Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Nytt kjøkken - gode råd?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-12, 23:01   #1
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Nytt kjøkken - gode råd?

For ca 4-5 år siden planla vi nytt kjøkken. Vi skal pusse opp og gjøre om her, men det ble lagt litt på is. Jeg fulgte da med på mange kjøkkendebatter og fant mange ønskedrømmer. Men siden den tid har det sikkert kommet mye nytt, og man har erfaring med det som var nytt da.

Er det noen som kan dele kjøkkenerfaringer med meg? Hva er dere fornøyd med? Misfornøyd med? Hva kunne dere ikke klart dere uten? Hva står der uten å bli brukt?

Jeg tenker mest løsninger, hvitevarere, type skap og skuffer. Vi bor i et gammelt sveitserhus så kjøkkentypen blir tilpasset det, med en følel. Men det jeg lurer på er det som skal skjule seg bak frontene. Jeg er redd for å snevre inn kommentarene deres ved å komme med spørsmål, så ikke vær redd for å komme med andre ting og ideer enn det jeg nevner. Drømmer om et kjøkken som er godt å bruke og hvor jeg har alt jeg trenger. Ikke sikkert lommeboka tillater alt, men vi har lyst til å legge litt i det og ikke angre etterpå.

- Skap med løfteplate til kjøkkenmaskin: lurt eller ikke?
- Det blir skuffer. Brede. Men hvor brede? 80? 100? 120?
- Har lyst på ekstra dype. Erfaring?
- Innredning i skuffene?
- Dampovn?
- Ovn med pyrolyse eller uten?
- Induksjon?
- Andre fancy ovner: grill, gass, wok...
- Jeg har fortsatt lyst på isbiter,- med de europeiske skapene, ikke amerikanske...
- Porslensvask eller stål?
- Heltre, granitt eller marmorplate?
- Er det verdt å ofre skapplass for å få kjølerom (får ikke hjørne)?
- Evt det samme for å få et lite spiskammers?
- Nye duppedingser (dingser/dingsebumser ) og lure løsninger?

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:08   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Skap med løfteplate til kjøkkenmaskin er veldig kjekt - jeg savner det, vi hadde det der vi bodde før. Vi hadde også stikkontakt inne i skapet sånn at når vi vippet ut kjøkkenmaskina så var den klar til bruk. Har aldri bakt så mye som de årene .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:08   #3
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Planløsingen blir forresten slik: Høyskapene skal bygges inn i veggen og inneholder kjøl og frys, stekeovn, micro + evt damp og espresso. Eller så må noe ofres for å få et større kjølerom eller spiskammers i bakkant.

Øya blir 240 lang. Vi kan få plass til ekstra dype skuffer så den blir bredere enn 120. Jeg vurdere også å flytte vasken over til andre siden og ha vask og stekeovn mot hverandre. Da blir det en bedre plass til baking, hakking, kutting og anretning. Barkrakkene kan dere se bort i fra. Det blir ikke spiseplass på øya. Kom gjerne med inspill på løsningene.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..

Sist redigert av M@M : 01-01-12 kl 23:28.
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:08   #4
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Ingen gode råd herfra, men er i samme båt selv og henger meg på her

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:21   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Anbefaler ekstra dyp benk, feks 70cm dyp. Det gir en veldig god arbeidsflate.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:29   #6
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Vi har nettopp fått ferdig vårt kjøkken, og jeg kan iallefall dele følgende:

Hvis du skal ha induksjonstopp og dampovn, så vær forberedt på å måtte oppgradere det elektriske anlegget. Elektrikerregningen vår kom på førti tusen.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:34   #7
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

Skulle det være et bilde her? Jeg ser bare rødt kryss.

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:35   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.849
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Hva skal folk med dampovn? :domm:

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:39   #9
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Akkurat fått Kenwood major, så nå vil jeg ha skap for kjøkkenmaskin. Syns det er et plasspørsmål. Og hvor ofte den blir brukt. Vi har matbod nede, så om den ender opp med bli brukt hver 14. dag, er det et greit sted, tenker jeg.

