Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forslag til ukemeny

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-07, 11:00   #21
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.896
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Vi har i perioder vært kjempeflinke med ukeplaner og middager fra bunnen av etter å ha fulgt mims oppskrifter på NM. Hurra for Mim!

Nå pusser vi opp og det blir litt så-som-så med maten også. Men prøver så godt jeg kan.

Her er lista jeg for forrige uke og denne uka:

Tirsdag: fiskeboller i hvit saus med spinat, poteter og raspa gulrot, kålrot og eple
Onsdag: Suppelapskaus med biffkjøtt og naanbrød ved siden av
Torsdag: Fisk i form med potet og salat
Fredag: Thai-kyllingsuppe med naanbrød

Lørdag: Pølsepizza og salat
Søndag: Steinbit i form med grønnsaker og potet
Mandag: Pannekaker og ertesuppe
Tirsdag: Fiskepinner, poteter, rømmer og raspa gulrot, kålrot og eple
Onsdag: Ovnsstekt kyllingfilet, hjemmelaga pomfri og kokte grønnsaker
Torsdag: Stekt sei, wokgrønnsaker, ris, sweet chilli saus
Fredag: Mulig omelett med rester

Uka etter planlegges på torsdag tenker jeg, og så handler vi inn enten den kvelden eller på fredag, alt ettersom hvem som har fri og tid. Jeg elsker å handle i butikkene når det er lite folk, så enten i ni-ti tiden på kvelden eller fra de åpner om morran.

Mannen jobber også turnus og derfor må vi tenke oss godt om når det passer å lage mer kompliserte middager som tar tid og når vi må ta enkle varianter. Siden vi så ofte har middag fra bunnen av så bryr jeg meg ikke de få gangene vi har pose-suppe eller annet. Fra sommeren av kommer jeg også til å jobbe turnus og da tror jeg dette kommer til å bli en utfordring for oss.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:05   #22
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.867
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

.. og da spør jeg; spiser barna alle disse middagene dere lager?

Mine barn spiser det meste men vi har jo også endret matvanene til at maten passer for de små. Vi spiser alltid mat sammen her. Vi lager noen standardretter som alle liker.
Spiser enten poteter, pasta eller ris hver dag og også grønnsaker. Fiskemiddagene blir ikke så veldig spennende. Det er enten fiskeboller, fiskepudding eller fiskepinner.
Det går ellers mye i kyllingfilet-retter og kjøttdeig-retter.
I helgene er det ofte hjemmelaget lasagne eller hjemmelaget pizza.

Ja, det blir kanskje kjedelig men vi er nå vant til det.
Har spurt mannen flere ganger om han synes vi skal finne på noe annet men han sier det er bra som det er.

Denne linken skal jeg følge med på så kanskje vi kan utvide middagsrettene litt...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:11   #23
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Her i huset har vi faste dager for ulike middager.

Mandag: kylling
Tirsdag: fisk
Onsdag: som regel suppe eller salat
Torsdag: kakedag (fiskekake, kjøttkake, pannekake eller pai)
Fredag: pizza
Lørdag: gryterett
Søndag: poteter, langkoke/steike middager

Forslag til meny kan da være:

Man: Kyllingwok
Tirs: Fiskepakker
Ons: tomatsuppe (bruker mim sin enkle oppskrift)
Torsdag: Pai med bacon og broccoli
Fredag: pizza med spekeskinke og ananas
Lørdag: Hjemmelaget biff stroganoff (superenkelt!)
Søndag: Honningmarinert kalkunfilet med appelsinsaus.

