Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Alliums fantastiske strikkekåpe

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 19:41   #81
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Jeg vurderer dobbel tråd og alpakka kjenner jeg altså. :elsker alpakka:

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:42   #82
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

jeg har ikke turt å prøve det engang...(men det skal være bra, sies det)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:44   #83
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Eller så er man tøff, ser på strikkefasthet og hvor mye garn som er på nøstet i lengde, finner ut hvor tovete evt.løst eller fast tvinnet garnet er om man kan, finner et alternativ som selges i Norge med de samme egenskapene og satser på at resultatet blir likt nok.

Det er den prosessen jeg har vært gjennom de siste månedene.

Alternativene så langt er:

Fritidsgarn, som jeg velger fordi den lokale garndamen anbefalte det, og fargene var penest.
Pt3. Litt tynnere enn Fritidsgarn, dermed blir kåpen lettere og kanskje litt mer glissen. Jeg har prøvd en kåpe i XL i Fritidsgarn, den var altfor vid for meg, så i det kan nok brukes, da ville jeg vurdert å gå ned i pinnestørrelse og opp i kåpestørrelse.
Alfa. Passer bra i tykkelse, blir veldig dyrt.
Topp t'Tå (superwash) eller Cortina, begge fra Gjestal. Gjestal-fordommene mine utelukker dette alternativet.

Så kan man selvsagt prøve seg med dobbelt eller trippelt av annet garn, men jeg må advare mot å bruke trippel merinoull -det er forsøkt, med veldig dårlig resultat.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:45   #84
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Gjestal skal jeg ikke ha. Ikke på denne ihvertfall.

Pt garn utgår med høye kneløft på grunn av maskinvasken. :har ikke tilgitt dem den drakta jeg laget en gang enda:
Sandnes pleier å tåle maskin fint. Kanskje fritidsgarnet er løsningen. Mulig jeg kjøper en bunt og tester den i maskinen først.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:47   #85
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Men hvor ofte vasker man et sånt plagg, da? Jeg skal nok holde ut håndvask hvis det blir nødvendig. Jeg synes superwash-ull siger, og det trenger man ikke her.

Dessuten takler maskinen min det meste.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:47   #86
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Klart rødt leder - du er kjempefin i rødt.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:47   #87
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

I HI snakkes det om å bruke Fritidsgarn fra Sandnesgarn. Jeg har slått opp dette på nettsidene deres og der står det at Fritidsgarn har 70 meter pr nøste. Så jeg bør altså se etter garn med 70 meter pr nøste?

Det garnet jeg strikker med for tiden er 160 meter pr nøste, så jeg skjønner at dette er litt grovere strikk enn det jeg er vant til.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:48   #88
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Ikke superwash nei - det mister fasongen.

Jeg vasker jo iblant-ish. Hm. Kanskje det blir noe annet med denne som ikke skal helt inn på huden.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:49   #89
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Disse plaggene vaskes ikke så ofte. Vi vasker alt "voksenull" for hånd her hjemme. Så jeg synes ikke egentlig at maskinvask er noe man skal hensynta ved valg av garn.

Noen som faktisk har kjøpt garn? Det blir ikke akkurat gratis.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:51   #90
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alliums Fantastiske strikkekåpe

Den var råflott!

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.


Skulle ønsket jeg hadde armer til å strikke...

Skulle ønske jeg hadde talent til å strikke.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 20:00   #91
Pludde
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 37
Pludde har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Stilig kåpe! Jeg må tipse min strikkegale mor...

Pludde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 20:10   #92
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Tjorven, du trenger ikke se etter garn som har nøster på 70 m. Det er viktigere at strikkefastheten stemmer, dvs. hvor mange masker på 10 cm og på str. pinner det er strikket på.

Allium, PT3 er det jeg tenker å strikke den i, ja. Kåpa blir lettere, men jeg har ikke tenkt å få den veldig luftig og slaskete. Tenkte jeg strikker på litt mindre pinner og går opp en str. eller to på kåpa.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 20:48   #93
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg vurderer dobbel tråd og alpakka kjenner jeg altså. :elsker alpakka:

Mye alpakka er også veldig glatt, og siger. Kåpa er innmari tung.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 21:29   #94
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Allium, PT3 er det jeg tenker å strikke den i, ja.


Du, amylin ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 21:31   #95
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Seriøst, på en skala:
Hvor vanskelig er denne å strikke?
For en som ikke evner å strikke hullmønster?

Jeg har hinsides lyst på den, og kan vurdere å plage svigermor, men da risikerer vi at hun aldri blir kvitt senebetennelsen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 21:34   #96
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Jeg vil nok si at denne er håret avansert å strikke for å være helt ærlig. Og jeg har strikket fletter i tyve år eller noe sånt. Kan være farget av at det er første gangen jeg skal strikke noe på engelsk også såklart da.

Men den er slettes ikke umulig på noe vis da. Men du må telle og være nøyaktig. Du ser ikke mønsteret ta form før du er et stykke forbi heller, så du ser ikke alltid en feil med det samme.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 21:35   #97
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Ikke noe for meg, med andre ord.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 21:39   #98
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.


Du, amylin ...



Må no sjå de' an.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 21:41   #99
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Den var kjempefin - og jeg KAN strikke. Strikker ganske pent, men dette blir alt alt for stort prosjekt for meg.

Håper å få se bilder av noen ferdige kåper etterhvert.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 23:41   #100
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums Fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

(Jeg er sortkledd og har nok helt optimalt sett hatt den i sort, men med farge på detaljene på ryggen - selv om jeg ser at det nok er umulig)


Jeg visste at det ikke var umulig!

Se her:

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no