte veldig mange tusen fremfor å kjøpe fra rørleggeren.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 21:36   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.257
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Fliser er dyrere enn baderomsplater, har jeg forstått.

Ellers tror jeg Niobe har rett - bytting av rør (som vel må gjøres av rørlegger) koster uansett. Med et spesifisert tilbud kan du se hva du kan knipe inn på. Det er mye nyttig som gis bort på finn.no, for å si det slik.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 21:50   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Vet du at du må ta badet nå? For om du ikke har råte i veggene, kan du klare deg lenge med å bare sette inn et dusjkabinett og en vifte. Det stopper det meste av fukten som ødelegger, også kan du vente med å ta badet til du får bedre råd.

Holder veggene på å råtne innvendig, trenger du kraftigere lut.

Hvis prisen du har fått er for totalrenovering, er ikke det dyrt, syns jeg. Men det er jo mye penger, så klart.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 21:51   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Jeg støtter ellers å finne innredning, servant, dusjkabinett o.l. på Finn. Det er masse som gis bort eller selges billig som bare er umoderne, men i helt ok stand.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 22:08   #10
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Hvor stort er badet?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 22:28   #11
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Det høres jo kjipt ut. Men det Niobe skisserer høres fornuftig ut. Rørlegger på timebasis for det som må gjøres av rørlegger og egeninnsats med hyggelige venner og/eller familie på resten. (Elektriker må du nok også ha noen timer, btw.)

Og så er det lurt å få spesifiserte tilbud, som noen andre skrev over her. Det gjør det enklere å prioritere.

Har du funnet ut hvor mye du har råd til å bruke? (Mener ikke at du skal skrive det her altså, men å vite hva egen ramme er gjør også prioriteringen enklere.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 22:31   #12
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Jeg tror også at en "vanlig" do er billigere enn vegghengt, både i innkjøp og installasjon. "Vanlig" do i perfekt stand tror jeg man finner under "gis bort" på Finn.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 22:33   #13
Frkdings78
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2016
Innlegg: 20
Frkdings78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Takk for gode tips. Har lekkasje av vann trolig fra rør til servanten. Mulig jeg bare kan bytte innredningen og reparere røret som lekker. Men da det lukter kloakk nå, er det ikke godt å si hva som egentlig er i veggen.
Badet er 3 kvm. Toalettet bruker 15 min på å fylle seg med vann, så det er litt slitsomt med 3 unger som tisser på omgang. Dusjen lekker også.
Får vel kanskje bare rive opp og se. Ta rørene og lappe sammen med resten av det ikke eksisterende budsjettet hehe. Beklager frustrert tone.

Frkdings78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 22:35   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.913
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Hvis det ikke er større så burde det vel gå an å spare inn på noe. Prøv å få et prisoverslag på bare rørleggerarbeidet. Badet vi pusset opp er på 16 kvm, men det må sies at er 6 år siden nå.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 22:40   #15
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Opprinnelig lagt inn av Frkdings78, her.

Takk for gode tips. Har lekkasje av vann trolig fra rør til servanten. Mulig jeg bare kan bytte innredningen og reparere røret som lekker. Men da det lukter kloakk nå, er det ikke godt å si hva som egentlig er i veggen.
Badet er 3 kvm. Toalettet bruker 15 min på å fylle seg med vann, så det er litt slitsomt med 3 unger som tisser på omgang. Dusjen lekker også.
Får vel kanskje bare rive opp og se. Ta rørene og lappe sammen med resten av det ikke eksisterende budsjettet hehe. Beklager frustrert tone.

Skjønner godt at du er frustrert, jeg. Det er jo dyrt, og det er jo mye jobb.

Har de firmaene du har fått pris fra vært på befaring, og sagt noe om hva de tror kloakklukta er?

Tror jeg hadde startet med å bytte do, om jeg var deg. Hjemme hadde vi do som brukte evigheter på å fylle seg igjen, og jeg husker at jeg ble lei av å vente. Med ny do var problemet borte. Og det er en jobb man kan gjøre selv. (Jeg tilstår at jeg hadde måtte ringe en venn eller to for å gjøre det selv da, men det behøves i alle fall ikke håndverkere.)