Man: Tikka masala (de har en supergod pose fra santa maria)
Tirs: Torskefilet med mangosalat og ris
Ons: Fiskesuppe
Tors: Kjøttboller, couscous og yoghurtsaus
Fre: Pizza med karbonadedeig, sopp og løk
Lør: Kalkunpølsegryte med slottspotet og salat
Søn: Ovnsbakt laks med hasselbakt potet og agurksalat

Man: Kyllingstrimler marinert i mango chutney, med ris og utvalgte favoritt gr.saker (cherrytomat, sukkererter, minimais, blomkål)
Tirs: Fiskegryte med rester av laks
Ons: Blomkål og broccolisuppe med bargetter
Tors: Fiskekaker, brun saus, potet og revet gulerot
Fre: Tortillapizza (bruk tortilla som bunn og la alle lage sine egne pizzaer)
Lør: Kyllingcurry-gryte
Søn: Kalkunbryst med waldorfsalat, saus og ris/potet

Man: Kylling i pitabrød
Tirs: Deilig fisk (fiskeform Mim har lagt ut oppskrift)
Ons: Thaisuppe med kylling og nudler (Mim sin oppskrift)
Tors: Kjøttkaker i brun saus med potet og gulerotstuing
Fre: Pizza med bacon, ananas og sopp, toppet med rucculasalat.
Lør: Taco
Søn: Marinert svinefilet med ris, soppstuing og salat

Gi en lyd hvis du vil ha oppskrifter. De fleste ligger her ute fra før.
Jeg bruker aldri lengre enn 30 min på middag i hverdagen.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:21   #24
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Man kan lage oversiktlige kalendere, èn for hvert familiemedlem, èn for middag osv. på google.com/calendar. Man kan printe ut om man vil.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:44   #25
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.652
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Uke 1:
Mandag: Svinestek og hjemmelaget potetmos og kokte grønnsaker
Tirsdag: Fullkornpasta med stekte kjøttboller, tomatsaus og salat
Onsdag: Laks i terriyakisaus, ris og salat (opprinnelig Tinetoffs oppskrift, tror jeg)
Torsdag: Tomatsuppe med pasta og egg. Hjemmelagde rundstykker
Fredag: Tykk fiskesuppe (Grete Roede-oppskrift. 1 pose Bergensk fiskesuppe tilberedt med 4 dl. vann og 3 dl. skummet melk. Putt oppi 1 boks mais, to gulrøtter i skiver, 1/2 purre, 300 gram torsk og 2 ss lettrømme)
Lørdag: Risgrøt. Egnet varm kveldskos.
Søndag: Utgår fordi vi skal bort.

Uke 2:
Mandag: Kyllingfilet i sursøt saus. Ris og salat.
Tirsdag: Gryterett med karbonadedeig. Kokte poteter og salat
Onsdag: Omelett med spekeskinke og laks. Salat og brød.
Torsdag: Fiskepudding i hvit saus, gulrøtter og poteter
Fredag: Restaurantbesøk.
Lørdag: Risgrøt. Egnet varm kveldskos
Søndag: Ikke bestemt ennå

Uke 3:
Mandag: Grønnsakssuppe av egnede grønnsaker. Brød
Tirsdag: Fullkornpasta med laks. Kokt brokkoli
Onsdag: Chili Con Carne med karbonadedeig
Torsdag: Pannekaker
Fedag: Wok med kyllingfilet og nudler
Lørdag: Risgrøt. Egnet varm kveldskos
Søndag: Ikke bestemt ennå

Ukeplanene våre for disse ukene bærer litt preg av at de er laget i hui og hast før vi hadde helt oversikt over hva som skulle skje de ulike dagene. De er ikke særlig spennende. Vanligvis tar vi utgangspunkt i uka vår med aktiviteter og gjøremål. Det er viktig å sortere ut de dagene man vet man kommer til å ha det mest travelt og plassererer middager det tar kort tid å tilberede der. I utgangspunktet forsøker vi å ha én dag med ris, én dag med pasta, minst én dag med poteter (vi er alt for dårlige til å spise poteter ), én dag med kylling, to dager med fisk, én dag med karbonadedeig, svinekjøtt e.l., én dag hvor grønnsaker spiller den største rollen osv. Vi har alltid grønnsaker i en eller annen form.

Vanligvis har de store gutta mine én ukedag de tilbereder middag på også. Da bestemmer de selv hva de skal lage, men de må ha planlagt retten på forhånd og sørget for at ingrediensene er i hus.

