Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fortnite

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-19, 22:03   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Fortnite

Jeg er i en liten skvis her og trenger litt flere synspunkt.
Flere av vennene til gutta spiller Fortnite, men jeg har holdt stand. Grunnen er så enkel som at det er et skytespill med 12 års aldersgrense og gutta er bare 9 år.
Men så kommer alle argumentene for å la dem spille fra alle kanter: det er ikke et "voldelig" spill (det er jo skytespill, hva da ikke voldelig?), de fleste vennene spiller og de blir da utenfor (egentlig det eneste argumentet som treffer meg litt ) og jeg lar dem se filmer med høyere aldersgrense enn de er år.

Jeg er så fram og tilbake. Jeg har vært supersteil lenge, men kjenner at jeg vakler.

Hva tenker dere? For eller imot? Hvorfor?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 22:19   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Jeg er steil selv - men har sluppet billig unna, for mine barn er ikke så interessert i akkurat Fornite. (nå er jo de eldre og, men for lillebror på 11, så har det vært tema)

- Fordeler er jo de åpenbare, som for eksempel at det er barnas sosiale arena, de lærer samarbeid og strategi - og sikkert masse mer.

- Fordelen med å si nei/være konsekvent på spillgrenser, er at man slipper å selv vurdere så himla mye hver gang - evt. Selv er det ikke at jeg er så opptatt av aldersgrenser, men skytespill synes jeg ikke noe om, rett og slett. Og det er jo unektelig ganske greit å forholde seg til aldersgrenser. Plutselig vil 13-åringens spille 18-årsspill er det DA greit?

Et minus (som jeg ikke helt vet hvor stort er), er at på Fortnite kan du godt havne opp med å spille mot 40-åringer, og ikke bare jevnaldrende. (de spiller jo naturlig nok sammen på lag med venner altså).

Jeg tror dog ikke at barn blir følelsesmessig avstumpet av å spille Fortnite, men jeg er likevel litt steil, da….

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 22:26   #3
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortnite

Prøv det selv. Her er regelen at far (jeg har ikke peiling) må prøvespille og sette seg inn i nye spill før Junior eventuelt får lov. Junior er snart 12, har spilt Fortnite et drøyt år.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 22:29   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Jeg vet ikke helt når knerten fikk lov til å spille Fortnite, men han var maks 10 år. Mannen min leste seg opp, og vurderte dette til å være greit nok. De dreper hverandre, ja. Men figurene «døde» jo i Skylanders også, som var spillet han spilte før Overwatch og Fortnite. Og Skylanders hadde 7-årsgrense. Og jeg tenker at måten de dør på har noe å si (selv om jeg nå høres lettere avstumpet ut).

Optimalt? Nei, slett ikke. Men vi vurderte det til å være greit nok.

Vi ser jo at dette er en viktig sosial arena for ham.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 22:45   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortnite

Min er femteklassing, 10.5 år. Han fikk lov i juleferien. Stas å få lov som tredje siste gutt i klassen, men det spilles lite.

Hadde sagt nei til niåringer.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 22:45   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Minsten blir 9 i år, og det er helt uaktuelt at han får spille Fortnite. Vi vet at mange på hans alder får lov, men jeg ser ingen grunn til å forsere aldersgrensen med 3 år. Eldstemann blir 14 og har også fått nei til spill med 16-årsgrense.

Jeg had spilt Fortnite selv, jeg synes ikke det er et barnespill.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:18   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Vi har sluppet lett unna fordi da storebror var 9 spilte alle Minecraft, og det var ikke hot med Fortnite før han var nærmere 12, og da fikk han lov. Lillesøster er ikke interessert. Men gutta i klassen hennes er, og dette ble diskutert på foreldremøtet. Det var ikke mange som fikk spille (visstnok. De som får lov sa det sikkert ikke, eller var ikke der). En gutt fikk spille med storebrødrene, men ikke med venner. Jeg synes fordelen med det er at man i alle fall ikke skaper et press. Jeg har en venninne med en sønn i 4. trinn, og hennes sønn er den eneste i klassen som ikke får spille. Det er ikke så kjekt.