80-100 cm brede skuffer holder lenge. 60 også. Vi liker å ha kjeler i skuffer. Også har Ikea en skikkelig smart sak å legge i skuffer til krydderglass. Trodde ikke den ville bli brukt, men den har overrasket.

Stor skuff under vasken, til avfallsbøtter, liker vi.

Stålvask her. Passer inn.

Ville ikke ofret skap for kjølerom/spiskammers, men matboden her er i bruk til langtidslagring av brus, hermetikk og sånt. Litt greit, men krever disiplin om man har tendens til hamstring.

Styr unna heltre benkeplate, det er et vedlikeholdsprosjekt du ikke vil ha. Sier jeg, men jeg er lat.

Det jeg er mest fornøyd med er at vi gikk for lys benkeplate i tillegg til lyse skap, lyst gulv. Nå på vinteren er det deilig opplyst, i sommer var det luftig og sommerlig. Ingen mørke kroker.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:42   #10
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva skal folk med dampovn? :domm:

Dampe ting.

F.eks poteter, grønnsaker, fisk, biff, middagsrester. Tja, det er vel foreløpig det jeg har rukket å prøve. Bruker den nesten hver dag, men kunne fint lagd mat uten den også.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:43   #11
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Opprinnelig lagt inn av fimba, her.

Skulle det være et bilde her? Jeg ser bare rødt kryss.

Ser du fortsatt bare et rødt kryss? Jeg forsøkte å legge inn et fotoknudsenbilde via mac... Jeg ser det hos meg.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:50   #12
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Ser fremdeles bare rødt ja. Ja, kryss altså

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:52   #13
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Jeg ser bare en blå firkant med ? i.(surfer med safari)

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:59   #14
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Hm.. Skal prøve igjen...

Her:

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 00:00   #15
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Nå ser jeg

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 00:01   #16
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Bra!!

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 00:35   #17
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.463
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Jeg tror jeg ville satset på to kjøleskap i stedet for kjølehjørne. Og induksjon og pyrolyse, ja. Bred koketopp, så det blir plass til flere store panner og kasseroller samtidig.

Skap til kjøkkenmaskin - det tenkte jeg på igår at jeg savnet. Var så lettvint å bare åpne døra og vippe maskinen opp. Du trenger et 40 cm bredt skap. Tenk på at døra skal stå åpen under bruk, når du skal plassere dette skapet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 00:58   #18
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Det må altså vere skap om ein skal ha sånn løftedings til kjøkkenmaskin? Og det kan ikkje vere 60 bredt?

Vår arkitekt (for hus) meiner at 60-skap er "best for øyet" , men det er nå sikkert ein smakssak.. Til tegninga over: fint! Ville prøvd å flytte vasken slik at den ikkje er det første du møter når du kjem inn døra. Om dette er viktigaste vegen inn til kjøkenet da.

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 02-01-12 kl 01:22.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 10:54   #19
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

I det nye kjøkkenet mitt setter jeg mest pris på den 80 cm brede induksjonstoppen! Og at vi valgte 70 cm dybde på skuffer og benkeplate. Gir god følelse av plass!

80 cm brede skuffer holder. Og jeg tror jeg kommer til å bli glad for pyrolyse etterhvert

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 17:43   #20
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Nytt kjøkken - gode råd?

Jeg ville ikke bruke opp benkeplass til et skap for kjøkken maskinen. Den har jeg i høyskapet i benkehøyde, så jeg løfter den kun ut og inn.

Induksjon og pyrolyse vil jeg anbefale.

Ville hatt skuffer under vasken med sortering til søppel

mest mulig skuffer.

Ville nok hatt både kjølerom og spiskamers om jeg kunne jeg da... men et høyskap til tørrvarer erstater jo spiskamerset. Synes ikke to kjøleskap erstater verken kjølehjørne eller kjølerom. Hva med kjøleskuffer i kombinasjon med kjølerom? Da frigjør du et høyskap til andre ting.

Damp ser jeg ikke noe behov for.

Jeg hadde droppet jobben med heltrebenkeplate

Husk stikkontakter nok. Skal du ha slik øy er kanskje en slik noe du kan vurdere?
Har slik på vaskerommet og det er veldig praktisk for den synes ikke til vanlig.

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no