__________________
LilleT

Sist redigert av LilleT : 07-01-07 kl 11:51.
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 12:13   #26
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

onsdag

Wok m/kylling:
- en pose frosne wok grønnsaker
- kyllingfilet i strimler
- litt pasta
- noen dæsjer med sursøt chili saus (flaske)



torsdag

Uer
- stekt uerfilet (vender den i mel, salt og pepper først)
- potet
- lett bernaisesaus med noen reker i
- grønnsaker


fredag

lasagne




lørdag

Sursøt gryte
- 1 pk strimlet svinekjøtt (ca 400 g til 2 pers)
- 2ss olje
- salt, pepper
- rød paprika
- rød chili
- sukkererter
- 1 glass sursøt saus
- en boks ananas i biter

- serveres med ris



Søndag

skinkebiff
- 4 skinkebiffer (4 porsjoner)
- 1 squash
- 1/2 glass soltørkede tomater
- oliven (det dropper jeg)
- hvitløk
- salt, pepper og olje

Ha olje på al.folie. Legg på squash skiver. Legg oppå biffen, krydre.
Stek på 200grader i 25 min. Hvil i 5 min. Server med ris/pasta og salat.



mandag

kyllingsalat med pasta
- kyllingfilet
- pasta
- rød løk
- litt grønn salat
- mais
- litt nøtter/brødkrutonger
- pose med dressing (blandet i olje)

Server med brød.



tirsdag

Pitapizza
- pitabrød
- skinke
- pizzasaus
- div grønnsaker
- ost


onsdag

laksefilet
- 4 laksefileter (sprøstekt)
- poteter
- brokkoli og gulrot
- sursøt chilisaus



torsdag

gryte fra Indonesia
- 500 g strimlet svin
- 1 løk
- 1/2 rød paprika
- 1 ss margarin
- 1 pose sjysaus
- 1 boks ananas i biter
- 1 ss soyasaus

Stek kjøtt. Stek grønnsaker. Tilsett kjøtt og grønnsaker + ananas (uten lake) i den ferdigkokte sjysausen. La det småkoke litt. Smak til med soyasaus og ananaslake.

Server med pasta og salat.



Fredag

Kjøttboller med pasta
- 1 pk kjøttdeig av svin
- salt pepper
- hvitløk
- persille
- 2 ts revet sitronskall
- 1 egg
- olje til steking

--> dette blandes og formes som små kjøttboller. Stek sammen med litt chili.

Kok pasta i buljong. Tilsett brokkoli de siste 3 min. Sil av vannet, tilsett sitronsaft, litt olje og nykvernet pepper. Skjær opp noen ringer chili og server sammen.



lørdag

Taco
- den kan dere!



Søndag

Suppelapskaus
- 300 g svinekjøtt (2 pers)
- 1 båt hvitløk
- 1 ss olje
- 3 dl vann + 1 buljongterning
- 1 pk frossen lapskausblanding
- provencekrydder, salt og pepper

Fres hvitløk med olje. Tilsett vann og buljong. Kok opp. Ha i grønnsakene, kjøttet og grønnsakene og la det trekke. Smak til med krydder. Server med brød.



Mandag

Kylling i fajitas
- grillet kylling

Marinade:
- hvitløk
- salt
- limesaft
- kummin

Tomatsalsa:
- 8 tomater
- løk
- chili
- limesaft

Grønnsaksblanding:
- løk
- hvitløk
- paprika



Tirsdag

Laksefilet

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 12:28   #27
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.208
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

.. og da spør jeg; spiser barna alle disse middagene dere lager?
..

Vi har alltid felles middag med barn og voksne, og jeg har aldri laget spesielle "barnemiddager". Jeg kunne aldri tenke meg å leve på pasta og pølser og pannekaker hver eneste dag, fordi det er det ungene "vil ha". Det tror jeg rett og slett er veldig mye hva man gjør det til. Hvis man tar utgangspunkt i at barn alltid må ha noe annet enn det man spiser selv, og lager noe eget til dem, så er det jo ikke rart at de forventer det.

Jeg vil si vi har veldig varierte middager. Om ikke minstemann liker absolutt alt tilbehøret eller alt som står på bordet, så er det alltid noe han kan spise, og han spiser det aller meste.
Han liker ikke poteter, men jeg lager ikke pasta eller ris til ham av den grunn, de dagene vi har poteter til middagen. Da spiser han kjøtt/fisk og grønnsaker.

