Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

5:2-dietten 2016

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-16, 13:41   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

5:2-dietten 2016

Mye furore og sensasjon over 5:2-dietten i januar 2014.

Jeg syns det var en litt morsom diett, da jeg kunne spise normalt 5 av 7 dager, og gikk ned 5 kledelige kg på noen uker før sommeren. Dvs den store valken på magen ble betraktelig mindre!
Men så kom sommerferien og jeg hadde ikke lyst å tenke på hva jeg puttet i meg da, med 500 kcal-dagene. Så jeg gikk jo opp de kiloene igjen.

Nå har jeg startet igjen, holdt på i 3 uker og gått ned 3 kg. De første 2 gikk fort, men jeg har spist noen unødvendige sjokolader enkelte ikke-faste-dager.

Er det noen som har lyst å henge seg på nå som bikini/sommerkjole-sesongen er i anmars?

Her er en fin side med tips.

Marianne DeBourg

Les også om helsegevinstene ved 5:2-dietten. Det er altså ikke bare vektnedgang det er snakk om.

http://tara.no/kosthold/5-2-dietten-for-livet


(Kilde: youtube.com)

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-16, 13:42   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Jeg vurderer det, men klarer ikke helt å bestmme meg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-16, 14:00   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg vurderer det, men klarer ikke helt å bestmme meg.

Jeg er der, jeg også.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-16, 14:27   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Ja, men jeg har gått på lavkalori nå i ca 4 uker, og er usikker på om jeg da bør oppjustere antall kalorier de andre dagene.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-16, 18:07   #5
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Med tanke på diabetesrisiko så burde jeg gi det en (ny) sjanse.

Mitt problem med dietter, uansett hvilke det er, er at jeg må vite nøyaktig hvor mange kcal det er i alle matvarene for å regne ut hvor mye jeg kan spise. F.eks. liker jeg å kjøpe lunsj i kantinen, men der har jeg ingen oversikt over alle ingrediensene i varmmaten. Det blir for mye arbeid og dermed faller jeg av lasset før jeg i det hele tatt har begynt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-16, 21:26   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Jeg er med på 5:2/6:1. Er ikke slavisk, men følger noenlunde mønster fra høsten 2014. Dropper frokost, mellomsnacks og kvelds de aktuelle dagene og spiser en liten porsjon havregrøt på vann og en liten porsjon av dagens middag. Orker ikke måle og styre og tar sjansen på å blingse litt på 500-700 kcal.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 23:00   #7
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Jeg tar også litt sånn cirka. Orker ikke å finregne på kaloriene.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 08:38   #8
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Eg er omtrent halvveis i en slankeprosess på 15 kilo. Eg har tenkt 5:2 som stabilisering når eg forhåpentlig er i mål til ferien. Nokon som har erfaring med det?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:54   #9
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

1:6 er vel egentlig stabilisering når man er nede i ønsket vekt.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:56   #10
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

1:6 er vel egentlig stabilisering når man er nede i ønsket vekt.

Takk for innspel, det visste eg ikkje. :mågoogle:

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 11:01   #11
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Eg har sett dokumentaren som Michael Mosley hadde for nokre år sidan, og vurderte i si tid å teste det ut. Det vart med tanken da. Mest fordi eg trenar/trimmar (dvs. ulik intensitet) stort sett kvar dag, og eg er rimelig sikker på at det ville blitt komplett umogleg på fastedagane. Nokon som har erfaring med dette?

Eg undrast også om fastedagane er forenlig med ein aktiv arbeidsdag? Me er på beina mesteparten av tida.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 11:20   #12
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Jeg har bestemt meg for å gå for lavkarbo (ikke hard-core, Fedon-style) - Det er et kosthold som passer godt til meg og som jeg vet at funker.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 11:29   #13
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Mest fordi eg trenar/trimmar (dvs. ulik intensitet) stort sett kvar dag, og eg er rimelig sikker på at det ville blitt komplett umogleg på fastedagane. Nokon som har erfaring med dette?

Jeg merket at jeg stort sett kunne trene som før på toerdagene. Men det er helt sikkert individuelt. Du får bare prøve deg fram.

Jeg har bestemt meg for 5:2 i mai. I tillegg til et par snikekilo opp fra i høst, har jeg lagt til meg dårlige spisevaner på jobb etter at jeg skiftet arbeidsplass. Noe som har betydd ytterligere et par kilo opp. Så nå er jeg litt panisk. Men skal prøve å ikke si noe på jobb, for egentlig synes jeg 5:2 er noe dill.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 12:59   #14
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Jeg begriper ikke at det går an å leve på 500 kcal to dager i uka uten å svime av (og være ufattelig sur før man kommer dit hen.) Det hadde ikke gått i det hele tatt for meg - jeg får kriminelt lavt blodsukker om jeg ikke spiser jevnlig. Muligens det hadde gått litt mindre dårlig om jeg ikke trente masse hver dag.

Heldigvis bør jeg ikke gå ned i vekt, så jeg slipper problemstillingen.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 13:52   #15
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Heldigvis bør jeg ikke gå ned i vekt, så jeg slipper problemstillingen.

Om du finner dokumentaren til Michael Mosley, så ser du at det er ei rekke andre fordeler med såkalla periodisk faste. Eg er skeptisk til om det er noko for meg, av den årsak du nemner. Å ikkje bli mannevond eller svimeferdig på 500 kcal på ein dag med normal aktivitet virkar frammand for meg.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 13:58   #16
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Om du finner dokumentaren til Michael Mosley, så ser du at det er ei rekke andre fordeler med såkalla periodisk faste.

Jeg er rimelig skeptisk til slik "misjonering" og tenker at 5:2 er en slankekur som alle andre. Den passer imidlertid personligheten min, som ikke orker å være standhaftig mer enn en dag om gangen. Jeg synes dog det beste hadde vært å IKKE gå på 5:2, og vil aldri finne på å promotere dietten på noe som helst vis.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 14:15   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er rimelig skeptisk til slik "misjonering" og tenker at 5:2 er en slankekur som alle andre. Den passer imidlertid personligheten min, som ikke orker å være standhaftig mer enn en dag om gangen. Jeg synes dog det beste hadde vært å IKKE gå på 5:2, og vil aldri finne på å promotere dietten på noe som helst vis.

Om eg hugsar riktig, så gjekk ikkje MM ned så mykje i vekt i den perioden han testa dietten, men bl.a. blodsukker og lipidverdiar forbetra seg markant. Eg misjonerer på ingen måte for dette iom. at det ikkje virkar gjennomførbart for min del, men synes det er interessant.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 14:26   #18
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Er det lettare gjennomførbart om en faste frå etter middag en dag (17:00) og spise sein middag døgnet etterpå eller er det å jukse?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 14:56   #19
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Er det lettare gjennomførbart om en faste frå etter middag en dag (17:00) og spise sein middag døgnet etterpå eller er det å jukse?

Jeg mener at det var noen her inne som gjorde det slik, men egentlig er det vel å jukse, for det er noe med at det skal gå over to netter. Trur eg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 16:06   #20
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5:2-dietten 2016

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg mener at det var noen her inne som gjorde det slik, men egentlig er det vel å jukse, for det er noe med at det skal gå over to netter. Trur eg.

Eg tenker nemlig at det hadde eg klart fint. Ikkje spise etter middag, spise et par skyr og litt frukt på jobben dagen etterpå og vips.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no