Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ribbeemergency!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-11, 13:09   #1
Olivia81
Aktiv
 
Olivia81 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 150
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Pil

Ribbeemergency!

Vi skal ha familie her på julaften og i dag skal jeg testlage ribbe for svigers. Nå ligger 3kg ribbe i kjøleskapet, jeg saltet og pepret den i går. Hvordan er den videre prossessen? Rute svoren før steking eller midtveis? Svoren opp eller ned i vannet? Steketermometer eller bare stole på klokken? Jeg trenger hjelp så jeg kan imponere svigermor!!

Olivia81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 13:12   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribbe emergency!

Har du tid til langsteking, ca timer? Det er det aller, aller beste.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 13:18   #3
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ribbe emergency!

Jeg har brukt denne framgangsmåten og det har vært suksess hver gang. Jeg har også lært av Rema-Svindal at det er lurt å vente med skjære svoren til du tar av aluminiumsfolien for da er det mye lettere å skjære.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 13:18   #4
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ribbe emergency!

Glømte linken... *kremt*

http://www.matprat.no/tradisjon/trad...krifter/ribbe/

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 13:39   #5
Olivia81
Aktiv
 
Olivia81 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 150
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ribbe emergency!

De kommer kl 17 så jeg har tid til 4 timer steking ca

Olivia81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 13:43   #6
Olivia81
Aktiv
 
Olivia81 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 150
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ribbe emergency!

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Glømte linken... *kremt*

http://www.matprat.no/tradisjon/trad...krifter/ribbe/

Takk for link!
Min ribbe (den vi skal spise altså) har mye kjøtt på den ene siden, har det noe å si for stekingen?

Olivia81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 14:00   #7
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ribbe emergency!

Opprinnelig lagt inn av Olivia81, her.

Takk for link!
Min ribbe (den vi skal spise altså) har mye kjøtt på den ene siden, har det noe å si for stekingen?

Ikke for annet enn steketiden eventuelt, men jeg har alltid lært at ribbene er omtrent like tjukke uansett hvor store de er så det har ikke innvirkning på steketiden.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 14:13   #8
Olivia81
Aktiv
 
Olivia81 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 150
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ribbe emergency!

Hvis jeg beregner 2,5 time steketid så bør det gå. Det står noen steder at man kan bruke steketermometer på den tykkeste delen på ribba, mulig jeg skal teste ut det. Tørr ribbe er triste saker..

Olivia81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 14:17   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe emergency!

Husk å beregne tid til å la ribben hvile etter steking!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 14:48   #10
Olivia81
Aktiv
 
Olivia81 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 150
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ribbe emergency!

oi! Ja, det må jeg jo! Får slenge den i ovnen nå og krysse fingrene for at det blir bra

Olivia81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 18:32   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbeemergency!

Hvordan ser den ut, Olivia?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 19:13   #12
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribbeemergency!

Jeg vet jeg er litt sent ute, men benytter tråden til å gjengi en fabelaktig oppskrift på ribbe:

Ribben gnis inn med salt og pepper et par dager i forveien. Stek/kok den så i rundt tre timer på 130 grader - så mye som mulig av ribben skal være dekket av vann, og formen må dekkes med folie. Ta så ribben ut av formen, hell kokevannet i en langpanne, og skru ovnen opp til rundt 200-220 grader før ribben settes tilbake i ovnen på rist. Ribben er ferdig når svoren er ferdig "boblet". Jeg bruker varmluftsovn, og det hender jeg bruker kombinert varmluft/grill når svoren skal "bobles", men det går helt fint også uten grillfunksjon.

Resultat er en utrolig saftig ribbe med sprø svor!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 22:13   #13
Olivia81
Aktiv
 
Olivia81 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 150
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ribbeemergency!

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg vet jeg er litt sent ute, men benytter tråden til å gjengi en fabelaktig oppskrift på ribbe:

Ribben gnis inn med salt og pepper et par dager i forveien. Stek/kok den så i rundt tre timer på 130 grader - så mye som mulig av ribben skal være dekket av vann, og formen må dekkes med folie. Ta så ribben ut av formen, hell kokevannet i en langpanne, og skru ovnen opp til rundt 200-220 grader før ribben settes tilbake i ovnen på rist. Ribben er ferdig når svoren er ferdig "boblet". Jeg bruker varmluftsovn, og det hender jeg bruker kombinert varmluft/grill når svoren skal "bobles", men det går helt fint også uten grillfunksjon. Resultat er en utrolig saftig ribbe med sprø svor!

Hvor lang tid tar det før svoren er ferdig boblet sånn ca?
Jeg tror jeg må bruke denne måten på julaften. Ribba ble nemlig litt tørr, men den hadde veldig sprø og fin svor Svigermor skrøt av maten, men det hadde nok nok gjort hvis jeg hadde servert grandiosa også

Olivia81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 08:20   #14
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribbeemergency!

Opprinnelig lagt inn av Olivia81, her.

Hvor lang tid tar det før svoren er ferdig boblet sånn ca?

Tja, et kvarters tid? Jeg bruker syn og ikke klokke på bobleprosessen, og tar ribben ut med én gang jeg ser at all svoren har boblet og/eller svoren begynner å bli lysebrun (vil ikke svi den!).

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no