Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Baker du enda surdeigsbrød?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Baker du enda surdeigsbrød?
Ja, har "alltid" gjort det 3 3,70%
Ja, startet i coronatiden, og har fortsatt 4 4,94%
Starter i morgen! 3 3,70%
Har holdt meg hard, og aldri startet 55 67,90%
Annet, jeg utdyper i tråden 16 19,75%
Deltakere: 81. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-24, 09:32   #61
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.832
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

https://skillebekksurdeig.no/

Skillebekk surdeig var de som hadde en pedagogikk som nådde gjennom hos meg.

Og så tenker jeg litt på det mange sier om smak: Jeg lager ikke mine brød sånn at de smaker "surt" (vet hva dere mener, for jeg har også smakt de som gjør det).

Hvordan unngår du det da?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 10:56   #62
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.318
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så tenker jeg litt på det mange sier om smak: Jeg lager ikke mine brød sånn at de smaker "surt" (vet hva dere mener, for jeg har også smakt de som gjør det).

Er det mulig?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 11:00   #63
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.151
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Jeg syns at hvis jeg behandler surdeigen pent og restarter den litt (kaster det meste og forer flere ganger), så blir den ikke så sur.

Og så baker jeg ikke kjempegrovt. Og bruker ikke rug. Jeg syns rug blir surt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 11:16   #64
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.307
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Til det er det bare ett svar som gjelder: visvas!

Sånn apropos ord som står i fare for å forsvinne.

Og så slår jeg et slag for "sludder og pølsevev!".

Jeg har for øvrig prøvd meg på surdeigbrød for noen år siden, men jeg fikk det ikke til. Jeg gjorde alt riktig, men fikk det likevel ikke til. Så da ble jeg sur og gikk tilbake til gjærbakst, som virker hver gang.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 11:24   #65
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.557
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Min surdeigsbakst blir heller ikke sur, bare syrlig. Jeg mater kun med hvete og baker stort sett med hvetemel.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 12:24   #66
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.832
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns at hvis jeg behandler surdeigen pent og restarter den litt (kaster det meste og forer flere ganger), så blir den ikke så sur.

Og så baker jeg ikke kjempegrovt. Og bruker ikke rug. Jeg syns rug blir surt.

*noterer

Rug blir surt ja. I hvert fall i store mengder.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 13:47   #67
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.137
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har for øvrig prøvd meg på surdeigbrød for noen år siden, men jeg fikk det ikke til. Jeg gjorde alt riktig, men fikk det likevel ikke til. Så da ble jeg sur og gikk tilbake til gjærbakst, som virker hver gang.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 13:50   #68
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.819
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 16:00   #69
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.326
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Niks. Aldri gjort det, men bakt nesten alt brødet vi spiser hjemme i nesten 30 år. Stort sett bare på hytta vi kjøper brød (og kjøper til snuppa som nesten ikke spiser annet brød enn "Mors brød" fra Kiwi).

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 22:59   #70
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.307
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Hehe, den var faktisk utilsiktet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-24, 07:56   #71
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Jeg har begynt nå, det går sånn tålelig bra. Prøver meg fram med ulike oppskrifter, Skillebekk sin var fin

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-24, 11:33   #72
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.797
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Nei. Er ikke så glad i surdeigsbrød generelt. Verken smak eller konsistens. Kan godt ta en skive om det er på bordet, men det er ikke noe jeg foretrekker eller selv skaffer.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-24, 16:17   #73
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.489
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg er blitt ekspert! Nå i styr-unna-ultraprosessert-brød-trenden, er jeg ivrigere og mer selvgod på feltet enn noensinne.

Kjenner jeg tviler på at noen jeg kjenner mener jeg bør bli mer selvgod ...

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg eksperimenterte litt med surdeig en gang i urtida (før jeg fikk barn), men fikk aldri dreisen på det, og har aldri prøvd igjen. Jeg hadde ikke spesielt god tid i covid-perioden, egentlig, så det ble ikke veldig mange spennende eksperimenter.

urtiden, ja ... Fikk meg til å tenke på sånn urkorn. Men stopper her. Nå er det først og fremst brødbaking som er fokus.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Aldri begynt jeg heller. Jeg baker brød i en eller annen variant minst hver uke, gjerne flere ganger i uka også. Har noen "standardbrød" med gjær, av ulik type og grovhetsgrad, til hvert sitt bruk. De blir alltid bra og alle liker dem, og de sitter såpass i fingerspissene at det nærmest går automatisk å bake dem. Så da har jeg ikke sett behovet for å teste ut andre bakemetoder foreløpig. Det er så mye enklere å bare gjøre det jeg kan, og som jeg vet blir bra.

Høres godt ut!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg bakte surdeigsbrød under lockdown, begynte med det da det var gjærmangel (husker lukten av surdeig når jeg ser på bilder fra den perioden ), men så sluttet jeg lenge nok til at surdeigsstarteren døde i kjøleskapet, og jeg har ikke begynt igjen. Men tenkte nettopp på å prøve igjen, faktisk. Det er «annet», ja?

Jeg også kan huske lukter når jeg ser på bilder! Lukt tror jeg er den mest undervurderte sansen av alle!

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Jeg har ikke kjent på særlig press, men det er bare SÅ uaktuelt å ha enda et "individ" å passe på (altså surdeigen). Har nok med å holde liv i 3 unger, katt, 5 høns, 3 gullfisker, planter både i hus, drivhus og kjøkkenhage, en sudeig hadde tippa lasset

Ja, høres ut som du har litt å henge fingrene i

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no