Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Prosjekt "Få mer energi"

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-08, 13:35   #1
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Prosjekt "Få mer energi"

Jeg trenger hjelp!

Jeg har nylig kommet hjem fra sykehus etter en smule alvorlig sykdom som har satt kroppen min tilbake til stadium zero. Sånn føles det ihvertfall.

Jeg har null energi, ligger på sofaen hele dagen og henter krefter, men de kommer ikke.
Jeg har fått beskjed om at dette kan ta lang tid, og i det er det ihvertfall snakk om uker.

Akkurat nå er det nå sånn at jeg føler meg rimelig ubrukelig. Jeg orker jo ingenting, og mannen min gjør alt her hjemme. Og i alt, ligger ALT.

Så tenkte jeg som så, at kan jeg gjøre noe i forhold til kosthold?
Kan jeg tjene inn noen dager/uker ved å spise riktig mat?
Mat som gir meg energi, istedenfor å tappe meg for energi.

Jeg er novise når det gjelder å tenke riktig kosthold. Jeg tror jeg kan, men jeg kan ikke

Det jeg vet er at jeg blir dårlig av følgende mat (men det betyr langt fra at jeg ikke spiser det. Dette er mat jeg må og bør kutte ut):

- smågodt og sjokolade
- gjærbakst av lyse melsorter type hvetemel (jeg tåler fint spelt)
- pannekaker, lapper og vafler
- kål og kålrabi
- rømme
- sterke oster (tåler kun milde som norvegia)
- veldig fet mat som bernaise saus osv.
- plommer, moreller, druer (type frukt som gir luft i magen)
- pasta


Så hvilken mat gir masse energi og i tillegg er enkel å tilberede?
Jeg blir glad for forslag og gjerne enkle oppskrifter.

Foreløpig tenker jeg følgende:
- salat med masse grønnsaker, tunfisk og egg
- kokt egg til frokost
- rødt kjøtt, og ellers mye kjøtt (proteiner=energi?)
- nøtter?
- smoothies (frossen frukt med vaniljekesam/yoghurt)


Men selv om jeg blir uggen av det, så gir sjokolade masse energi, sant? Trenger ikke kutte helt ut? :blånn

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 13:39   #2
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

På apoteket kan man få kjøpt energidrikker. Tror de heter aderra.
De er litt dyre, men kanskje verd å prøve?
Fortsatt god bedring!

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 13:42   #3
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Kanskje du finner noen tips her:
http://www.matomsorg.no/id/138.0

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 14:01   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.208
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Men selv om jeg blir uggen av det, så gir sjokolade masse energi, sant?

Siden måleenheten for energi heter kalorier, kan du gå ut fra det, ja.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 14:04   #5
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Kanskje du finner noen tips her:
http://www.matomsorg.no/id/138.0

Skal kikke litt her.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 14:07   #6
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Vel, det vil ta tid. Jeg har jo gått til fysio nå siden Lillebror ble født, og det er såder. Jeg har mer energi nå, men musklene er fremdeles i en liga for seg selv, spesielt ryggmuskulaturen. Du lå jo enda mer enn jeg gjorde, i tillegg til at du var alvorlig syk. Har du fått henvisning til fysio?

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 14:10   #7
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Vel, det vil ta tid. Jeg har jo gått til fysio nå siden Lillebror ble født, og det er såder. Jeg har mer energi nå, men musklene er fremdeles i en liga for seg selv, spesielt ryggmuskulaturen. Du lå jo enda mer enn jeg gjorde, i tillegg til at du var alvorlig syk. Har du fått henvisning til fysio?

Nei, jeg har ikke det. De har ikke snakket om det heller.
Jeghar ikke negang testet musklene, da jeg ikke gjør noe enda som krever muskler.

Jeg vil liksom bare i første omgang ha energi til å orke å skife ei bleie, eller rydde kjøkkenet etter maten, eller få lae middag! Hverdagslige ting.

Tenker at første skritt er å gjøre noe med kostholdet, så vil jeg vel klare å trene meg opp gradvis på egenhånd?

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 19:05   #8
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Avocado har sunt fett og høyt jerninnhold, det kan vel komme godt med for blodprosenten din.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 19:18   #9
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Sunn og lettvint middag er å woke grønnskaer (mange fine frosne wokblandinher å finne) sammen med kylling eller fisk og så tilsette woksaus av ulike slag. Masse vitaminer og proteiner (og med fisk, omega3 fettsyrer). Også er det veldig lettfordøyelig så man unngår å bli tung og slapp etterpå.

Smoothie er ypperlig frokost ( f. eks biola naturell, appelsin og frosne bær - og evt egg for proteiner). Kjempegodt - og en vitaminbombe det også.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 21:57   #10
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Det høres ut som om du har funnet ut en god del allerede! Det er mange ganger lurt å teste litt hvordan en selv reagerer på mat, og ikke ta alle råd som universelle. Det Zoë skriver er veldig lurt, også om å spise lett fordøyelig mat.