Hvor lekker dusjen da? Er det blandebatteriet eller dusjhodet? De billigste armaturene er ikke så dyre, men blandebatteriene koster litt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 23:39   #16
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.035
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Da vi pusset opp bad i vår forrige bolig, fikk vi pris på 2-300000 fra de store, kjente firmaene. Vi kontaktet da et lite, lokalt rørleggerfirma og de totalrenoverte badet for under 100 000 kroner. Noen år siden nå, men det kan lønne seg å høre med mindre firma også. Husk å sjekk referanser da!

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-16, 23:45   #17
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Kloakklukt kan jo i sin enkleste form være en tørr sluk. Flere sluker på badet?

Hvis det raskt er en del rørleggerarbeid, og det må inn elektriker også, kan pengene løpe raskt. Da kan det fort bli at man svir av ganske mye på ting som er "plaster". Hvis f.eks. det elektriske anlegget er gammelt og uten jordfeilbryter, vil ikke en elektriker gjøre noe på badet før dette er montert. Og ettermontering av dette trenger ikke være så langt unna full renovering av sikringsskap i pris.

Bruk av plater på vegger etc. blir rimeligere enn fliser. Men det er nok gjerne ikke her de store besparelsene ligger. Det blir ofte mye av grunnarbeidet, rør og det elektriske som kan koste - selve interiøret og hva man har på veggene/gulv synlig kan utgjøre "ganske lite" i forskjell mellom de rimeligere alternativene og det noe mer påkostede.

Nå er det 10 år siden vi pusset opp et bad. Den gang kostet det ca. 200 000. Store kostnadene her ble knyttet til snekkerarbeidet, nytt gulv, det elektriske og rørleggerarbeidet. Prisforskjell på invetar og flis vs. plater utgjorde ikke all verdens fant vi ut. Men skal man gjøre ting selv, kan nok plater være mye enklere.

Å gjøre en del selv på bad kan være vanskelig på flere områder. Skulle man få vannskader er dokumentasjon av gjort arbeid viktig - det skal være folk med våtromssertifikat etc. Man kan få diskusjoner hvis man har brukt fagfolk på noe, og gjort noe selv - at membranen ikke var tett lenger, kan det være pga. skader for det videre arbeidet som har blitt gjort?

For "peace of mind" og for å få ting gjort raskt (når man har kun ett bad...), uten at vi trenge å organisere og stå ansvarlig for avhengigheter mellom håndverkerne, endte vi opp med å bruke en totalleverandør.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-16, 23:50   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.864
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Da vi kjøpte huset vårt i 2000 gjorde vi billigoppussing av to bad og brukte bare rundt 15.000 kroner totaltpå begge. Vi fant vask med speil og underskap på på OBS bygg og dusjkabinett et annet sted. Begge badene fikk baderomstapet som dekket over de styggeste platene laget noen gang i historien. Badene var ikke dårlige, som i fuktproblematikk eller noe sånt, bare veldig stygge.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 00:09   #19
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Vi endte opp billigere enn det dere har fått overslag på og vi måtte gjøre veldig mye. Vårt bad er litt større enn deres og i arbeidet hos oss ble alt av rør byttet, vegg revet og bygget opp, nytt vindu og tettet annet vindu, alt elektrisk byttet. Badet ble bygget helt opp på nytt. Vi valgte billige løsninger stort sett, men ikke bare.

Hør med annet firma du!

Vi fikk totalpakke-overslag fra ett firma som lå enormt mye høyere enn det vi endte opp med å betale. Jeg er glad vi ikke valgte dem.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 19:13   #20
Frkdings78
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2016
Innlegg: 20
Frkdings78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mulig med billig oppussing av bad?

Jeg prøver å få tak i en rørlegger nå, som bare gir meg svar på det som har med rør å gjøre. Er vel fortsatt i sommermodus for de svarer ikke hehe. Skal legge inn et svar her og fortelle dere hva badet endte opp med. Takk for hjelpen så langt��

Frkdings78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no