Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-17, 06:21   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Så vidt jeg leste i går slutter 90 % når arbeidsplasser blir flyttet. Og jeg kan minne tilbake om at Oslo har nesten like høy arbeidsledighet som Rogaland, uten å ha mottatt krisepakker fra regjeringen. Dette handler ikke om Oslo, men en dårlig praksis med å flytte på folk og fagmiljøer for å vinne stemmer, uten faglige begrunnelser. Det er ingen som har noe i mot opprettelsen av nye statlige arbeidsplasser andre steder enn Oslo, så å gjøre dette til Osloarroganse er feilslått.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 07:04   #42
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Jeg er helt for at det flyttes statlige arbeidsplasser ut av Oslo, vi trenger statlige arbeidsplasser i distriktene også, tenk på det tapet f. eks Bodø og Andøya har hatt med nedleggingen av flybasene der. Jeg har ikke regnet eller sett tall, men antallet arbeidsplasser som forsvinner ifht antall innbygger er nok veldig mye høyere enn om Oslo mister et hundretalls arbeidsplasser.
Når det er sagt (og uten at jeg har satt meg veldig inn i saken) synes jeg det virker valgfleskaktig å sende 10 hit og 27 dit, rett og slett litt lite gjennomtenkt og konsekvensutredet.
Etter hva jeg forstår er flere av disse fagmiljøene små og med spisskompetanse, og da forstår jeg ikke hva godt det skal gjøre med denne flyttingen, annet enn å pjuske litt på sinna ordførere i distriktet.
Jeg tror de ville hatt mye mer igjen for å la de spisskompetente være i sine etablerte fagmiljøer og heller utredet grundig hvilken kompetanse som ligger i ulike områder, og hvordan man kunne flytte etater/tjenester ut som denne etablerte kompetansen kunne ivareta, i stedet for å tvangsflytte folk ut i allerede pressede områder mtp. arbeidsledighet.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 07:15   #43
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ser fram til at Språkrådet skal bemannes av geologer.

Geolog, teolog, biolog, sosiolog, filolog ... jeg ser ikke den store forskjellen på de ordene jeg as... Like mange stavelser, (nesten) like mange konsonanter og vokaler, flere like enn ulike bokstaver. Du må slutte å være så negativ.

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Flere av de jeg har hatt kontakt med i språkrådet virker da å være fra Vestlandet

Er det sånn at hvis man opprinnelig er fra en landsdel er det greit om jobben din bare flyttes dit, uten å ta høyde for at du er etablert i en annen landsdel og kanskje ikke har lyst å flytte "hjem"?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 07:21   #44
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så vidt jeg leste i går slutter 90 % når arbeidsplasser blir flyttet. Og jeg kan minne tilbake om at Oslo har nesten like høy arbeidsledighet som Rogaland, uten å ha mottatt krisepakker fra regjeringen. Dette handler ikke om Oslo, men en dårlig praksis med å flytte på folk.

Arbeidsledigheten i Oslo er ifølge NAV på 3,2%, mens den er 4,9% i Rogaland. Det er enkelte bydeler i Oslo som ligget like høyt, men Oslo som helhet er ikke i nærheten engang. Rogaland er heller ingen enslig svale, Agderfylkene og Hordaland har også hatt vanvittig økning i arbeidsledigheten.

Det er mange arbeidstagere som må flytte på seg, det er vi godt kjent med utenfor Oslo allerede. Jeg innser at det er et nytt scenario for mange Osloborgere, men det er altså verken nytt eller oppsiktsvekkende sånn sett.

Jeg syns det er på tide at dette ble gjort, og håper de får til gode overgangsordninger i prosessen. Så går nok selve overføringen bra tenker jeg. Jeg deler ikke bekymringen om at kompetansemiljøene blir ødelagt. Det er ingen tidligere erfaring som tilsier det.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 07:33   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Hvis man lokaliserer på grunn av distriktspolitiske hensyn, så tenker jeg at det er greit nok å etablere nye enheter utenfor Oslo.

