Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har du gammel mat i huset?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Har du gammel mat i huset?
Nei, vaskedamen passer på det også. 3 2,31%
Nei. Best før betyr best før. 32 24,62%
Ja, men bare tørrvarer. 37 28,46%
Ja :sjuske: 56 43,08%
Ja, jeg liker årgangsmat. Under mugget er maten like fin. 2 1,54%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 22:46   #41
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det eneste jeg har som har gått ut på dato er en uåpnet 3 liter med rødvin (Chenet), den gikk ut i januar.
Har ikke hatt hjerte til å kaste den, men kommer jo aldri til å åpne den heller.


Og jeg som nyter et lite glass Chenet i skrivende stund....

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:48   #42
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det eneste jeg har som har gått ut på dato er en uåpnet 3 liter med rødvin (Chenet), den gikk ut i januar.
Har ikke hatt hjerte til å kaste den, men kommer jo aldri til å åpne den heller.

Del opp i passende porsjoner, frys dem og bruk dem til rødvinssaus!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:49   #43
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Garantert. For det første er jeg Den Fødte Sjuske. For det andre smaker sennep like godt år etter år. Skjønt det at jeg en gang fant små, små mark på skinka som var noen dager for gammel har gjort meg noe mer grundig i min udersøkelse av utgått vare. Men lukter det godt og ser normalt ut, spiser jeg det.

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:54   #44
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Garantert. For det første er jeg Den Fødte Sjuske. For det andre smaker sennep like godt år etter år. Skjønt det at jeg en gang fant små, små mark på skinka som var noen dager for gammel har gjort meg noe mer grundig i min udersøkelse av utgått vare. Men lukter det godt og ser normalt ut, spiser jeg det.

Jeg sliter litt med å skjelne god lukt fra fordervet lukt. Tryggere med trykket dato. Kanskje jeg trenger et kurs i "Sånn skal maten lukte".

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 00:56   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.


Den beste episoden hadde jeg for øvrig i sommer, hjemme hos mine foreldre. Jeg skulle bake boller, og trengte kardemomme. Mamma fant frem krydderesken fra skapet, og lette seg frem til riktig pakke. Da oppdaget jeg noen fantastiske retro krydderbokser fra Blackboy. Brune med oransje ornamenter på, utrolig kule. Jeg trodde jo selvfølgelig dette var noe hun hadde kjøpt i en interiørbutikk eller noe sånt. Neeeida. Gikk ut på dato i hhv 1981 og 1983. Mamma ble både grønn og hvit og rød da hun innså hva jeg oppdaget.

Fantastisk. Men det slår ikke den gangen mamma ryddet hos mormor og fant pakker med Freia vaniljesauspulver og annet på poser og bokser som gikk ut på 60-tallet. Hvis jeg ikke husker feil, fantes det da? Jo jeg mener det stod 1960-et eller annet på den ene pakken.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 01:24   #46
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Jada, finner stadig noe som gikk ut for måneder siden. Men ikke så ille som svigermor, mannen ryddet hos henne for ikke så lenge siden, og da fant han syltetøy og tørrvarer som gikk ut på 80-tallet :grøss:

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 01:28   #47
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Ferskvarer har jeg ikke noe som er gammelt av. Tørrvarer finnes nok ja, og hva osm er i fryseren tør jeg ikke tenke på...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 07:12   #48
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Joda det hender det, men det er som regel tørrmat.

__________________
"Minne kan gjera det småe stort"
Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 09:03   #49
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.574
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Tørrmat ja, ferskvare nei. Lillebror er nemlig veldig allergisk mot mugg, så jeg kaster fortløpende hvis jeg er i tvil.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 09:06   #50
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Det er ikke så lenge siden vi ryddet i kjøkkenskapet, og kjøleskapet tok vi grundig forrige helg. Så nei, her er det ikke noe gammel mat. (Det var en god del som ble kastet fra kjøkkenskapet, da).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 09:20   #51
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Min sjels elskede ryddet i tørrvareskapet og fant noe couscous og risottoris som var over dato. Ellers er vi temmelig nøye på det, all den tid vi forsøker å ta avstand fra våre gale mødres policy om at datoer er meeeeget veiledende og at leting i krydderskap og tørrvareskap er en slags kulturhistorisk matarkeologi. "Jøss, denne emballasjen gikk ut av produksjon på åttitallet, jo!"

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 09:51   #52
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.923
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er stadig noe. Det mest fascinerende var en hermetikkboks som vi tydeligvis må ha flyttet med oss, til tross for at den var utgått på dato før vi flyttet inn her.

Det der har jeg gjort med hermetikk- og tørrvarer også. Jeg hadde en rydderunde for et års tid siden og tenkte jeg skulle gi bort den posematen jeg likevel aldri brukte. Jeg endte opp med å kaste alt - det meste hadde best før-dato før årtusenskiftet. Vi flyttet i 2001 ...

Nå tror jeg det er lite, muligens en fløteputt eller to og rømmerester, som har en lei tendens til å bli igjen litt for lenge i kjøleskapet.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 10:15   #53
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Jeg rydder ut krydder og tørrmat to ganger i året (jul og sommer). Ideelt sett.

Og så har jeg så digert kjøleskap at maten går seg bort der inne av og til; det hender den spaserer ut nesten helt av seg selv...

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 10:42   #54
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Nei det har jeg ikke. Rydder matskapet en gang i md,og kjøleskapet en gang i uka. Så sjelden det er mat som er gammel.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 10:44   #55
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Nei jeg har helt noia for gammel mat, men det hender det dukker opp noen tørr poser med sauser og div, men kjøleskapet sjekker jeg flere ganger i uken.
Men hos mamma for omkring 10 år siden, spiste jeg og min bror grøt, og da vi så på kanelen hadde den gått ut i 1978!

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 13:15   #56
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Hender det dukker opp noe tørrvarer og sånt som har gått ut. Dressingen har en lei tendens til å gå ut på dato også, men i kjøleskapet sjekker og kaster jeg oftere om det er tilfelle.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 13:26   #57
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Det er jo faktisk ganske mange "best-før"-datoer som ikke betyr "uspiselig etter". Og eggdatostemplingen opplyser vel også produsenten om er noe vås og EØS-påkrevd. Jeg synes det er vel mye hysteri på dette med datostemplinger. Men ikke engang jeg spise ketsjupen vi fant i kjøleskapet hos min svigerfamilie som gikk ut i 1993...

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 13:45   #58
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Jeg er ekstrem til å rydde i skap og skuffer etter utgått mat.
Jeg får hår på ryggen hvis jeg oppdager at jeg har spist noe som gikk ut i går..

:ekstrem:

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 13:53   #59
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Jfr det forrige innlegget mitt er jeg ikke spesielt hysterisk på datomerking. Men cherrytomatene som har ligget i kjøleskapet i flere uker - og som fortsatt er så og si like fine - de har jeg ikke lyst til å spise, altså.

  Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 13:57   #60
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Ja, men bare tørrvarer.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no