Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hente opp masker til halskant

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-14, 21:49   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.060
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hente opp masker til halskant

Jeg har felt av genseren til storebror med rundfelling, og skal nå hente opp masker til halskant. Det står at jeg skal hente opp ca 98 masker. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal få til dette. Genseren er felt i halsen nå ved at jeg felte 10 masker for ca 5 cm siden midt på foran, deretter strikket jeg 2 masker sammen på starten av hver pinne når jeg strikket fram og tilbake + at jeg fortsatte å rundfelle.
Det gir jo veldig ulike fellekanter. Der det er helt jevnt, som den siste fellekanten jeg lagde, kan jeg hente opp midt i masken, men så er det jo mange andre partier der jeg ikke aner hvordan jeg skal hente opp.

Og hvordan få nok masker? Gjorde et raskt anslag i første forsøk, og hentet ca 60 masker? Betyr det at hullet er altfor lite?
Storebror får helt fint på seg genseren nå, men måtte lirke litt rett over hodet. Nå skal det strikkes 6 cm vrangbord som skal brettes. Jeg sliter med å forstå om dette vil gjøre hullet mindre slik at dette ikke vil gå bra - og også hvordan jeg skal finne 98 masker, rett og slett.

Dette ble en veldig rotete beskrivelse, men håper noen skjønner hva jeg mener .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 22:36   #2
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Tommelfinger regelen til svigermor som pleier å passe veldig fint til slikt er å plukke opp i 4 masker og hoppe over 1.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 22:39   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.060
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Tommelfinger regelen til svigermor som pleier å passe veldig fint til slikt er å plukke opp i 4 masker og hoppe over 1.

Men da blir det altfor lite. Noe av kanten rundt er det litt vrient å se maskene også, på sidekantene.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-14, 08:33   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.060
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Hjelp?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-14, 08:50   #5
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Jeg bruker alltid heklenål til dette, sette en markør ved ca. halveis. Så er det lettere å få det jevnt. Det kan jo høres ut som om halsen er litt trang. Da får du bare ta opp de maskene du klarer, og strikke ut fra det. Det hadde ihvertfall eg gjort.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-14, 08:56   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.060
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Jeg bruker alltid heklenål til dette, sette en markør ved ca. halveis. Så er det lettere å få det jevnt. Det kan jo høres ut som om halsen er litt trang. Da får du bare ta opp de maskene du klarer, og strikke ut fra det. Det hadde ihvertfall eg gjort.

Det var gode tips. Blir det veldig stygt om noen masker er litt tilfeldig plukket?

Halsen blir ikke trangere av dette eller? Denne kanten blir jo mer elastisk på et vis?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-14, 12:08   #7
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.053
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Så lenge du plukker på utsiden vil den ujevne kanten legge seg innenfor, så da synes det ikke at det er litt ujevnt og tilfeldig.

Slik gjør jeg det, litt dårlig å se, men kanten legger seg på innsiden fordi jeg plukker opp i maskebuene.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-14, 12:25   #8
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Genseren er felt i halsen nå ved at jeg felte 10 masker for ca 5 cm siden midt på foran, deretter strikket jeg 2 masker sammen på starten av hver pinne når jeg strikket fram og tilbake + at jeg fortsatte å rundfelle.
Det gir jo veldig ulike fellekanter. Der det er helt jevnt, som den siste fellekanten jeg lagde, kan jeg hente opp midt i masken, men så er det jo mange andre partier der jeg ikke aner hvordan jeg skal hente opp.

Jeg henger meg litt opp i dette jeg. Når jeg feller til hals så feller jeg ikke med å strikke to og to sammen i starten av omgangen men ved å felle likt som jeg feller de midterste maskene (strikk to og løft den bakerste over den fremste). Da får du en jevnere kant å plukke opp masker på. Ellers så plukker jeg stort sett opp fire og hopper over en.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-14, 14:42   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.629
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Jeg ville også felt på en annen måte i begynnelsen av hver pinne, ikke to sammen, men felt en sik jeg ville gjort for fellekant. Da ville du fått mer fellekant, ja.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-14, 19:21   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.060
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Jeg har nå brukt heklenål og dratt fram 85 masker. Får lete fram noen til etterpå. Dette var kronglete, men veldig gode tips fra dere.
Ift to sammen eller fell 1 av, skulle det sikkert vært felt. Jeg har aldri strikket halskant før. Jeg har knapt strikket en genser heller og aldri med rundfelling. Denne er til storebror og er en hverdagsgenser så det går som et prøveprosjekt. Men han bør jo få den over hodet.

Kan jeg strikke første runde rundt bare rett, eller blir det veldig synlig?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-14, 20:25   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.896
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Anbefaler vrangbordstrikk også på første omgang, det blir mer elastisk. Jeg strikker maskene vridde på første omgang etter opplukk, men det er kanskje mest en smakssak.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 09:32   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.060
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Anbefaler vrangbordstrikk også på første omgang, det blir mer elastisk. Jeg strikker maskene vridde på første omgang etter opplukk, men det er kanskje mest en smakssak.

Takk for tipset, som jeg så litt sent, så jeg endte med å ta opp første rad (som jeg hadde strikket bare rett). Men hadde fått maskene litt på stell da, så det var greit likevel. Nå er jeg godt igang med vrangborden og jeg fikk plukket opp 100 masker til slutt, så da håper jeg dette blir greit. Kanskje ikke den fineste halskanten verden har sett, men ok som en debut.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 10:35   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.011
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hente opp masker til halskant

Jeg bruker å strikke første omgang etter opplukk vrang. Dvs, jeg strikker "feil vei" rundt sånn at jeg strikker rettmasker men vranga blir ut. Synes det blir fint.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no