Men det blir noe annet å skulle flytte på etablerte fagmiljøer. For de som jobber der, så har mange flere enn seg selv å tenke på. Det er ikke bare, bare for unger og ektefeller å flytte på seg. De bor jo ofte der de bor av en grunn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 07:45   #46
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg forstår frustrasjonen, Toffskij, men du hjelper ikke saken ved å vri utsagn på den måten. Det er ikke OK å tvangsflytte eller presse ut folk som gjør en bra jobb. Men det er da virkelig ikke noen naturlov som tilsier at Oslo er og skal forbli Norges språklige mekka, og at ingen utenfor hovedstaden kan noe som helst om dette fagområdet.

Men det finnes ingen rasjonell grunn til at Språkrådet bør ligge i Bergen heller enn i Oslo (jeg ser bort fra kokoscenarier som at man vil legge det til Ivar Aasen-tunet i Ørsta), og det finnes heller ikke noen rasjonell grunn til at arbeidsmarkedet for språkvitere skal styrkes i Bergen og svekkes i Oslo. (Alle vet at vi Oslo-språkvitere simpelthen vasser i jobber!) Dette er å de facto si opp en liten gruppe veldig spissede fagfolk som har fått jobbene sine i temmelig ekstrem konkurranse, og som gjør en glimrende jobb. Bare for symbolpolitikkens skyld. Søtt.

Ja, jeg kjenner mange som jobber der, og ja, jeg er ikke objektiv, men dette gjør meg dritsint.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 07:51   #47
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Hvis man skal flytte på etablerte fagmiljø, bør det være meget gode grunner for det. Ellers synes jeg det er helt greit at ikke alle statlige arbeidsplasser lokaliseres i Oslo. Så vet opprettelsen av nye enheter, bør man tenke helhet og eventuelt ta distriktspolitiske hensyn.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 07:58   #48
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Hvis man skal flytte på etablerte fagmiljø, bør det være meget gode grunner for det. Ellers synes jeg det er helt greit at ikke alle statlige arbeidsplasser lokaliseres i Oslo. Så vet opprettelsen av nye enheter, bør man tenke helhet og eventuelt ta distriktspolitiske hensyn.

Valgdirektoratet er et eksempel på dette, det ble opprettet i 2016 (formelt, de ansatte og rekrutterte inn folk lenge før det) og det ligger i Tønsberg. De hadde så vidt jeg vet ikke problemer med å få tak i fagfolk, men flere jeg vet om som jobber der pendler fra Oslo til Tønsberg, men da er det av egen fri vilje og noe de visste da de begynte å jobbe der.

Det er mye god statlig virksomhet som ligger utenfor Oslo, det er ikke det diskusjonen går på. Det handler om at man ser på statlige virksomheter som om det er noe som er easy peasy å flytte på, når all erfaring tilsier at det ikke er det. Som jeg nevnte over her så trenger man ikke gå lenger tilbake enn drøye ti år, når man gjennomførte en slik runde sist gang. Man betalte for at 40-50 stykker skulle ukependle Oslo - Haugesund i flere år etter at man flyttet Sjøfartsdirektoratet, for å ikke miste kritisk fagkompetanse.

Å flytte fagkompetanse fra et sted til et annen er dritdyrt og da synes jeg man skal ha en skikkelig god, faglig begrunnelse for f.eks. flytting av Fredskorpset til Førde eller Språkrådet til Bergen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 08:20   #49
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Snakk om "tenk på et sted"-leken. Det er omtrent like teit som at Helsearkivet plasseres på Tynset. )


Virkelig altså
helsearkivet er nytt og gir sårt tiltrengte arbeidsplasser.
Men for all del, klart det ikke kan legges ute på landet. Det lukter vondt der og folk er jo dumme der så de greier neppe å få til å drifte et Helsearkiv.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 09:04   #50
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Å flytte små spesialiserte virksomheter ser jeg ikke det store poenget i, med mindre det finnes andre veldig gode grunner til flytting.