Generelt sett er det en del mat som mange tror gir ekstra mye "krefter", feks:

  • Bønner og linser (Av de fleste typer. Røde linser er feks kjempegodt i selvkomponerte lapskauser og tomatbaserte sauser, kan eventuelt kokes helt i stykker så ingen barn legger merke til dem. Men smaker godt, noen har problemer med konsistensen bare.).
  • Blåbær (ypperlig til smoothies. Jeg har ofte dessert med vaniljeyoghurt og litt frosne blåbær i, spises etter at blåbærne er nesten/helt smeltet. Godt i omeletter, sammen med søtpotet. Deilig!)
  • Søtpotet (kjempegodt til det meste, kan brukse som grønnsak/tilbehøs. Vi lager ofte en langpannerett med blanding av vanlig potet, søtpotet og brokkoli, krydrer og salter litt og gratinerer med litt ost. Kalkunpølser, kylling eller hva som helst av kjøtt er godt til. Utrolig godt!
  • Broccoli (passer til det meste. Vi baker det til og med inn i rundstykker, eller slipper en dusk av frossen brokkoli oppi smoothien)
  • Havregrynsgrøt (jeg innser at jeg er rar, men noe av det beste jeg vet til frokost er havregrynsgrøt kokt i mikro sammen med to delte svisker, med litt ferskenbiola på)
  • Appelsiner
  • Gresskar (jeg har ingen selverfarte tips, kanskje frøene er gode som snacks, vet en del kjøper i innvandrerbutikker og koser seg med det?)
  • Laks
  • Soya
  • Spinat (Skippern hadde visst rett)
  • Te (grønn eller svart)
  • Tomater
  • Kalkun
  • Valnøtter
  • Linfrø
  • Loppefrø (flaxseed) (kjøp Psyllium Husk på helsekost eller på velutstyrte dagligvarer, kan brukes til å tykne med, feks gir den tykkere konsistens til smoothie. Glutenfri bakst blir saftigere og luftigere med litt loppefrø i. Jeg pleier ha litt i yogurt eller smoothie, det er visst veldig sunt men jeg finner ikke helt ut av hva det passer til ellers)
  • Yoghurt (jeg spiser gjerne litt yoghurt med lin- og solsikkefrø til frokosten, det er veldig godt)


Sist redigert av Balanse : 01-09-08 kl 22:15.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 22:07   #11
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Litt særere men også med godt rykte:
- Hamp
- Chia frø
- Granatepler (got da, kan også kjøpes som juice)
- Tranebær (som over)
- Alger (kjøpes i pulverform på helsekost)

Det siste høres kjempesært ut, men regnes som noe av det mest helsebringende man kan få i seg. Jeg ble tvunget til å prøve det for mange år siden, og når en lett motvillig og surmulende tenåring synes det gav krefter og energi er det kanskje verdt et forsøk?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 19:43   #12
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Jeg kan forøvrig anbefale en dagslyslampe på det varmeste.

(Jeg vet at man ikke kan spise den, men den gir deg litt ekstra pepp i høstmørket, særlig bra for de som av en eller annen grunn må være mye inne.)

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 20:52   #13
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Oi, her var det kommet mange gode tip! Tusen takk!

I dag har jeg spist mye kaker da... så dårlig start.. men har man bursdag så har man bursdag

Sånn dagslyslampe har jeg nylig kjøpt.
Ikke lik, så jeg vet kke om den gjør samme nytten.
Men i forbindelse med at jeg syr mye om kveldene, så har jeg kjøpt en som står ved symaskinen.
Når jeg blir sterk nok til å begynne å sy igjen får jeg testet den ut. Den skal gi godt dagslys.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 20:53   #14
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Jeg ville også testet litt energidrikk fra apoteket

Fikk du kabiven på sykehuset? næring i.v.?

Håper du føler deg bedre snart

*frukt og grønt
*nok drikke
*frisk luft og dagslys
*fisk, hvitt kjøtt
*hyppige små måltider. Store måltider gjør iallfall meg dorsk og lat.
*smotie er jo genialt!

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 20:58   #15
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Jeg ville også testet litt energidrikk fra apoteket

Fikk du kabiven på sykehuset? næring i.v.?

Håper du føler deg bedre snart

*frukt og grønt
*nok drikke
*frisk luft og dagslys
*fisk, hvitt kjøtt
*hyppige små måltider. Store måltider gjør iallfall meg dorsk og lat.
*smotie er jo genialt!

Fikk næring IV første uka. Men vet ikke hva det var da.
Fikk også mye Smoothies der. Det var snadder.

Nå er det jo sånn at jeg ikke har problemer med å spise mat, så da trenger jeg vel ikke energidrikk fra apoteket? Jeg trenger bare mer energi? Håpte jeg kunne få det via vanlig mat.

Frisk luft blir det lit av, siden jeg ikke orker turer enda. Skal til legen i morgen, så da får jeg sue inn litt ekstra på veien..

Føler meg bedre i dag faktisk! Det er sååååå deilig!!! Hatt en skikkeligopptur i dag. Krysser fingre for at de holder seg der i morgen også.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 21:16   #16
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

D går bare oppover herfra vettu!

å pakke seg inn i pleddet på verandan ei lita stund er også frisk luft Det var det jeg tenkte. Forventer ikke at du skal lange i vei på turer enda nei, det tror jeg kan bli litt i overlag

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 21:23   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Jeg hadde også tenkt å foreslå pledd og et krus med te eller kaffe på verandaen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 21:25   #18
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Men atte det regner kattunger ute.

Alternativet er jo å sitte på fremsida på trappa. Der har vi stoler og bord. Kunne sittet der med kakao og nesbø.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 21:26   #19
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Altså, det regner der også, men det er tak der.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 21:28   #20
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Regnlyd på taket, Nesbø og pledd i fanget (og en kopp grønn te) høres ut som en deilig plan!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no