Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-16, 14:01   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Spørsmål

Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Lurer på å strikke en Mariusgenser i rundfelling til eldstesønnen. Mest pga at jeg nå har strikket en Nancy og det var så enkelt pga lite montering.
Er det mest brukt til jenter/damer eller går det fint til gutter også?

En på jobben har strikket en til sin 19åring, i garnet Smart.
Jeg kjente på genseren og den kjentes ikke tjukk og klumpete ut og heller ikke kløete.
Når jeg spurte en annen så mente hun at det var bedre å bruke Sterk. Hun mente at det er mer bruksvennlig for tenåringer siden det garnet har nylon i seg. Har ikke kjent på det garnet.

Alpakka er vel ikke noe for gutt? Hva synes dere? Genseren må ikke være kløete. Og heller ikke klumpete. han er svært opptatt av at genserene ikke skal være vide eller posete.

Mange valg å ta. Og ikke minst fargevalg.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-16, 14:43   #2
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Jeg har strikket flere mariusgensere i Smart og liker det veldig godt. Tåler både bruk og vask. Jeg er mer skeptisk til alpakka i bruksgensere, det blir lett varmt og tåler lite synes jeg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-16, 15:12   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Knerten er ikke tenåring, men er klar på at jeg skal strikke i alpakka. Han liker at det er så mykt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 09:37   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Ser at jeg har lurt på dette før og ikke kommet igang.
Nå blir gutten 18 år neste gang () og utvokst så tenkte han kunne få en strikkegenser til neste bursdag.
Har spurt litt forsiktig om han ville hatt en strikkegenser og isåfall hvilken.
Han ville ha helt vanlig blå Mariusgenser med rødt så tenkte å begynne å strikke nå.

Han er svært varm av seg og har lest litt på garntyper. Alpakka er uaktuelt.
Er Smartgarn fortsatt det beste? Men hva med Duo. Er det holdbart?
Noen flere som har strikket til ungdom de siste to årene? Hva slags garn bruker dere til gensere til ungdom? Det er svært viktig at det ikke klør.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 09:46   #5
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.081
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Smart er ganske tykt garn. Til ungdom ville jeg valgt noe tynnere.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 10:03   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Men hva?
Hva med merinoull?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 10:09   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.415
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Jeg har en jakke strikket i Lima, og det er min favoritt. Jeg bruker den utenpå ermeløs kjole nå, uten noe annet under. Klør ingenting og er myk og deilig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 10:12   #8
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Sterk er iallefall helt nydelig for oss som klør. Elsker det garnet. Og jeg klør av "alt". Merino kan helt sikkert funke det og.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 10:25   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Garnet må passe 22m/pinne 3,5.
Lurer litt på merinoull nå da. Ser at det er ment til myke babyklær så da er det helt sikkert mykt og kløfritt.

Holder det seg fint når plagget blir så stort?

Noen som har tips til nettbutikk hvor man får bittelitt rabatt?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 11:16   #10
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Jeg har handlet en del av Garnius, og Strikkemekka. De pleier ha gode tilbud stadig vekk.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 11:17   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Jeg skal strikke en Marius med rundfelling til meg selv i tynn alpakka. Må da regne om pga ulik strikkefasthet. Skal den ikke være så tynn hadde jeg gått for Sterk, mye mykere enn Smart.

Om du følger med på Strikkemekka.no og Garnius.no har de ofte tilbud på garn. Dårlig akkurat nå da (20% på Garnius).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 11:19   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Takk for tips. Skal sjekkes.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 11:23   #13
halaisa
Aktiv
 
halaisa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 161
halaisa er litt kulhalaisa er litt kul
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Jeg ville ikke brukt merinoull til en bruksgenser til en ungdom. Garnet er mykt og deilig, men siger mye og nupper lett. Jeg har en marius strikket i Sisu for minst 10 år siden og den er like fin. Sisu er tynnere en Smart.

halaisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 11:39   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Jeg ville også sett på Sisu.

Til plagg til en tenåring så ville jeg valgt noe som er lett å vaske og tåler mye bruk.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 11:47   #15
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Jammen, det er så tynt garn. Da må jeg vel strikke med pinne 3 da.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 16:45   #16
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Sterk kan du strikke på pinne 3,5.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 16:55   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.791
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Jeg fikser verken varmt, tykt, klumpete eller hårete. Og verken Sisu, Smart eller Alpakka.

Har Marius i Lille Lerke og elsker den!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 23:28   #18
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Sterk er veldig mykt og godt garn å strikke av.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 23:43   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Jeg har to Mariusgensere i Duo. De er veldig gode, og mønsteret er veldig fint med glatt garn.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-19, 23:51   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.791
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mariusgenser i rundfelling til tenåringsgutt? Og hvilket garn?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har to Mariusgensere i Duo. De er veldig gode, og mønsteret er veldig fint med glatt garn.

Googlet Duo og ser det er ca 50/50 ull/bomull. Minner det om Lille Lerke, mon tro? Det er også blanding, men husker ikke forholdet. Er iallfall superfornøyd. Ikke varm og holder fasongen veldig godt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no