Å etablere helsearkiv på Tynset har jeg ikke hørt gode argumenter i mot. Hva skulle tale i mot det? Tynset er senter for en rekke små kommuner som huser mennesker med kompetanse. Det finnes gode grunner til å beholde bosetting i det området og for å beholde bosetting og beholde primærnæring er det viktig å ha gode arbeidsplasser i tillegg. (Altså med mindre vi velger å betale skikkelig for maten som produseres da.)

Jeg ser ikke helt for meg at det blir massependling til Tynset fra det sentrale østland.

Det med kulturrådet kan vel også være faglig lurt? Det skal jeg sannelig spørre en insider om. Jeg ser dog ikke den distriktstpolitiske gevinsten.

Å flytte noen få med språkkompetanse til Bergen ser jeg virkelig ikke poenget med, med mindre det er andre faktorer i Bergen som skulle gi et fortrinn.

Det er ikke bare ulemper for Oslo ved at en del arbeidsplasser blir lagt andre steder. Det er enormt trøkk på området og skapende virksomhet i distriktene tilfaller hovedstaden indirekte også. Å ha en del arbeidsplasser som krever høgskoleutdannelse på strategiske steder i distriktene kan gi ringvirkninger for næringslivet rundt. Er det noe vi trenger så er det skapende virksomhet her til lands. Vi kan ikke bare hvile i tjenesteyting og olje. Med det sier jeg ikke at ikke skapende virksomhet finnes i Oslo. Det er jo der det meste finnes, men det finnes geografiske forhold også andre steder som kan være ubrukt ressurs videre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 09:18   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Arbeidsledigheten i Oslo er ifølge NAV på 3,2%, mens den er 4,9% i Rogaland. Det er enkelte bydeler i Oslo som ligget like høyt, men Oslo som helhet er ikke i nærheten engang. Rogaland er heller ingen enslig svale, Agderfylkene og Hordaland har også hatt vanvittig økning i arbeidsledigheten.

Men så bor det også flere mennesker i Oslo enn i Rogaland, så forskjellen ligger på i underkant av 2000 arbeidsledige mennesker. Det var for øvrig ikke ment som noe argument for at Oslo skal ha krisepakker, men bare som et eksempel på at det ikke er slik at Oslo får ALT.

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Det er mange arbeidstagere som må flytte på seg, det er vi godt kjent med utenfor Oslo allerede. Jeg innser at det er et nytt scenario for mange Osloborgere, men det er altså verken nytt eller oppsiktsvekkende sånn sett.

Jeg er såpass raus at jeg hadde syns det var tåpelig uansett hvor etablerte fagmiljøer plutselig fikk beskjed om å flytte på seg, når det ikke er faglig begrunnet.

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Jeg deler ikke bekymringen om at kompetansemiljøene blir ødelagt. Det er ingen tidligere erfaring som tilsier det.

Kom gjerne med eksempler.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det med kulturrådet kan vel også være faglig lurt? Det skal jeg sannelig spørre en insider om.

Hovedargumentet er ikke imot etablering av en ny avdeling et annet sted, men at ministeren fra Trøndelag har gått i mot fagvurderingene som anbefalte Stavanger eller Bergen.


Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er ikke bare ulemper for Oslo ved at en del arbeidsplasser blir lagt andre steder. Det er enormt trøkk på området og skapende virksomhet i distriktene tilfaller hovedstaden indirekte også. Å ha en del arbeidsplasser som krever høgskoleutdannelse på strategiske steder i distriktene kan gi ringvirkninger for næringslivet rundt. Er det noe vi trenger så er det skapende virksomhet her til lands. Vi kan ikke bare hvile i tjenesteyting og olje. Med det sier jeg ikke at ikke skapende virksomhet finnes i Oslo. Det er jo der det meste finnes, men det finnes geografiske forhold også andre steder som kan være ubrukt ressurs videre.

