Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Til alle som jobber i helsesektoren

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-06, 16:58   #81
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Jeg syns denne tråden ble litt vel opphauset jeg. Alle kjenner noen, har sett noen osv.... Nå skal ikke jeg svare for hvordan det er andre steder da, men jeg har vondt for å tro at det er så kjempevanlig å drite i alle hygieniske prinsipper liksom.

Jeg tror det handler litt om hvor man er. Noen steder er ukulturen der og da blir det jo registrert av mange hver eneste dag. Et sted der man er flinkere vil man gjøre et tilsvarende godt inntrykk.

Selv har jeg opplevd forskjell fra avdeling til avdeling i studiet. Og fra kontaktsykepleier til kontaktsykepleier.

Et sted var man utrolig flinke og gjennomførte. Smittevernkontakten var tydelig tilstede. Studentene ble drillet i hygiene og prosedyrer og det ble stilt store krav til studentene. Det blir regnet som en "streng" avdeling å ha praksis i.

Et annet sted opplevde jeg bl.a. dette:
En pasient som var tilkoblet Ringer med venflon skulle på do. Kontaktsykepleier syntes det ble for mye styr å ha med hele stativet på do, så hun ville koble fra. Greit nok. Bare at hun ikke proppet/lukket hverken venflonen på pasientens hånd eller slangen. I tillegg slang hun slangen over stativet, hvoretter den skled ned og ble hengende og subbe i gulvet. Fortsatt åpen.

Samme sykehus - forskjellige avdelinger.
Som student likte jeg meg best på den første.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 17:13   #82
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Kjære jobber på et sykehus i Oslo, og hverken han eller noen av kollegene hans får lov til å ha bling-bling på seg på jobb. Skulle bare mangle. Han misliker forresten (heldigvis for pasientene) sterkt å gå med smykker, og vi kommer ikke til å ha gifteringer en gang, ettersom han ikke fikser å gå med ringer hverken privat eller på jobb.

Da Kjære hadde praksis i Irland, fikk han helt sjokk. Der jobbet radiografene i dress. Det er ikke mye hygisenisk. Og han måtte LETE for å finne håndvasker, og de fleste av dem var ikke utstyrt med hverken såpe eller sprit.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 17:19   #83
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Jeg har på meg gifteringen og øredobber. Jeg fikler ikke med verken dobbene eller ringen, og jeg er påpasselig med å vaske hendene og bruke hansker der det er nødvendig. Sterisol eller andre desinfiserende midler bruker jeg også, samt stellefrakk der det er nødvendig.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 19:32   #84
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Jeg har ikke på meg noe som helst av ringer, ørepynt, neglelakk eller annet. Håret er satt opp. Dette er så viktig at jeg ikke ønsker å være en del av noe annet.

Glemmer aldri jordmoren som tok i mot mitt barn nr. 2. Lange røde negler...ring på fingeren. I tillegg var hun sterkt sminket og lunktet temmelig stramt av en eller annen parfyme....Ikke ok!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 19:37   #85
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Jeg syns Betsy peker på noe viktig i innlegget sitt. Og at hun uttrykte seg greit og forståelig.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 19:43   #86
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Har aldri på meg smykker på jobb. Jobber sammen med ei som ser ut som en vandrende gullsmed til tider. Lekkert ja, men hygienisk nei.

En annen ting er at jeg skjønner ikke folk ønsker å ha på seg så mye smykker når man vet hvor smittebærende det er, og hvor mye rart man kommer borti iløpet av en arbeidsdag. Nå jobber jeg med eldre og det er fler enn dere tror som bruker ett tørk med dopapir og ikke vasker seg etterpå. Disse sitter vi og holder i hånda med de samme ringene vi bruker hjemme.

Nå bruker jeg også privattøy i jobben, men bruker ikke annet som tåler 60 graders vask.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 19:50   #87
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det blir for teit å bagatellisere dette, synes jeg. Selv kunne jeg ikke tenke meg å gå med smykker og dingeldangel på jobb i somatikken. Og søsteruret + navneskiltet sprites rett som det er.

Samme her. Og det er jo ikke bare for pasientene, men også for min egen skyld, jeg vil ikke ha med masse ekle basilusker hjem til familien heller.

På min arbeidsplass (somatisk sykehusavdeling) har jeg aldri sett noen gå med ring, klokke, armbånd eller neglelakk. Øredobber, sånne bittesmå, har vi lov å bruke etter våre hygieneforskrifter.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 09:17   #88
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Jeg jobber i helsevesent, og på min arbeidsplass får vi ikke lov til å bruke smykker. Om noen glemmer å ta de av seg, så blir de fort minnet på det. Så jeg bruker aldri smykker på arbeidsplassen.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:39   #89
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Opprinnelig lagt inn av amor, her.


Glemmer aldri jordmoren som tok i mot mitt barn nr. 2. Lange røde negler...ring på fingeren. I tillegg var hun sterkt sminket og lunktet temmelig stramt av en eller annen parfyme....Ikke ok!

