Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Mandagssyndrom" i norsk skole

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-09, 18:30   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

"Mandagssyndrom" i norsk skole

http://www.utdanningsnytt.no/templat...____19840.aspx

Jeg må bare bekrefte at dette, dessverre, stemmer veldig godt. 8)

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:33   #2
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

I barnehagen vår flyttet de også visse aktiviteter vekk fra mandager da dette helt klart var den "verste" dagen i uka (blandt annet turdag ble flyttet fra mandag til onsdag). Urolige og trøtte barn visstnok, helt annerledes en andre dager i uka.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:37   #3
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

I barnehagen vår flyttet de også visse aktiviteter vekk fra mandager da dette helt klart var den "verste" dagen i uka (blandt annet turdag ble flyttet fra mandag til onsdag). Urolige og trøtte barn visstnok, helt annerledes en andre dager i uka.

Samme i skolen. Da kollegaer snakket om dette når jeg var student i praksis så trodde jeg ikke at det kunne være så ille som de sa. Etter å ha jobbet litt nå så er det definitivt en dag man ikke kan regne med det helt store læringsutbytte hos elevene.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 18:38   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Jeg merket dette godt da jeg jobbet på SFO. Noen hadde sittet inne hele helgen og var fulle av liv på mandag ettermiddag når de endelig kunne få rase fra seg litt utendørs.
Fredagene var rolige.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:39   #5
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Konklusjon: vi vil ha fri på mandager og heller starte uken på en tirsdag.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:45   #6
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Mandagssyndromet er et av mange merkbare syndromer, ja. Trøtte, slitne unger som nesten ikke orker å løfte hodet fra pultplata er den ene ytterenden. Den andre er de som er så høyt oppe at det er et mareritt å få dem ned igjen. Seine tv-kvelder, time på time med skjermspill, en del sterke inntrykk, mye snop, turbulens rundt helgesamvær med en av foreldrene, eller bare generell mandag og hele uka foran seg-følelse er min lettvintanalyse.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:46   #7
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Dette tok jeg opp på foreldremøte i høst i klassen min, og det har faktisk blitt merkbart bedre. Jeg tror hovedårsaken, ihvertfall til de minste barna, ligger i forskjøvet søvnmønster. Noe å være bevisst på som forelder.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 08:18   #8
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Har ikke merket så mye til det. Elevene mine spiller CS til fire om natta enten det er søndag eller tirsdag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 09:19   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Har ikke merket så mye til det. Elevene mine spiller CS til fire om natta enten det er søndag eller tirsdag.



(Men som mor til 7-åringer er jeg bevisst på å ikke la dem forskyve døgnrytmen for mye i helgene. Noen av de andre problempunktene nevnt i denne tråden synder jeg dog mot innimellom. Prøver at det bare er ett pr helg, i hvert fall ...)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 09:51   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Det er stor forskjell på elever i grunnskolen og på vgs. På vgs merker jeg lite til fenomenet, på ungdomsskolen er det veldig tydelig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:38   #11
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Det er tydelig både på mellomtrinnet og på ungdomsskolen. Enda verre er det om det er barn og ungdommer som har vært hos en samværsforelder synes jeg. Da er det enda mer uro enn normalt på de barna naturlig nok.

  Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 16:41   #12
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: "Mandagssyndrom" i norsk skole

Det er visst lagt ut studier ang forskjøvet døgnrytme, både hos voksne og barn.
Man klarer seg myye bedre om man holder seg til mer eller mindre samme døgnrytme hele uka igjennom!

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
mandagssyndrom, skole


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no