Det er heller ingen som argumenterer for at alt skal ligge i Oslo, eller at nyetableringer også skal ta distriktspolitiske hensyn i tillegg til de faglige. Dette er snakk om flytting av allerede etablerte miljøer.

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 09:22   #52
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.008
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Det er helt klart at flytting betyr at organisasjonen blir helt forandret og i praksis så kan man ikke regne med at de som jobber der nå vil flytte med ut av Oslo. Og det vil koste penger. Håper at regjeringen har tatt med dette i beregningen, men jeg er redd det ikke er så lett i disse tider å bruke så mye på akkurat det, og da kan det helt klart gå ut over kvaliteten på tjenestene.

Erfaringer jeg har, er at det ofte er liten vits i å bruke for mye penger på å lokke folk til å flytte med, men heller konsentrere seg med å hjelpe dem over i nye jobber i hovedstaden, slik at de personlige konsekvensene for de som blir rammet blir mildest mulig.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 09:48   #53
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Virkelig altså
helsearkivet er nytt og gir sårt tiltrengte arbeidsplasser.
Men for all del, klart det ikke kan legges ute på landet. Det lukter vondt der og folk er jo dumme der så de greier neppe å få til å drifte et Helsearkiv.

Nå har du bare lange, såre tær. Og viser at du ikke egentlig skjønner hva Helsearkivet er (i likhet med de som valgte å plassere det på Tyset, fremfor i Trondheim, som ville vært et mye mer naturlig valg, tatt i betrakning det kompetansebehovet et slikt arkiv faktisk har. Men det er en annen diskusjon).

Poenget er at man ikke løser distriktsutfordringer ved å plassere statlige arbeidsplasser i distriktene sånn "bare fordi". Og skal man beholde og tiltrekke seg den aller beste kompetansen, så er det en del høykompetansearbeidsplasser som faktisk må få lov til å være der de er eller etableres der høykompetansemiljøene befinner seg.

Jeg ser logikken i å plassere tilsyn i nærheten av det de skal drive tilsyn med. Og, som jeg også skrev ovenfor, jeg har ingen forutsetninger for å vite om det er en god idé å flytte Landbruksdirektoratet eller NVE. Jeg ser at det er en del offentlige "produksjonsarbeidsplasser" som veldig fint kan ligge mange forskjellige steder i landet. Men man kan ikke gjøre en plass attraktiv å bo på bare ved å plassere en 10-20 statlige arbeidsplasser der, altså.

Jeg er dessuten møkkalei av det "Oslo-hatet" som også en del av dere som er på FP er en del av. Det er nå en gang slik at Osloområdet har nesten 1 million innbyggere. Dvs. ca. 1/5 av hele landets befolkning. Det er også fordi det er et fint sted å bo. Utrolig nok.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 09:55   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg tror de ville hatt mye mer igjen for å la de spisskompetente være i sine etablerte fagmiljøer og heller utredet grundig hvilken kompetanse som ligger i ulike områder, og hvordan man kunne flytte etater/tjenester ut som denne etablerte kompetansen kunne ivareta, i stedet for å tvangsflytte folk ut i allerede pressede områder mtp. arbeidsledighet.

Ja! Dette! Det er jo helt klart at det er mange ting det er mye mer naturlig at ligger på vestlandet, i sør og i nord enn i Oslo, men da må det være fordi kompetansen finnes der, og det er naturlig å utvikle den nettopp der. Ikke bare fordi.

