Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Asparges-effekten

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-10, 21:14   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Asparges-effekten

Vi har hatt pai med masse asparges til middag i dag, og det tok ikke lengre tid enn en halvtime før jeg var på do og merket den karakteristiske aspargeseffekten. Både jeg og manne merker det, og så lurte jeg på om det er noe alle blir "plaget" av, eller om vi er mer spesielle?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:15   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.851
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asparges-effekten

Ettersom jeg ikke aner hva du snakker om, regner jeg med at jeg ikke er rammet av effekten.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:18   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asparges-effekten

Jepp, det lukter nok salmiakkligende av urinen av alle som spiser asparges. Til og med sperma får smak ...


... har jeg hørt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:20   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Asparges-effekten

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.



... har jeg hørt.

Du måtte legge til det, ja

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:21   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Asparges-effekten

Jeg syns forøvrig ikke lukten minner om salmiakk. den er egentlig ikke direkte vond, bare litt... uffen, på en måte. Den minner meg egentlig om lukten av fostervann.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:23   #6
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Asparges-effekten

Eneste asparges-effekten jeg har vært borti er et problematisk forhold til hele grønnsaken etter å ha lest den norske presten Øivind Foss´ praktverk "Jeg elsket en terrorist." Den handlet om hans heftige, seksuelle forhold til Baader-Meinhof-medlemmet Jan Carl Raspe. Asparges var mye brukt i metaforisk øyemed.

Det er ille nok, altså.

(Eller i kortversjon: Ja, jeg tror dere er spesielle).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:24   #7
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Asparges-effekten

Samme effekten får man av å spise puffet hvete/havre og honnikorn. Det skjer veldig fort, og mindre enn en halv time.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:25   #8
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Asparges-effekten

Den har jeg merket. Gjør ikke alle det om de spiser asparges?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:27   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asparges-effekten

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Vi har hatt pai med masse asparges til middag i dag, og det tok ikke lengre tid enn en halvtime før jeg var på do og merket den karakteristiske aspargeseffekten. Både jeg og manne merker det, og så lurte jeg på om det er noe alle blir "plaget" av, eller om vi er mer spesielle?

Nei, det stinker død og fordervelse på do når jeg har spist asparges. Jeg blir like overrasket hver gang, helt til jeg kommer på hva jeg har spist.

Ei på jobben min og mannen hennes hadde aldri hørt om det og trodde de feilte noe da de kom hjem fra fest og det stinket av dem begge.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:28   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asparges-effekten

Vi snakker stink av urin her eller full pakke? :P

Nei, det har jeg aldri hørt om eller merket?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:29   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asparges-effekten

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Samme effekten får man av å spise puffet hvete/havre og honnikorn. Det skjer veldig fort, og mindre enn en halv time.


Har jeg aldri merket noe til og jeg spiser mye havre.

Tangerine: Nei, ikke alle lukter like mye. Noen stinker mer enn andre, har jeg lest.

Karamell: Ikke urinlukt, men en ufyselig drittlukt som ikke minner om salmiakk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:30   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asparges-effekten

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg syns forøvrig ikke lukten minner om salmiakk. den er egentlig ikke direkte vond, bare litt... uffen, på en måte. Den minner meg egentlig om lukten av fostervann.

Kanskje ikke, men det er den nærmeste besrkivelsen jeg kommer.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:30   #13
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Asparges-effekten

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Den har jeg merket. Gjør ikke alle det om de spiser asparges?

Jeg lurte på det samme sist jeg hadde spist asparges og kjente lukta etterpå. I følge mattilsynet så er det bare ca. halvparten som kjenner lukt. Hvorfor er man ikke helt sikre på:

Sitat:

Det er visstnok kun halvparten av oss som merker lukt etter å ha spist asparges. Årsaken er uklart. Enkelte forskere mener det er på grunn av at rundt 50 prosent mangler et gen som bryter ned aminosyrene med svovelet i de mindre komponentene som avgir lukt. Andre mener at fordøyelsen vår er lik, men at halvparten mangler genet som gjør det mulig å lukte svovelkomponentene.

Hentet herfra: http://matportalen.no/artikler/2004/...spist_asparges

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:32   #14
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Asparges-effekten

Var det ikke et innslag om dette på Newton for en tid tilbake? Noen personer skulle spise asparges, resten noen annet, og så skulle en eller annen barista "blindlukte" på uringlassene etterpå for å identifisere hvem som hadde spist asparges. Han klarte det, også uringlasset til aspargesspiseren som kasta opp det lille han fikk i seg.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:32   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asparges-effekten

For de som aldri har merket dette, anbefaler jeg å prøve følgende:

Knekk den trevlete delen av en bunt asparges og kok dem i et minutt eller to. Skyll i kaldt vann. Surr en eller to skiver spekeskinke rundt hver, legg i en ildfast form og hell fløte, salt, pepper og parmesan over. I ovnen i ti-femten minutter. Deilig som forrett eller bare snacks. Spis masse av dette og gå på do og tiss etterpå. Hvis du ikke kjenner en fryktelig stank, så virker ikke dette på deg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:34   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asparges-effekten

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Var det ikke et innslag om dette på Newton for en tid tilbake? Noen personer skulle spise asparges, resten noen annet, og så skulle en eller annen barista "blindlukte" på uringlassene etterpå for å identifisere hvem som hadde spist asparges. Han klarte det, også uringlasset til aspargesspiseren som kasta opp det lille han fikk i seg.



At noen mangler et svovellukt-gen høres skummelt ut i disse asketider. Tenk hvis det også gjelder to flygere i i lufta?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:34   #17
Hermine
From Gokk With Love
 
Hermine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Alta
Innlegg: 658
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Sv: Asparges-effekten

Jeg merker den lukta, men ikke mannen min.

__________________
-95 -97 -02
Hermine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:36   #18
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Asparges-effekten

Ja, merkar lukta godt. Eg syns det luktar metall. Ikkje at metall luktar, men kan ikkje forklare det betre. Eg syns det er metall. Syns ikkje det "stinkar" egentlig. Det er ei ubehagelig lukt, men ikkje kvalmande.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:44   #19
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Asparges-effekten

Dette har jeg aldri lagt merke til og jeg spiser asparges i salat med nokså jevne mellomrom ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:55   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Asparges-effekten

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Ja, merkar lukta godt. Eg syns det luktar metall. Ikkje at metall luktar, men kan ikkje forklare det betre. Eg syns det er metall. Syns ikkje det "stinkar" egentlig. Det er ei ubehagelig lukt, men ikkje kvalmande.

Ja, metallisk er en god beskrivelse. jeg ville ikke kalt det stank jeg heller, men godt lukter det jo ikke, akkurat.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no