Om jeg en sjelden gang lager noe som er så sterkt at det blir for sterkt for ham, så tar jeg av litt før jeg tilsetter det siste av krydder/chili.

Min erfaring er at barn liker mye mer fisk enn fiskepinner og pudding. Ren fisk går ned på høykant her ihvertfall. Foliepakker er en genial tilberedningsmetode for fisk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:04   #28
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Sånn trenger vi! Hvor fikk du kjøpt det?

På en bokhandel. Tror det var den på Ski storsenter? Nordli? Tanum? Syns den er koseligere enn google sin

Den har fem kolonner (meg, mannen, ztjerna, alle og middag) og et bilde som passer "måneden" nederst. Burde være en smal sak å lage
selv egentlig.

Ztjerna spiser forøvrig ikke alle middagene vi lager men etter råd her inne fra har vi bestemt oss for å tenke "han skal bo her noen år, da bør han bli vant til maten". De spiser også i barnehagen en time før vi har middag, også er det kvelds to timer etter det - så om han ikke spiser noe særlig av middagen sulter han ikke ihjel

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 14:08   #29
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Hvor får man kjøpt Fullkornswraps? Hvordan ser de ut?

Jeg får bare tak idem på Ica Maxi. De er helt like vanlige wraps, bare grovere. Fra Santa Maria.

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

.. og da spør jeg; spiser barna alle disse middagene dere lager?
.

De spiser deler av måltdene. En av dem liker kanskje ikke så godt en grønnsak etc. Vi lager mat som ikke er så mye blandet i utgangspunktet slik at vi kan blande sammen det vi liker på tallerken.

Lørdag har vi kun voksenmiddag og da lager vi ting vi vet at ungene ikke er så glade i.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 15:01   #30
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Mandag: Laks i folie
Tirsdag: Fullkornspasta og karbonadedeig
Onsdag:Torsk i folie
Torsdag: Fiskekaker i brun saus
Fredag:Tomatsuppe
Lørdag:
Søndag: Skinkebiff i form

Vår ukemeny denne uken.
Lørdagen er tar vi da.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 15:14   #31
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.400
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Datteren min spiser heldigvis det meste. Hos oss er det nok meg som liker fiskepinner best, mens snuppa på 3 alltid har likt ren fisk veldig godt. Det går ned på høykant.

Det er selvsagt opp og ned hvor mye hun spiser av alle ingrediensene, men stort sett enten alle eller alle unntatt en ting. Noen ganger vil hun ikke ha brokkoli, og da bare dropper hun det og tar mer gulrot i stedet for eksempel.

Godt poeng at de skal jo bo her noen år disse barna. Eneste tilpasning vi gjør er å droppe supermasse chili og sterkt krydder, resultatet er at hun liker faktisk relativt sterk mat og mye hvitløk nå som hun er litt større. Som ettåring ville hun ikke ha slikt, og vi tok av kjøtt/fisk før vi pøste på med krydder.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 17:11   #32
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Mye bra her. Uka mi skal planlegges i kveld. Mannen er i permisjon og skal jammen få handle i morgen.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 17:20   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Lørdag har vi kun voksenmiddag og da lager vi ting vi vet at ungene ikke er så glade i.

Det har vi også. Det går an å fortsette med det selv om ungene blir større, altså? Våre er snart 3 og 5 og legger seg før vi spiser i helgene. Hvordan gjør dere det rent praktisk når ungene er såpass store og gjerne legger seg sent?

Forøvrig signerer jeg Maxi. Vi lager samme mat til alle og den maten vi ellers ville ha laget. Kunne ikke falle meg inn å forandre kostholdet til det verre med barn i huset. Tvert i mot ble jeg enda mer opptatt av sunn mat etter jeg fikk barn og her serveres all slags mat. Jeg må dog innrømme at vi kanskje spiser mer salat i helgene enn i ukedagene. Ungene er ikke like glade i dette som annen mat, men vi er velsignet med utrolig lite kresne barn. Min eldste spiser absolutt alt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 17:26   #34
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Det har vi også. Det går an å fortsette med det selv om ungene blir større, altså? Våre er snart 3 og 5 og legger seg før vi spiser i helgene. Hvordan gjør dere det rent praktisk når ungene er såpass store og gjerne legger seg sent?

