Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-06, 14:12   #1
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Jeg trodde mannen min og jeg var enige om at vi skulle feire julaften hjemme hos oss, med våre foreldre på besøk annethvert år. I fjor var mine svigerforeldre på besøk, og det var veldig koselig. I år er det mine foreldre som skal komme. Min far jobber offshore, så han kan dessverre ikke komme, men min mor kommer alene. Slik har vi hatt det de siste 4 årene, ett år med hans foreldre, så ett år med mine.

Så ….. kommer telefonen fra svigermor i går, hvor hun inviterer oss til julaften hos de, og nå er selvfølgelig diskusjonen i full gang.

Jeg som så så frem mot jul, nå har jeg bare lyst til å reise fra hele greia!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 15:00   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig.

Vi gjør det sånn som dere har gjort det, med unntak av at vi aldri har selskapet hjemme hos oss. Det har vi gjort i mange år, og det fungerer fint for alle parter. Vi har godt forhold til foreldrene våre på alle måter, og derfor er det hyggelig å være sammen med begge familiene.

Jeg hadde garantert satt hardt mot hardt om svigermor inviterte oss til julaften i år, når det egentlig er mine foreldres år. Helt uakseptabelt.

Håper dere finner en løsning som gjør alle fornøyd!

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 15:03   #3
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig.

Jeg skjønner ikke hva det er å diskutere? Selvsagt skal dere være hjemme hos dere selv, din mor kommer jo! Svigers får dere feire sammen med til neste år igjen.

Håper det ordner seg uten alt for mye diskusjon.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 15:06   #4
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig.

Vi inviterer alle hit til oss hvert år, vi. Stående invitasjon til å feire jul med oss hver jul dersom de ønsker det.
Svigers kommer som regel bare annenhvert år, moren min kommer hvert år, søsteren min og ungene kommer av og til, og det samme gjør min far.
Aller kjekkest har vi det når alle er her samtidig, selv om det blir litt styrete og vi drukner i pakker....

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 15:07   #5
Mica
Djevelsk
 
Mica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 367
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig.

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg skjønner ikke hva det er å diskutere? Selvsagt skal dere være hjemme hos dere selv, din mor kommer jo! Svigers får dere feire sammen med til neste år igjen.

Håper det ordner seg uten alt for mye diskusjon.

Helt enig med Muskat her

__________________
Mica
Mica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 15:09   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig.

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg skjønner ikke hva det er å diskutere? Selvsagt skal dere være hjemme hos dere selv, din mor kommer jo! Svigers får dere feire sammen med til neste år igjen.

Ikke sant? Mannen din mener da vel ikke at dere skal av-invitere moren din fordi svigermor har bedt om det, Katrin?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 15:21   #7
Jr.
sasiltranopogol
 
Jr. sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: sammen med 538.410 andre
Innlegg: 283
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Hvis ikke svigermor inviterer moren din også da og du synes den ordningen er grei

Sånn skal faktisk vi ha det i år. Vi har en slags annenhvert år-ordning vi også, bortsett fra at jeg nektet å ferire julen med min svigermor i fjor, da hade jeg en periode hvor jeg nektet å forholde meg til henne på grunn av "personal differences" I år tenkte vi ha jul her hjemme, med min mor tante og fetter, men nå har svigermor invitert alle til seg og det takker vi nok ja til. Greit å slippe å lage mat

Ellers så vil jeg bare si at jeg kjenner meg utrolig godt igjen i denne:

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.


Jeg som så så frem mot jul, nå har jeg bare lyst til å reise fra hele greia!

Føler veldig med deg, vet akkurat hvordan du har det nå. Håper du kommer frem til en løsning du blir glad for. personlig var jeg veldig fornøyd med min nekt til å feire julen med min da uspiselige svigermor (hun har lært av den episoden ) og feiret den med min søster, mor m.fl. Julen er viktig for oss voksne også og det er faktisk lov å sette ned foten. Håper dere får en bra løsning på dette

__________________
Je n'ai rien a dire
Jr. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 15:47   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Mulig jeg er rar, men jeg ser ikke problemet. Om man er annet hvert år med hver familie så er man det. Min svigermor begynte å vase om at de skulle til hennes bror for to år siden uten at vi var invitert. Da fikk hun klar beskjed om at det da var to år til neste gang hun kunne være med oss.

