Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-14, 11:01   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det gjør et absolutt. En lærer eller en kulturarbeider vil nok i de fleste tilfeller ha langt høyere kulturell kapital enn en mekaniker, men ikke nødvendigvis tjene like mye. En kulturarbeider eller en designer kan ha svært lite utdannelse, men mye høyere kulturell kapital enn en advokat. Samtidig vil både læreren, kulturarbeideren og advokaten være middelklasse, men ikke mekanikeren (nødvendigvis). Mekanikeren kan bli middelklasse ved å ha høy kulturell kapital, men advokaten vil aldri bli arbeiderklasse til tross for manglende kulturell kapital.

Ang. blokk og hus-debatten, så vil jeg si at det nok bor langt fler arbeiderklassefolk i hus, og langt fler middelklassefolk i blokk, eller hvertfall bygård.

Det er der det blir litt rart for meg. For om ingeniøren i uljo med fem års utdannelse og offshoreplatearbeideren med yrkesskole tjener det samme, ser de samme filmene, bor i samme nabolag og reiser på de samme feriene - hvorfor tilhører de egentlig forskjellige klasser?

Angående blogg og hus: Ja, i Oslo og andre større byer. Absolutt ikke på mindre steder.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:03   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Jeg synes det er en veldig interessant diskusjon, særlig grenseoppgangene, så klart. Jeg mener jo selv at jeg har vokst opp i den midterste av middelklasse, rekkehus og enebolig og Mazda og Toyota. Men det har aldri vært noe piano hos oss; det har vært musikk og bøker, men ikke høykultur. Foreldrene mine jobbet i Posten, men i administrative jobber. Vi hadde leksikon, da.

En av foreldrene i klassen til S er vokst opp i Holmenkollen, har stort hus, driver idrett, eier sitt eget firma. Er han arbeiderklasse fordi han har fagbrev?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:03   #23
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Jeg mener klasse uten tvil er basert på kulturell kapital i Norge. Selv har jeg en blandet bakgrunn, med foreldre som begge kommer fra svært møblerte hjem (det ene bokstavelig talt, det andre mye mer kulturelt møblert), men med oppvekst i et område med sterke arbeiderklassemarkører. Artig eksperiment, jeg kom ut som overmøblert, mens begge småsøsknene mine har sterke arbeiderklassepreferanser.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:03   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Angående blogg og hus: Ja, i Oslo og andre større byer. Absolutt ikke på mindre steder.

Nei, men nå bor jo folk flest i større byer da. Derav også presiseringen "bygård". Men jeg vil jo tro at det er sånn på mindre steder også. Jeg ser jo at de jeg har gått på skole med som definitivt er arbeiderklasse, de har flyttet ut av byen for å kjøpe seg hus. De er frisører og tømrere og mekanikere og butikkfolk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:03   #25
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Skillet mellom øvre arbeiderklasse og nedre middelklasse er nå også ganske flytende. Og enda mer i Norge der de økonomiske forskjellene er forholdsvis små.

Jeg er nok tilbøyelig til å være enig med Polyanna og si at det HV snakker om er en øvre middelklasse. Altså man trenger ikke høyere utdannelse og mange ulike typer vinglass for å kunne bli definert som middelklasse. I følge din definisjon HV vil ikke jeg kunne gå som middelklasse en gang (jeg har ikke piano og kan finne på å drikke hvitvin og rødvin av samme type glass).

Jeg vil definere den etablerte håndverkeren med eget firma og mange ansatte for eksempel som middelklasse. Men de som er ansatt hos ham som arbeiderklasse?

Problemet er at det er så mange ting som spiller inn. Både utdanning, jobb og kulturelle preferanser. Og alt er mye mer flytende i dag enn det det var da man begynte å snakke om klasser.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:05   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Jeg syns rett og slett ikke Bordieu er veldig godt egnet til å beskrive norske forhold. Vi har et mer egalitært samfunn, arbeiderklasseyrker har mye høyere lønn, kulturell status har ikke bred folkelig status og høykultur blir ikke veldig bredt anerkjent og skolesystemet vårt er helt annerledes.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:05   #27
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og hvor skal man putte alle "ingeniør i uljo"-folka? Høy utdannelse, definitivt flere sorter vinglass og gjerne piano. Men med kulturelle preferanser som nok ofte ligner mer på "rørlegger"-preferansene.