Jeg er enig med deg, og synes også det er dumt hvis flere og flere gir seg og lar niåringer gjøre det, for det blir jo da enda verre å si nei.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:24   #8
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fortnite

Det er anbefalt aldersgrense 12 år, så det er jo ikkje ei absolutt grense. Minsten her er snart 8 år og får sjå enkelte filmar med 12-års grense. F. eks. dei tre første Harry Potter filmane. Eg vurderer frå film til film om eg syns det er ok. Og slik er det med spill også. Eg har sett ein del på Fortnite på YouTube og lest litt om det og kom fram til at eg ikkje syns innholdet var spesielt ille. Det er ein grunn til at det ikkje er 16-års grense, som dei fleste andre spill i denne kategorien (førstepersons skytespill)
har. Så minsten her har nettopp fått lov til å begynne å spille Fortnite. Og eg sitt ved sida av og syns det er nesten like gøy som han!

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:31   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Forskjellen på film og spill for min del er at filmene ser vi gjerne sammen med dem - men (i allefall jeg) går ikke inn i spillverdenen med dem. For min del er det skytinga/kriging som er utfordring/ikke greit (og barna mine kjøper argumentet).

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:40   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Det som er sikkert er at det blir ikke noe lettere å stå i mot og si nei med årene. Vil du la dem spille spill med 18-årsgrense når de er 15? For hvis du synes det er vanskelig å være den voksne og si nei nå, så har du gitt fra deg mye grunn du kan komme til å trenge senere. Tiden går veldig fort, jeg tar meg å stå i situasjoner med minsten som jeg føler var aktuelle med eldstemann for bare lort tid siden.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:42   #11
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortnite

Det er skytingen som er problemet mitt også. Hadde der ikke vært det, så hadde jeg kanskje vært mer liberal.
De forstår og godtar argumentene mine, men spesielt M er veldig gira på å få spille. Grunnen er nok at han ikke har spesielt mange venner, og ikke får venner så lett...så når da alle disse får spille (har hørt med foreldrene, så det er reelt at de får spille) så føler man seg lett utenfor. "De snakker bare om Fortnite, mamma. De har avtalt at de skal spille etter skolen/trening" .

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:45   #12
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortnite

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det som er sikkert er at det blir ikke noe lettere å stå i mot og si nei med årene. Vil du la dem spille spill med 18-årsgrense når de er 15? For hvis du synes det er vanskelig å være den voksne og si nei nå, så har du gitt fra deg mye grunn du kan komme til å trenge senere. Tiden går veldig fort, jeg tar meg å stå i situasjoner med minsten som jeg føler var aktuelle med eldstemann for bare lort tid siden.

Jeg står jo i mot og sier nei. Men når det går på en type ekskludering er det ikke bare svart/hvitt synes jeg. Da er det greit å lufte tankene og se om jeg er urimelig eller ei...som med mange andre spørsmål som blir stilt i samme kategori.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:46   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Skytingen ville også vært mitt problem. Jeg hører jo også språkbruken som følger med når eldstemann spiller med venner: "Skyt ham!" (det kan selvsagt hende ikke alle snakker sånn, men tror ikke eldste med venner er ekstraordinært ille).

Samtidig ser jeg dilemmaet ift sosial inkludering når ting fra før er litt vanskelig. Jeg hadde nok tenkt meg grundig om. Men at niåringer skal hjem fra skolen og sette seg ned og spille skytespill. Jeg hadde vært veldig skeptisk. Er dette noe dere kan ta opp på foreldremøte hos dere? Neida, man kan ikke ha felles regler, men slik det fungerer hos dere nå er det jo direkte sosialt ekskluderende. Det synes jeg ikke er greit.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:49   #14
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

For øvrig, så måtte jeg moderere meg - for før dro lillebror hjem om vennene spilte fortine - det ble jo litt for trist, så nå drar han ikke hjem - så han spiller det sikkert litt. Han foretrekker dog å være hjemme og heller ha besøk, så det skjer ikke så alt for ofte, skal sies.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:49   #15
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortnite

Det ble tatt opp i dag på foreldremøtet. Med en professor fra universitetet som snakket om nettvett. Men noe resultat ble det ikke. Mange (flest gutteforeldre) lar ungene spille, og noen (spesielt jenteforeldre) lar dem ikke spille. Professoren spm hadde foredrag snakket om både der positive og negative med å spille dette spillet.
Jeg var mer forvirret etter møtet enn før...

