Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-15, 23:45   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg har masse gul gugge som ikke blir til majones/aïoli.

Nei, selvsagt var ikke eggene romtempererte. Ikke sennepen heller. Det stod jo ikke i oppskrifta! Hvorfor - åh, hvorfor - søkte jeg ikke opp her på FP først? Må jeg begynne med alt på nytt? Jeg mener - jeg skulle lage av to eggeplommer, men er allerede oppe i fire.

Signerer alt i sin helhet.

Og jeg har brukt opp all wasabien jeg fikk av Adam.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 08:45   #22
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

Jeg romtemperer aldri egg, eller sennepen for den del. Her er det alltid kalde egg og sennep og romtemperert olje. Likevel er det sjelden majonesen skiller seg. For min del er alfa og omega hvor raskt man heller i oljen, samt at sennepen hjelper til. Ofte kan man redde majonesen med litt sitronsaft, så det er verdt å prøve først. Heldigvis går jo ingenting til spille uansett. Trenger man å starte på nytt med en ny eggeplomme pisker man inn den ødelagte majonesen først før man fortsetter meg oljen som vanlig. Og ekstra majones/aïoli holder seg jo en stund i kjøleskap.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 12:50   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

Fikk det til i dag med romtempererte ingredienser. Da var problemet motsatt, det ble ikke suppe, men en stiv og fet pudding...

Men den smaker godt. Med trøffelolje. Nam! Og hvitløk. Wabsabien forsvant jo i går...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 12:56   #24
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

Hvis den blir for tykk kan du vispe inn litt kaldt vann på slutten.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 14:03   #25
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

Enig med Myria, jeg romtemperer aldri eggene og det går helt fint. Men sennep til å begynne med er lurt, samt å være superforsiktig med oljemengden til å begynne med. Og når det gjelder for tykk majones/aioli er trikset rett og slett å følge nøye med når det begynner å tykne og så slutte å tilsette olje når man er fornøyd med konsistensen, selv om oppskriften tilsier at det skal være mer olje i. Jeg synes faktisk at mange oppskrifter bruker for mye olje; jeg liker at majonesen ikke blir for tykk og at jeg kan kjenne litt eggesmak, ikke bare fettet fra oljen.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 15:35   #26
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

Ja, jeg har googla og ja, google tok meg "hjem".
Men jeg skjønner ikke?
Skal jeg bruke en eggeplomme også helle grapset (les olje og eggeplommer som ikke vil stivne) langsomt oppi? Fortsatt stavmikser eller bør jeg bruke vispen (til stavmikseren)?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 15:44   #27
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

Bruk visp.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 16:37   #28
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

Jepp, bruk visp og ny eggeplomme så heller du den ødelagte majonesen gradvis i før du fortsetter med mer olje som vanlig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 16:42   #29
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - HASTER - hjemmelaget majones blir ikke stiv

OMG!! JEg har laget majones!!!
Den smakte ikke spesielt godt. MEn lell da!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no