Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-14, 21:52   #21
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Så bra at du har gått i gang

Jeg pleier å løpe 4*4 med samme fart på alle intervallene. Eventuelt litt lavere fart på det første dersom jeg ikke føler meg ordentlig varm. Du skal være skikkelig sliten det siste minuttet på hvert intervall - det skal gjøre vondt.

I og med at du til vanlig jogger 1 time med fart 8 km/t, er nok det en altfor lav fart på intervallene. Jeg tror jeg ville prøvd med 10 km/t og så økt etterhvert.

Her kan du finne en kalkulator (du legger inn nåværende fart på ønsket distanse, samt ønsket fart), og du vil da få foreslått fart på ulike intervall/langkjøring osv. Det står også ganske mye om du ulike treningsformene som jeg fant nyttig
http://www.mcmillanrunning.com/index...ite/calculator

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 09:11   #22
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

I allefall var jeg fullstendig gåen etter siste intervallet, men ikke verre enn at jeg var helt uberørt så fort jeg var kjølt ned og nå føles det som jeg ikke har brukt en kalori på trening i dag. Det var for slapt, var det ikke?


Det med å finne passe intervallfart er noe man må prøve seg frem på. Hvis du jogger i 8 km/t til vanlig bør du legge intervalltempoet en del høyere enn det. Jeg foreslår som Løve at du prøver med 10 km/t og ser hvordan det går. Du må ikke miste motivasjonen om du føler det blir for tøft slik at du må skru ned tempoet! Alle må prøve og feile på dette området, jeg har løpt i over 26 år og fortsatt må jeg rett som det er prøve meg frem på intervalltempo (den endrer seg jo også med type intervall, antall intervaller og formen).

Å bruke en kalkulator som f.eks. McMillan kan hjelpe deg i å finne tempoet. Løper du på mølle, er det lurt å sette incline på minst 1 - både fordi det skåner beina og fordi en da får mer like forhold som ute. (Litt motbakke på mølle tilsvarer flat mark ute pga vind utendørs.)

Og så heier jeg på deg!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 10:10   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Det trenger ikke å ligge så mye høyere heller, det er ikke nødvendigvis store sprang fra joggefart til intervallfart. Men det er en god ide å legge det på den farten du tenker å bruke i løpet.

Og setter du incline opp så er det lov å sette farten ned, må jeg ile til og si. Jeg har en tendens til å ha en mental sperre på å sette farten lenger ned enn jeg har gjort før, og ender da med å ikke sette på incline fordi det blir for tungt.

Og så er det en del mental opptrening når det gjelder å tåle intervaller, så begynn på 9 km/t og legg på litt hver gang, hvis 10 km/t virker helt umulig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 11:53   #24
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Jeg bruker ikke incline. Årsaken til det er at jeg må venne beina til å løpe fort, så fart blir viktigere for meg enn incline. Incline kan jeg øve meg på i bakkeintervaller.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:50   #25
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.938
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Jeg vet ikke hvor fort jeg jogger til vanlig, jeg tippet 8 km/t men det kan like gjerne være 7. Jeg tror ikke jeg klarer å løpe mer enn noen få sekunder i 10 km/t, flytte beina så fort. Som sagt, forskjellen fra der jeg kan holde på lenge til der jeg ikke klarer noe er veldig liten. Det er kanskje det jeg må prøve å endre.

Å få tid til å trene nok er jo en utfordring, det er tydelig. Burde ha trenet i dag, men sykehusbesøk, barn som skal på aktivitet og foreldremøte gir ikke mye fritid. Og løper jeg kl ni om kvelden kan jeg glemme å sove, så det utgår. Men det kommer en dag i morgen.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 17:54   #26
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.938
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

I dag løp jeg en kalibreringsrunde her hjemme. Den viste seg å være 5,53 km lang, og gjennomsnittshastigheten min ble 7,4 km/t. Da gikk jeg i et par seige bakker og løp resten. Jeg klarer liksom ikke å se for meg at jeg skal klare å løpe den runden raskere...

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 18:23   #27
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Har du forsøkt geriljakardio for å få opp tempoet?

Varm godt opp, 10-15 minutter. Sett deretter mølla på incline 1, og velg en hastighet som ligger 3 hakk over der du løper komfortabelt. Kjør deretter intervall med 20 sekunder løping - hopp av mølla - 20 sek pause - hopp på. Gjenta 8 ganger.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 18:29   #28
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Selvfølgelig kan du klare bedre med riktig/god trening! Hva med neste gang å jogge til den oppoverbakken der du går, for så å trene intervall i bakken (det er effektiv trening), løp opp går ned, løp opp, og gå ned igjen, så mange ganger du klarer f.eks, for så å jogge rolig hjem igjen.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 18:37   #29
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Det sies at enkelte (15%?) ikke responerer noe særlig på kondisjonstrening, så det kan faktisk tenke at du aldri vil få noen solid løpekondis. Kanskje?