Vi har fredag som familiekveld med god mat, litt kos og tvkveld (ungene er i seng til klokka ni). Lørdagen spiser vi ca klokka åtte og da har ungene lagt seg/trukket seg tilbake på rommet. Hvor lenge vi kan ha det slik, vet vi ikke, men vi nyter voksenkvelden så lenge vi kan.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 17:40   #35
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Vi har fredag som familiekveld med god mat, litt kos og tvkveld (ungene er i seng til klokka ni). Lørdagen spiser vi ca klokka åtte og da har ungene lagt seg/trukket seg tilbake på rommet. Hvor lenge vi kan ha det slik, vet vi ikke, men vi nyter voksenkvelden så lenge vi kan.

Håper vi også kan få det til såpass lenge. Foreløpig legger ungene seg rundt sju og vi spiser like etterpå. Ofte ligger eldstemann og roper om at vi må spare noe mat til henne, matvrak som hun er.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 20:44   #36
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Denne uken ser menyen slik ut:
-Stekt steinbit m/ ris, gulerøtter, brokkoli og hollandaise
- Wok med svinekjøtt. (brokkolibuketter,løkbåter,gulrotskiver,vannkastan jer og paprika.Fiskesaus, soyasaus,vann og maisenna)
- Hjemmelagde spare-ribs, med salat, båtpoteter og bernaisesaus
-Tomatsuppe med egg og rundstykker
-Pitabrød med gresk-inspirert salat,tatziki. Kjøtt i strimler med gresk krydder.
-Kyllingfilet stekt i foliepakke.(m/poterer og div grønnsaker)
-Stekt entrecote med franske gr.saker,bakt potet og en eller annen saus....


(Har opprydding i en full fryser. En stor, nesten fettfri familieribbe danner basis for tre av ukens middager )

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 11:03   #37
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.076
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Denne uka:
Mandag: fiskegrateng med gulrøtter og poteter
Tirsdag: wok med grønnsaker, kyllingfilet og ris
Onsdag: grønnsakssuppe og pannekaker
Torsdag: pastaform (med penne, karbonadedeig, bolognesesaus, creme fraiche og ost)
Fredag: wok med grønnsaker, laks, torsk, scampi og ris
Lørdag: taco
Søndag: Karbonader med kålstuing, poteter, saus og tyttebær

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 11:13   #38
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

UKE 2
Mandag: Kalkunbrystfilet, broccoli, poteter
Tirsdag: Seibiff med løk a la skolekjøkkenet, men med ris og mais+erter
Onsdag: Pai med potetmosbunn, spinat, broccoli, fetaost og rester: potet, skinke, salamihakk, div ost
Torsdag: Pimpet tomatsuppe, kokte egg, cashewnøtter, rundstykker.
Fredag: Pitabrød med mex-kylling og tomat-avocado-løksalat
Lørdag: Omelett til lunsj, med rester fra fredsagsmiddag. Middag: spørre om søte svigerinne vil lage noe mens vi er på barnehagefest.
Søndag: Biloavafler eller pannekaker til lunsj. Middag: Kanskje biff, eller se hva som er igjen.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 14:01   #39
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.409
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Vi fikk denne i fjor av Svigermor, for hun lagde så deilig mat da hun jobbet litt med kostholdet.




Har laget mange gode middager derfra, men nå prøver vi å følge ukemenyene. Det er virkelig god mat som metter altså.

Også er det litt lettvint at det er lagt opp 8 ukemenyer, med oppskrifter - sånn at vi kommer godt i gang med ukehandlingen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:43   #40
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Her er ukens meny:

Mandag: Pastagryte med bacon med salat
Tirsdag: Karbonader med potetmos og grønnsaker
Onsdag: Fiskeboller i hvit saus med potet og gulrot
Torsdag: Kylling wok
Fredag: Kjøttdeig og pasta
Lørdag: Pizzasnurrer
Søndag: Koteletter med potet og grønnsaker

Mannen er på jobb så da blir det ofte litt mer lettvinte middager enn når han er hjemme.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no