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:50   #90
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Vi hadde mange runder på dette og innstramminger på sykehuset der jeg jobbet i England.
Vi hadde en helt enorm spredning av MRSA, som blant annet medførte at vi slapp opp for isolater på geratrisk, og endte opp med å samle alle MRSA pasientene på en av geriatriavdelingene sammen i stedet.
Det ble innført regler av den typen som omtales her, med totalforbud mot smykker, lange negler osv, i tillegg til at alle ansatte ble sendt på hygienekurs bl.a. i forhold til håndvask.
I tillegg gikk vi over til et system der de som hadde kontakt med de vi visste var MRSA pasienter KUN ikke var i kontakt med andre pasienter den dagen.
Vikartjenesten på sykehuset gikk også over til et system der man ikke vekslet i hytt og pine mellom avdelinger, men var tilknyttet en avdeling som vikar, for ikke å spre smitten mellom avdelingene som før

Det var mange protester, særlig mot forbud av gifteringer, men jeg har kontakt med folk som enda jobber på avdelingen "min", og nå, ti år etter er reglene godt etablerte og strengt overholdt, og MRSA epidemien vi opplevde er nogenlunde under kontroll.
Der er fortsatt et stort problem med MRSA ved Britiske sykehus, men de opplever ikke den enorme, ukontrollerte spredningen som vi hadde på mitt sykehus, ihvertfall.

Gode hygienerutiner er helt vesentlig for å begrens spredning av sykehusbakterier og burde være en selvfølge!!!


Sist redigert av MsM : 12-11-06 kl 13:58.
MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 23:32   #91
Stillongs
Aktiv
 
Stillongs sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 203
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

MRSA begynner faktisk å bli et problem på norske sykehus også.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 09:08   #92
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

MRSA begynner faktisk å bli et problem på norske sykehus også.

Nettopp, og det spres veldig lett på sykehus. Derfor er det så forferdelg viktig at man har gode hygienerutiner som overholdes.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 09:49   #93
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Hadde noen av sykepleierne som tok seg av sønnen min på nyfødt intensiv hatt på seg smykker eller hatt lange negler, så hadde jeg klikket i vinkel. Heldigvis så vi ikke noe til det der vi var.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 09:52   #94
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Det høres så dramatisk ut når du sier det sånn

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 11:38   #95
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Etter min tredje fødsel fikk jeg infeksjon i underlivet to dager etter vesla var født. De sa at det antakelig var "sykehusbakterier". Jeg måtte ha antibiotika intravenøst og veslejenta stakker fikk "sprutbæsj" de første ukene pga. antibiotikaen jeg tok. Men jeg ble frisk heldigvis.

Dumt hvis man skal få slike infeksjoner fordi helsepersonell slurver. Nå var jeg en frisk person, men jeg tenker da jeg hadde kreft og gikk på cellegift. Da hadde det vært surt å bli syk pga. dårlig hygiene. Det kunne også ha blitt langt alvorligere med meg som hadde nedsatt immunforsvar. Og ikke minst en tilleggsbelastning.

Jeg håper at hygiene er noe man hele tiden har fokus på i helsevesenet.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 12:31   #96
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Mange ja, men de fleste er å ta enormt hardt i. Både leger og sykepleier pluss annet personale synder i hopetall mot de hygieniske prinsippene. Det henger dessuten såpass mye igjen av "leger er over sykepleiere" holdningen at leger til og med slipper unna med kjeder og klokker i fleng på operasjonsstuen.

På operasjonsstuen de fleste steder får anestesileger og anestesisykepleiere bruke klokke. Jeg har vært mye på operasjonsstuer og har _aldri_ sett operasjonssykepleiere eller kirurger, dvs de som er i såret, bruke klokke eller ringer under operasjon.

Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 12:43   #97
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Jeg er veldig glad jeg aldri har sett verken smykker, ringer, øredobber, lange negler, neglelakk, piercienger eller anna dill i vår 3 år lange "sykehus kariere", hvis noen som skulle stelt med mitt barn hadde hatt det hadde jeg klikket i vinkel.
Sterkt sminket og parfymert går nok også under der. Eller røyk-stinkende. (snuppa har astma og er veldig sensitiv)

Helvdigvis er de veldig flinke på "vårt" sykehus.

Men, jeg har tenkt på håndhygiene ved undersøkelser/operasjoner mer enn en gang. De vasker henda, også håndhilser de på meg som mamma, som ja, sikkert var rein på henda for litt siden, men har tatt i barnet, senga, muligens en vegg osv. da. Vasker de henda igjen etter håndhilsen? Niks. Noen spriter seg dog av rutine, og resten blir minnet på det av meg.
Det er jo så viktig!
Snuppa mi fikk blodforgiftning forrige gang hun hadde en iv (intravenøs nål) i hånda si. Det sier litt. En usteril prosedyre med iv'n så går det rett i blodet.
Og lungebetennelse som muligens skyldtes bakterier som ble med tuben ned i halsen og luftveiene hennes. (ble intubert, lagt på respirator)
Så man har da virkelig eksempler på hvor viktig hygiene er.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no