Jeg hadde aldri gått inn i en diskusjon i heimen om noe som var bestemt for flere år siden. Det er jo ingenting å diskutere.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 18:32   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Jeg er helt enig med resten: Dette er en ikke-diskusjon; dere har invitert din mor, som til overmål er alene i julen, slik jeg skjønner det. Selvsagt kan dere ikke avlyse selskapet med henne. Det ville jo være helt uhørt.

Da har dere to valg: takke nei til svigermor eller la svigermor invitere både dere og din mor. Det siste krever selvsagt at din mor også synes det er en grei løsning.

Jeg ville trolig valgt å takke nei til svigermor, men sagt at vi kunne komme neste år i stedet, når det er "hennes tur". (Gitt at du i det hele tatt kunne tenke deg å feire jul hos svigers, så klart.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 18:43   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Ja, en fleksibel løsning ville vært å ta med din mor som er alene, det har vel ikke svigermor noe imot? Hvis hun har det, så er det jo en selvfølge at dere blir hjemme. Vi hadde med svigerforeldre til mine foreldre et år, fordi svoger og familie byttet det året.
Men hvis du ønsker veldig sterkt å ha det hjemme som avtalt, så bør du få viljen din, det er jo tross alt det som har vært avtalen og planen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 18:47   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Her er det også litt styr med julefeiringen, siden mannen min har skilte foreldre. Det ikke aktuelt å bare være med mine foreldre hvert 3. år...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:09   #12
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Ville nok sagt til svigermor at det var dine foreldre (di mor) sin tur i år. Evt. kunne jo kanskje både di mor og dine svigerforeldre kome til dykk, dersom det går når det gjeld plass osv.

Når de først har lagt ein plan med di mor synes eg du skal ha rett til siste ord i denne saka.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:10   #13
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Kan dere ikke samles hele gjengen?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:17   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

man være med foreldre i jula?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:18   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Selvfølgelig skal dere være hjemme og ha din mor på besøk. Det er jo det som er avtalen. Det er sikkert plass til svigerforeldrene dine også hos dere hvis de vil, ikke sant?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:21   #16
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Ville gjort som planlagt jeg, også kunne evt svigerforeldrene dine kommet til dere.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 01:33   #17
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Da ville jeg sagt til svigers at de var hjertelig velkommen til dere, sammen med din mor.

Vi feirer helst jul hjemme.
Nå har min yngste bror (som hører til sammen med meg juleaften) to små barn, hus og egne svigerforeldre) så vi må nok bytte på å være hos dem og oss. Vi var sammen hos dem i fjor, og jeg regner med at de kommer til oss neste år.
'vi har løst dette med at alle er velkommen hit, være seg onkler, svogere, nieser, exsvigermødre og exmenn.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 09:43   #18
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Du bryter ikke avtalen med din mor.
Din mann må jo skjønne at det er din tur til å ha familien på besøk,
dersom det går kan dere jo invitere dem også

Vi har annet hvert år, forge jul hadde vi svigers på besøk, i år skal vi heim til mine foreldre. Neste år skal vi sikkert på besøk til svigers eller de kommer til oss, det har vi ikke bestemt enda

Min svigermor kommer ikke med invitasjoner når hun vet at vi har annethvert år, så da slipper vi heldigvis ett sånnt dilemma.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 09:44   #19
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

man være med foreldre i jula?

Selvfølgelig må man ikke det, men jeg synes det er koselig

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 15:30   #20
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?

Så lenge dere allerede har invitert din mor ser jeg ikke at det er noe å diskutere en gang. Dersom man ikke ønsker å finne en løsning som i det minste inkluderer den mammaen som allerede er invitert.

Hos oss er utgangspunktet at vi har annenhvert år hos sambos foreldre, første året var vi kun hjemme hos de. Har ikke helt klart for meg om vi i år er invitert til oldeforeldre og søskenbarn i haugetall, men det er også greit - forsåvidt. De andre årene regner jeg med å disponere på min familie fortrinnsvis sammen med mamma og to av søstrene mine. Har ikke vært så aktuelt å være hos pappa se siste ca 5 årene i og med at jeg fikk signaler om at jeg ikke passer inni stemor sin "kjernefamilie". Synd for pappa og søstrene mine der.

Håper vi ikke blir alt for fastkjørt i stressende rutiner og "tradisjoner". Håper at vi en gang får feire jul hjemme hos oss selv - kanskje bare kjernefamilien, men da vil jeg gjerne bo i samme by som annen familie sånn at vi kan treffes ellers.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette med jul skal være så vanskelig jeg da. Virker som mye god stemning blir ødelagt av stressende planlegging og forventninger i øst og vest.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no