Om man skal tvangsflytte familier til ulike andre distrikter så bringer jo dette med seg utfordringer også:
* Økt pendling og miljøbelastning
* Pendling bidrar lite til å bygge opp et godt, lokalt fagmiljø
* Om man flytter må partner også ha jobb, finnes det?
* Om fagpersonene flytter før man har bygget opp lokal kompetanse vil man få en stor dipp i produksjon.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 09:57   #55
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Jeg kjenner ihvertfall en som måtte begynne å pendle 40 mil i forrige flytteprosess, det var litt sent i yrkeskarrieren å starte et nytt sted. Slikt holdt det på i ca 7 år før pensjonsalder. Det gjorde sitt for familiestrukturen og arbeidslysten. Det har gjort meg kritisk til slike prosesser.

Og Floksa "Det lukter vondt" er det dummeste argumentet jeg har sett. Her ramser folk opp vektige argumenter også kommer du med slikt fjas.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 09:59   #56
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Hvis dere mener det er Oslo-hat her, så kan man like (usaklig) mene at flere av Oslo-folkene bedriver distriktshat. Men det er skyttergravsretorikk og ingen vits i.

Jeg tror det er mulig å bygge opp kompetente fagmiljøer utenfor hovedstaden, til og med på Tynset - eller Karasjok for den del. Det har vært flyttet virksomheter ut rundt om i landet med hell tidligere, og jeg tror det er mulig fortsatt.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Å flytte små spesialiserte virksomheter ser jeg ikke det store poenget i, med mindre det finnes andre veldig gode grunner til flytting.

Enig med Guava, og takk for et ellers bra innlegg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 10:00   #57
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.008
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Det er ikke opplest og vedtatt at tilsyn må være der tilsynsobjektene befinner seg, ofte så kan det faktisk være en fordel at man har en viss avstand, når det gjelder å ikke være altfor nær på hverandre og ha den profesjonelle distansen.

Det er utrolig nok mange andre steder enn Oslo hvor det er fint å bo. Av egen erfaring så flyttet jeg til Oslo etter studiene fordi det var der jobbene fantes. Mistrivdes jo ikke der, men var veldig glad da en etat faktisk ble flyttet i nærheten av mitt hjemsted, slik at jeg kunne bo nær familie og der jeg ønsket å bo, samtidig som jeg fikk en spennende jobb som passet til kompetansen min. Det er faktisk mange som ønsker å flytte hjem når de etablerer familie, men så er det ikke mulig fordi det ikke finnes jobber.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 10:02   #58
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Jeg er for flere statlige arbeidsplasser rundt omkring, men ikke nødvendigvis for å flytte eksisterende arbeidsplasser.
Nyopprettede direktorater, arkiver, klageorganer og gudvethva kan fint strøs rundt omkring.

Men de der politikerne må slutte å legge ting til hjemstedene sine bare for å sende en hilsen hjem.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 10:06   #59
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.008
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Svarer her i fet skrift.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Om man skal tvangsflytte familier til ulike andre distrikter så bringer jo dette med seg utfordringer også:
* Økt pendling og miljøbelastning
Dette skjer ofte kun i en overgangsfase.
* Pendling bidrar lite til å bygge opp et godt, lokalt fagmiljø
Siden det skjer i en overgangsfase, så vil det gjøre det på sikt. Erfaring fra andre etater som er flyttet ut viser at man både rekrutterer fra lokale miljøer og fra folk i Oslo som ønsker å flytte "hjem", eller har annen tilknytning til området.
* Om man flytter må partner også ha jobb, finnes det?
Det er en reell problemstilling og derfor er det viktig å fortsette denne prosessen, slik at det blir flere slike arbeidsplasser på steder hvor man faktisk har flyttet ut statlige arbeidsplasser.
* Om fagpersonene flytter før man har bygget opp lokal kompetanse vil man få en stor dipp i produksjon.
Det kan løses ved at man bruker litt tid (det tar uansett tid å finne lokaler osv) og man kan da ha overgangsløsninger hvor man legger vekt på kompetanseoverføringer. Flere etater har gode erfaringer med det. Men det er selvfølgelig ikke gratis.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-17, 10:08   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene

Jeg vil fremdeles ha eksempler på disse gode erfaringene på reelle flyttinger, ikke nyopprettelser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no