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-19, 23:53   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Det ble tatt opp i dag på foreldremøtet. Med en professor fra universitetet som snakket om nettvett. Men noe resultat ble det ikke. Mange (flest gutteforeldre) lar ungene spille, og noen (spesielt jenteforeldre) lar dem ikke spille. Professoren spm hadde foredrag snakket om både der positive og negative med å spille dette spillet.
Jeg var mer forvirret etter møtet enn før...

Jeg skjønner. Man skulle jo ønske at det var mulig å ta opp problemstillingen ift sosial ekskludering, ikke bare nettvett.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-19, 00:03   #17
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortnite

Helt sant!!!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-19, 00:12   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Det gjelder jo ikke bare Fortnite. Blant jentene i lillesøsters klasse, er Snapchat blitt diskutert, og noen av foreldrene synes visst det er "vanskelig å si nei". Jeg synes på ingen måte det er vanskelig å si nei til lillesøster (som ikke har bedt om det heller), men det er klart at dersom alle andre hadde det, hadde det vært verre. Så prinsippet kan anvendes på både det ene og det andre, og er aktuelt å diskutere, uavhengig av Fortnite.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-19, 00:14   #19
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det som er sikkert er at det blir ikke noe lettere å stå i mot og si nei med årene. Vil du la dem spille spill med 18-årsgrense når de er 15? For hvis du synes det er vanskelig å være den voksne og si nei nå, så har du gitt fra deg mye grunn du kan komme til å trenge senere. Tiden går veldig fort, jeg tar meg å stå i situasjoner med minsten som jeg føler var aktuelle med eldstemann for bare lort tid siden.

Jeg jobber i vgs og har til gode å møte en 15/16-åring som ikke spiller spill med 18-års grense. Jeg ble overrasket over dette da jeg begynte å jobbe der for 10 år siden og mine egne gutter var små. Vi har holdt igjen nok til ikke å være de første, men vi har ikke vært de siste. Og det er liten tvil om at dette er en viktig sosial arena. Yngste fikk spille Fortnite fra han var 11. Men jeg husker st han var helt fortvilet over at vi holdt tilbake på Overwatch før det - hele kameratgjengen spilte det, og han knakk sammen en kveld av dårlig samvittighet for at han hadde spilt det hos en kamerat. Det er ikke rett fram med spill og voksenprinsipper og aldersgrenser, synes jeg. Det er lett å tenke at en heller bør være fot streng enn for ettergivende, men den sosiale funksjonen gjør det mer nyansert og sammensatt enn hva en som voksen alltid har oversikt over. Det er ihvertfall verdt å ikke være kompromissløs og bastant uten å ha lyttet til barnet ordentlig først.

Eldste fikk lov til å spille 18-års spill da han begynte på vgs i høst. GTA er unntaket - og det er han helt enig i selv også.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-19, 00:21   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortnite

Vel, jeg kjenner flere 15/16-åringer som ikke får spille 18-årsgrense. Bestevennen til eldstemann blir 16 i år, og det er selvsagt utfordrende når han ligger et hakk foran. Og vi er nok heller kjent for å være liberale på spillfronten. Jeg spiller mye sammen med barna, de får spille mye. Men ikke hva som helst. Og selvsagt er vi obs på den sosiale funksjonen ved spilling, mer enn de fleste, tror jeg. Men jeg ser lkkevel ingen god nok grunn til å slippe 9-åringen til med Fortnite.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no