Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

[Korps]

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-16, 22:39   #1
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

[Korps]

Mellomste spiller kornett og jeg lurer på å kjøpe en mute til henne i bursdagsgave.
Har ikke hørt noe om at de trenger det i skolekorpset (foreløpig), men tror det hadde vært kjekt å ha her i heimen. Storesøstra irriterer seg over høy lyd i gammelt lytt hus...

Jeg har ikke peiling på korps, spilte fiolin selv, så jeg lurer på om en mute er en mute? Innbiller meg at det er forskjellige typer, tror vi bare er ute etter noe som demper lyden. Hva skal jeg kjøpe til henne?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 22:54   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Korps]

Det kan da ikke være spesielt bra verken for teknikken eller motivasjonen å øve på trompet med mute?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 22:55   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Korps]

Jeg har ikke spilt messinginstrument selv, men jeg ville i alle fall ikke anbefalt noen å øve på et strykeinstrument med sordin, som vel blir litt av det samme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 22:56   #4
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Korps]

Jeg er ikke noen ekspert, men hvis dere har en musikkbutikk som er god på korps i byen kan de sikkert hjelpe. Eller spillelæreren.

En venninne av min jente har en mute som gjør at all lyd kommer i ørepropper. Hun bor i blokk, og da kan hun øve uten å forstyrre naboer. Kunne det vært noe?

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 23:16   #5
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Korps]

Oi, resten av overskrifta forsvant!

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg er ikke noen ekspert, men hvis dere har en musikkbutikk som er god på korps i byen kan de sikkert hjelpe. Eller spillelæreren.

En venninne av min jente har en mute som gjør at all lyd kommer i ørepropper. Hun bor i blokk, og da kan hun øve uten å forstyrre naboer. Kunne det vært noe?

Å, visste ikke at sånt finnes! Høres interessant ut!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 23:21   #6
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Korps]

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har ikke spilt messinginstrument selv, men jeg ville i alle fall ikke anbefalt noen å øve på et strykeinstrument med sordin, som vel blir litt av det samme.

Jeg spilte fiolin i mange år, og husker ikke at sordinen gjorde noe annet enn å dempe/forandre lyden? Og jeg tenker at det ikke er noe problem når man øver inn et stykke, altså får de rette tonene på rett plass?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 23:26   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Korps]

Mute er ok til sitt bruk, men om poenget er å dempe lyd ved øving så tror jeg det kan virke demotiverende.
Det er ikke lett å øve inn klang med mute.

Korps bruker forresten å ha mute, men da fordi messingblåsere mutes i enkelte sanger. Det er sjeldent i bruk på nybegynnernivå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 23:29   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Korps]

Det fins øvingsmuter.
Supert å øve teknikk og slikt med mute og så kan man øve klang når det ligger tilrette for det.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 23:30   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Korps]

Kornettene brukte mute rett som det var i skolekorpset jeg spilte i for 140 år siden.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 23:35   #10
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Korps]

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Det fins øvingsmuter.
Supert å øve teknikk og slikt med mute og så kan man øve klang når det ligger tilrette for det.

Det var det jeg tenkte på også.

Det er en spesiell mute som heter øvingsmute?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 00:36   #11
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Korps]

Det finnes flere typer øvingsmuter også. Spør i en musikkforretning som kan blåseinstrumenter. Forklar at det er til ei som går i skolekorps så du trenger ikke den aller dyreste.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 01:33   #12
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Korps]

Det er store forskjeller på øvingsmuter. Jeg vil anbefale en shhmute http://www.eggemusikk.no/products/so...kornetttrompet

Den er lett og spille med, og føles ikke så tett som mange andre øvingsmuter.
Den veier i tillegg nokså lite, så man får ikke belastningen med at trompeten/kornetten blir så fremtung.

Vil presisere at denne muttypen ikke kan brukes som mute i korpset- da må man ha en straight mute eller cup mute eller annen som er presisert i notene. Disse demper slett ikke like mye som en øvingsmute, de forvrenger bare lyden på en eller annen måte.

Hilsen gnuri profesjonell trompetist

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 09:29   #13
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Korps]

Hvis det er snakk om å øve med det mye, ville jeg kanskje heller satset på silent brass: http://www.eggemusikk.no/products/ya...ass-sb7x-nyhet , da har man litt mer følelsen av å spille uten. Ikke perfekt, men en øvingsmute gjør veldig mye med følelsen. Jeg øver med øvingsmute i perioder, men mest hvis jeg absolutt ikke må forstyrre noen, eller om jeg vil tvinge meg til å bruke mest mulig luft etc.

Håper hun uansett kan få øvd en del uten, om hun skulle få en øvingsmute, det er ikke så bra for motivasjonen å måtte øve med dette hele tiden, er min erfaring.

Hilsen glad og ihuga amatørkornettist

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 09:36   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Korps]

Min mellomste spiller kornett og jeg ville ikke latt henne øve med mute (om det ikke var poenget), men heller silent brass.

Til meg selv ville jeg ønsket meg aksept for at det tar tid og innsats å lære seg å spille et instrument og kjøpt noen gode ørepropper.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 09:40   #15
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Korps]

Sshhmute. http://sshhmute.co.nz/

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 10:16   #16
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Korps]

Jeg har brukt både silent brass og shhmute og jeg personlig foretrekker shhmuten. Dette er fordi silent brass føltes mye mer belastende pga tyngde pluss at jeg ikke likte å få lyden gjennom øreklokkene.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no