Du er ganske grei form om du klarer løpe i det heletatt en hel time da... er du ikke?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 21:25   #30
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.938
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Jo, sikkert, men det går jo så saaaaaakte... Jeg vil kunne løpe fortere og lenger, og vinne et o-løp innimellom!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 21:33   #31
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Har du forsøkt geriljakardio for å få opp tempoet?

Varm godt opp, 10-15 minutter. Sett deretter mølla på incline 1, og velg en hastighet som ligger 3 hakk over der du løper komfortabelt. Kjør deretter intervall med 20 sekunder løping - hopp av mølla - 20 sek pause - hopp på. Gjenta 8 ganger.

Hvor mye er tre hakk over?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 21:36   #32
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Hvor mye er tre hakk over?

Det kommer litt an på hva du pleier å løpe på. Jeg løper langt på 9, gerilja på 14 etter å ha begynt på 12.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 22:01   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

En annen økt som jeg hadde glemt helt, men som er kul: progressive langkjøringer! Løp en time. Først i så rolig joggetempo at du skjemmes, så opp 0,4 (fx) per kilometer. Fortsett å øke farten til du dauer. Ca.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 15:48   #34
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.938
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

I går gikk jeg 5 km, jeg var vanvittig støl etter fredagens løpetur og skulle et sted passe langt unna og tenkte at jeg ville bli mindre støl da, men den gang ei. Mye mer støl enn distanse og alt skulle tilsi, jeg klarte nesten ikke å gå. Jeg forstår ikke hvorfor. En ting som kanskje bidrar er at jeg hadde litt lite klær på bena - bare løpetights og ikke ull under. Det var vel et par varmegrader, men nokså mye motvind siste del av turen. En annen ting er at det er lenge siden jeg har løpt ute.

I dag løp jeg intervallprogram på tredemølla, nederste program på side 16 i denne bruksanvisningen. Jeg satte makshastighet på 10,2 km/t og brukte 20 min på programmet. Den veksler på incline også underveis. Dvs. at jeg hadde to topper med 10,2 km/t, den siste med incline 8 - da holde jeg på å daue - og tre topper med 8,9 km/t. Toppene hadde da varighet på 1 minutt. Det må vel være et greit program å bruke av og til, hvis jeg veksler på med lengere turer og 4x4 som dere fortalte meg tidligere og sånt. Varierer litt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 17:53   #35
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.938
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Jeg har hatt et par intvervalløkter siden sist, og i dag løpe jeg 5,2 km med hastighet 8,2 km/t. Det var vel ørlite mindre oppover og nedover enn sist jeg løp ute, og ikke minst var det ikke en halv kilometer med delvis nedtråkket snø på ruta. Jeg tror det forklarer i all hovedsak hvorfor jeg løp fortere i dag.

Når dette er det tempoet jeg klarer nå på 5 km, hva bør jeg sette meg som mål på løpet på knapt 8 km om to måneder? Å klare det på under timen?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Det kommer litt an på hva du pleier å løpe på. Jeg løper langt på 9, gerilja på 14 etter å ha begynt på 12.

Vi snakker km/t her, ikke sant?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 19:34   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Denne er en god kalkulator for å sette mål på tid: http://www.mcmillanrunning.com

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 22:36   #37
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.938
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Jeg forstår ikke helt hva hensikten er med den, Polyanna? Kilometertider kan jeg regne ut manuelt. Men hva er realistisk å håpe på? Hva kan jeg klare hvis jeg trener så og så mye?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 22:44   #38
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg forstår ikke helt hva hensikten er med den, Polyanna? Kilometertider kan jeg regne ut manuelt. Men hva er realistisk å håpe på? Hva kan jeg klare hvis jeg trener så og så mye?

Det er nok veldig individuelt. Men det kommer nok til å bli bedre! For 3 år siden hadde jeg som mål å løpe en kilometer sammenhengende, og nå er målet mitt halvmaraton. Løping har blitt lettere, dørstokkmila kortere, på disse årene, særlig når jeg har kommet litt opp i treningsmengde. Det er gøy å kjenne på slik fremgang også, ikke bare fart og sånn.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 22:56   #39
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg forstår ikke helt hva hensikten er med den, Polyanna? Kilometertider kan jeg regne ut manuelt. Men hva er realistisk å håpe på? Hva kan jeg klare hvis jeg trener så og så mye?

Om du legger inn tiden du nå bruker på en gitt distanse (eksempelvis 5 km) og tiden du ønsker å bruke, vil kalkulatoren fortelle hvilken fart du skal ha på de ulike løpeøktene for å nå det målet.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no