Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-10, 18:47   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Hva slags fisk er det egentlig, hvor fiskes den?
Og hva kan man evt. lage som smaker ok?

  Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 18:58   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å lage noe av Pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Ja, selvsagt. Pangasius er en nydelig fisk som flere burde spise. Billig er den og.Det er en fisk som svømmer i Stillehavet, fortrinnsvis.

Cluet er at den ikke må koke, nbare trekke forsiktig. Så smelter den på tunga som smør.

Jeg lager noen ganger dette:

Stek løk, gulrot, paprika, hvitløk og fersk ingefær, evt litt chili. Hell over light kokosmelk. La koke litt. Smak til med sweet chilisauce og fish sauce. Legg SÅ fisken over, i store stykker. Ha på lokk. La fiske trekke til den er ferdig. Tar ikke lang tid. Ikke hØy varme!


Sist redigert av Hyacinth : 02-03-10 kl 19:14.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 19:11   #3
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går det an å lage noe av Pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Nei.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 19:14   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å lage noe av Pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nei.

Hvorfor ikke?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 19:51   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Går det an å lage noe av Pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, selvsagt. Pangasius er en nydelig fisk som flere burde spise. Billig er den og.Det er en fisk som svømmer i Stillehavet, fortrinnsvis.

Cluet er at den ikke må koke, nbare trekke forsiktig. Så smelter den på tunga som smør.

Jeg lager noen ganger dette:

Stek løk, gulrot, paprika, hvitløk og fersk ingefær, evt litt chili. Hell over light kokosmelk. La koke litt. Smak til med sweet chilisauce og fish sauce. Legg SÅ fisken over, i store stykker. Ha på lokk. La fiske trekke til den er ferdig. Tar ikke lang tid. Ikke hØy varme!

Jeg skal forsøke varianten din en gang for å gi det en sjanse til. Trukket med hvit saus, karri og potet smakte det bare grusomt, men jeg ser for meg at det kanskje er bedre med litt mer smaksrikt tilbehør.

  Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 19:59   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.442
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Jeg dynker den i sitron, har paa mel/salt-blanding og steker den. Kjempepopulaert hos oss.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 20:25   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg dynker den i sitron, har paa mel/salt-blanding og steker den. Kjempepopulaert hos oss.

Jeg har aldri stekt den, ser for meg at den går i stykker lett. ;Men skal prøve en gang.

Sjugger: Den må bare legges forsiktig oppå (ikke oppi) grønnsakene med kokosmelk. Husk å bruke nok sweet chilisaus og fishsauce! Egentlig er dette bare min egen variant av Mims thailandske kyllingsuppe, bortsett fra at jeg ikke bruker vann (=ingen suppe) og at jeg da har fisk oppå i stedet for kylling. Men smaken er mye av det samme.

Den må trekke veldig forsiktig for ikke å dette i tusen biter og smelte bort i sausen. En kollega prøvde å ha den i fiskesuppe. Men den forsvant i suppa, for å si det sånn.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 20:39   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Jeg synes den smaker gørr-vann (ikke for at jeg har smakt det, men kan tenke meg smaken...) og det finnes såpass mye annen god fisk å få kjøpt at den utgår i mitt fiske-middag-repertoar.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 20:43   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.442
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Den gaar ikke i stykker ved steking. Jeg steker 4 minutter paa den ene siden (ca.) snur og steker ytterligere 4 minutter paa andre siden. Og det var det.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 20:51   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg synes den smaker gørr-vann (ikke for at jeg har smakt det, men kan tenke meg smaken...) og det finnes såpass mye annen god fisk å få kjøpt at den utgår i mitt fiske-middag-repertoar.

Ja, hver sin smak. Jeg er kresen på fisk, men denne er noe av det beste jeg vet. Riktig tilberedt, vel å merke.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 20:52   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Den gaar ikke i stykker ved steking. Jeg steker 4 minutter paa den ene siden (ca.) snur og steker ytterligere 4 minutter paa andre siden. Og det var det.

Thanks. Skal jammen prøve en gang. Har egentlig bare hatt den i krydrete gryterettgreier.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:27   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg dynker den i sitron, har paa mel/salt-blanding og steker den. Kjempepopulaert hos oss.

Har en pose av den i fryseren, så tror jeg skal teste din variant. Hva bruker du som tilbehør?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 09:21   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.442
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Har en pose av den i fryseren, så tror jeg skal teste din variant. Hva bruker du som tilbehør?

Ikke noe spesielt, egentlig. Alt fra ris og kokte grönnsaker til raspet gulrot og potetmos.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:42   #14
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Jeg spiser den ikke. Jeg har lest at fisken ales opp i forurensede elver i Thailand (og Vietnam), og at den ikke har særlig bra næringsinnhold. (Men jeg kan ikke referere til kildene altså, husker ikke hvor jeg leste det..)
Jeg bruker heller torsk.

... Jeg ser at det ikke var et konstruktivt svar på det du spurte om. Så skulle jeg tilberedt den, ville jeg kanskje behandlet den som torsk, ca. F.eks. ovnsstekt den med oljer, krydder, sitron og grønnsaker, gjerne med litt fløte over.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:58   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Vi har spisst den, da hovedsaklig i fiskecurry. Jeg syns det er en intetsigende fisk, den smaker i grunn ikke noe. Verken godt eller gørrvann, spør du meg.

Sett fra et miljøaspekt så er vel ikke oppdretten spesielt heldig, men det er heller ikke scampi, men de færreste hyler opp om miljøaspektet der.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 13:00   #16
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

..

Sett fra et miljøaspekt så er vel ikke oppdretten spesielt heldig, men det er heller ikke scampi, men de færreste hyler opp om miljøaspektet der.

Sant, sant.
Men blir scampi oppdrettet i ferskvann altså? Ikke at det er det som er avgjørende.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 13:01   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Nei, fysj; http://www.dietmindspirit.org/2008/0...ish-gray-sole/

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 13:08   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Sant, sant.
Men blir scampi oppdrettet i ferskvann altså? Ikke at det er det som er avgjørende.

Jeg tror begge deler. Sumpskog blir hogget ned til fordel for rekefarmer i Asia, noe som ødelegger stabiliteten i kysten, samt utrydder en god del fisk og dyr som bor i disse sumpene naturlig.

Står litt om det på Wikipedia.

NRK sendte nylig et program hvor ungdom fra vesten ble sendt til Asia for å jobbe hos de ulike matvareprodusentene, etter samme modell som de som jobbet i klesindustrien. Det var ikke akkurat fryd og glede.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 13:13   #19
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Ja se der ja, jeg burde vel skjønt at det var noe fishy med scampioppdretten også.

En dokumentar jeg så på NRK påpekte det miljøskadelige med all oppdrett av fisk. (Type man ødelegger næringskjedene i havet, siden maten til opprdettsfisken består av menger med noen av de laveste leddene i næringskjeden, dermed blir veldig mange arter i havet skadelidende.)


Sist redigert av skyfri : 03-03-10 kl 22:58. Årsak: preposisjonleif
skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 13:28   #20
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går det an å lage noe av pangasiusfilet som faktisk er spiselig?

Vi lager av og til denne:

Tinte fileeter legges i ildfast fat
Et beger Kesam (eller litt mindre) legges oppå.
Krydres med sitronpepper. (Mye!)
Inn i ovnen på 225 grader i 20-30 minutter.
Serveres med fersk pasta.

Synes det er godt, jeg.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no