Det er jo på en måte to variabler her med kulturell kapital på den ene og økonomi på den andre. Disse blir det motsatte av fattige akademikere. (Sånn som Toffskij som sitter i stearinlys og leser kompliserte ting. Bortsett fra når hun spiser på ørettnyrerestauranter til 5000,- måltidet da. Og bortsett fra når hun jetsetter på konferanser. Men om hun var fattig, da hadde det vært motsatt)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:07   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg mener klasse uten tvil er basert på kulturell kapital i Norge. Selv har jeg en blandet bakgrunn, med foreldre som begge kommer fra svært møblerte hjem (det ene bokstavelig talt, det andre mye mer kulturelt møblert), men med oppvekst i et område med sterke arbeiderklassemarkører. Artig eksperiment, jeg kom ut som overmøblert, mens begge småsøsknene mine har sterke arbeiderklassepreferanser.

Hvor ville du plassert ingeniøren i uljo som reiser til "Syden", ikke leser skjønnlitteratur og stemmer FrP?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:08   #29
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Arbeiderklasse.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:08   #30
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor ville du plassert ingeniøren i uljo som reiser til "Syden", ikke leser skjønnlitteratur og stemmer FrP?

I Stavanger. Der gjelder det egne regler.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:09   #31
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

I Stavanger. Der gjelder det egne regler.

Mye bedre svar!

Min oldefar var forresten nyrik hvalfanger. Han likte å gå på Grand og klage høylytt over at den franske osten smakte ørevoks.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:09   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns rett og slett ikke Bordieu er veldig godt egnet til å beskrive norske forhold. Vi har et mer egalitært samfunn, arbeiderklasseyrker har mye høyere lønn, kulturell status har ikke bred folkelig status og høykultur blir ikke veldig bredt anerkjent og skolesystemet vårt er helt annerledes.

Jeg er både enig og uenig. Jeg tror man vil se mye av det samme i Frankike, og Bordieu skiller også mellom kulturell og økonomisk kapital, og hvordan disse to ikke alltid trenger å henge sammen. I Norge har vi kanskje en større andel med høy økonomisk kapital og lav kulturell enn i Frankrike, men de finnes jo der også. Og de har en stor andel med lav økonomsik kapital og høy kulturell kapital.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:09   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Ja, Esme!! En matrise!

Økonomi på den ene aksen, kulturell kapital (da snakker vi litteratur, musikk, almennkunnskap, design, samfunnsinteresse- og kunnskap etc., mer enn år på skolebenken, ja?) på den andre. Og da kommer Fattig-Toffskij (den hypotetiske) øverst til venstre og ingeniøren i uljo nederst til høyre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:09   #34
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor ville du plassert ingeniøren i uljo som reiser til "Syden", ikke leser skjønnlitteratur og stemmer FrP?

Jeg kjenner også en del slike, og tenker arbeiderklassen.

Men hvorfor må man absolutt drive og sette folk i båser hele tiden?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:10   #35
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Jeg er rørt over Fattig-Toffskij.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:10   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Altså: Økonomi på den liggende aksen. :tegner og forklarer:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:10   #37
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er der det blir litt rart for meg. For om ingeniøren i uljo med fem års utdannelse og offshoreplatearbeideren med yrkesskole tjener det samme, ser de samme filmene, bor i samme nabolag og reiser på de samme feriene - hvorfor tilhører de egentlig forskjellige klasser?

Den ene slipper unna å ha porno på pauserommet med æra i behold, den andre gjør det ikke

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:10   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Ja, jeg kan ikke faget her, så da er det morsommere å stikke dumme spørsmål. Men jeg synes HVs tekstbokdefinisjon stemmer ganske dårlig med den generelle oppfatning av middelklasse i Norge i dag. I f.eks. Frankrike er det tilsynelatende mye større skille mellom by og land, arbeider og akademiker.

Hvor går skillet mellom middelklasse og rik, for øvrig? Siden det finnes så mange rike med lav kulturarv, må det vel være en mer teknisk definisjon?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:12   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

kulturell kapital (da snakker vi litteratur, musikk, almennkunnskap, design, samfunnsinteresse- og kunnskap etc., mer enn år på skolebenken, ja?)

Ja, det er jo det som er kulturell kapital. Og hele Bourdieus teori er jo denne matrisen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:13   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, Esme!! En matrise!

Økonomi på den ene aksen, kulturell kapital (da snakker vi litteratur, musikk, almennkunnskap, design, samfunnsinteresse- og kunnskap etc., mer enn år på skolebenken, ja?) på den andre. Og da kommer Fattig-Toffskij (den hypotetiske) øverst til venstre og ingeniøren i uljo nederst til høyre.

Ikke sant? Men den folkegruppen som jeg synes er kanskje mer vanskelig å plassere (og som kanskje Mavis spontant vil rope "Blindern!" på) er IT-folk/matematikere/fysikere/nerder som både kan tjene vanvittig og ikke tjene noe, og som kun forholder seg til nerdekultur.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no