Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-14, 23:01   #401
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Han har mye moralsk overtak, du.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 23:01   #402
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den trøblete livstilen du hadde med ham?

Mer all den trøbbelen det gir ham at jeg ikke gikk opp i røyk og forsvant da vi gikk fra hverandre, tror jeg.

Jeg får stadig vekk sms fra hans nye kjærlighet om hvor rik hun er, og hvor fattig jeg må være nå. Jeg svarer (svarte, jeg har blokkert nummeret hennes nå) med link til denne:

http://youtu.be/0lPQZni7I18

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 23:02   #403
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 07:40   #404
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Bøsted! Sang du Oooa hela natten og Vil ha dej i mørkret hos mej også?
Snakker vi lower class binge drinking?

Traff du mannen min, forresten? Han rølpet på afterski i helgen, han også. Med gamliskompisene sine.

Det håper jeg da virkelig ikke. :fylleangst fremdeles:

Jeg synger ikke svensk. Men stemmen forsvant for godt under Er det ikke deilig å ha noen å hate.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 07:42   #405
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Høres ut som en minnerik fest. For noen andre, om ikke annet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 07:45   #406
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

For ganske mange, kjenner jeg meg rett.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 08:29   #407
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Er det ingen som har forsket på dette i nyere tid (ikke nødvendigvis en FP-bruker)? Slik at vi kan få en skikkelig begrunnet og kvalifisert mening og ikke bare den sedvanlige navlebeskuende FP-synsingen? :ypper:

Det er gjort ein del forskning på sosial ulikheit i helse(forekomst av sjukdom, sjukefråvær, uføretrygs, død) i Norge.

Eg forskar blant anna på sosial ulikheit i hjerte-kar sjukdommar i Norge og kan i alle fall fortelle at når det gjeld helse er det overraskande store sosiale forskjellar.
Så at vi ikkje har noko særlig sosiale klassar i Norge er i alle fall feil! Men det er klart at dersom vi samanliknar oss med f.eks land i Øst-Europa så er forskjellane mindre i Norge.
Eg bruker registerdata der eg har informasjon om utdanning, inntekt og data frå sentrale helseregister på alle innbyggarane i Norge. Anonymt, sjølvsagt.
Eg bruker utdanningsnivå som eit slagt mål på kulturell kapital sidan eg ikkje har tilgang på informasjon om kulturelle preferansar.
Og så bruker eg inntekt til å definere økonomisk kapital.
Det er store forskjellar mellom dei med høg og lav utdanning og mellom dei med høg og lav inntekt når det gjeld risiko for å få hjerteinfarkt og også når det gjeld prognose i tida etter eit infarkt.
Eg finn også at blant dei med lav økonomisk kapital er det stor forskjell i helse mellom dei med lav og høg utdanning. Dei med lav inntekt og høg utdanning klarar seg langt bedre enn dei som har samme inntekt men lav utdanning i tillegg. Men i andre enden av skalaen, dvs dei med høg økonomisk kapital, er det mindre forskjell i helse mellom dei med lav og høg utdanning. Eg tolkar det slik at dei med høg inntekt og lav utdanning er såpass smarte at dei har klart å tjene masse pengar uten høgare utdanning og då gjer dei nok relatitvt smarte valg i forhold til helse også. Dermed kjem dei omtrent like bra ut som dei med høg utdanning i samme inntekts kategori.

Bakgrunnen for at eg begynte å sjå på dette var denne artikkelen som ser på utdanningsforskjellar i dødelighet i Norge:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2827714/

Det finns også ein norsk rapport om sosial ulikheit i helse:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...05:1:0:0:::0:0

No har eg berre lest halve tråden, men syns det er veldig interessant å sjå andre sine refleksjonar om sosial klasse.
Eg holder på å skrive avhandlinga mi no, så det er kjekt med litt inspirasjon

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 10:57   #408
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Veldig interessant Simone.

Jeg legger inn denne fra Dagsavisen i går:
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...3/#post_299523

"Norge kan ikke smykke seg med mindre helseforskjeller enn andre land, til tross for at «den nordiske modellen» er kjent for å fremme likhet".

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no