Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Ut og spise med allergikeren

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 20:50   #1
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Ut og spise med allergikeren

Husker ikke om vi har snakket om dette før, men jeg lurer på hvordan dere som har barn på diett gjør det når dere er ute og spiser. Hvilke forholdsregler tar dere? Erfaringer med ulike spisesteder?

Et spørsmål til - kan noen anbefale gode spisesteder? Hvor som helst i landet, egentlig, vi skal reise både sørover, nordover og vestover i løpet av sommeren og høsten.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 20:52   #2
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

Jeg kan iallefall anbefalle Pikene på hjørnet i Lillestrøm, de har både glutenfritt brød og soyamelk på menyen. Dessuten er de veldig greie når det gjelder tilpassing av mat.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 21:30   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.812
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

Vi synes i det store og det hele det er vanskelig å gå ut og spise med lillegutt som er allergiker. Nå er vi i den heldige situasjon at han ikke reagerer på smårester av det han er allergisk mot. Han har aldri reagert på at vi bruker samme stekepanne til alt e.l. (vi vasker den selvfølgelig mellom)

Det vi stort sett ender opp med er rent stekt kjøtt. Sjekker med kjøkkenet om de steker kjøttet i smør (vanligvis bruker de olje). Det blir dessverre mye grillet kylling og pommes frites på han, for det er bankers. Vi ber også ofte om å få maten uten saus, hvis det er kjøttprodukt han tåler. (han tåler ikke fisk).

Det er en utfordring, det må jeg si. Vi har veldig lyst til å dra til varmere strøk, men jeg er så redd for at vi ikke skal klare å få kommunisert med de som lager maten, og at han får i seg noe han ikke tåler. Anafylaktisk sjokk i fremmedland frister ikke.
Han tåler ikke egg, melk eller fisk. Det er en vanskelig kombinasjon, syns jeg.

Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 21:54   #4
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

Vi var i Italia for to år siden. Der gikk det veldig greit.

Jeg hadde fått noen til å skrive en SMS til meg med "Sønnen min er veldig allergisk mot melk, gluten og fisk". Den viste jeg fram og så fikk vi god hjelp, både i matbutikker og på restauranter.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 22:13   #5
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

Vi har nylig begynt å kjøpe mat til vesla på restauranter etc. Det har gått fint til nå. Vi har bla.a.spist på Big Horn steak house, Egon, mc Donalds med henne. Hun har som regel spist båtpoteter/bakt potet/pommes frites, brokkoli, mais, stek bacon, kyllingbryst etc.
Forøvrig har det hendt flere andre steder at de sier at det ikke er allergener i maten. Så sier jeg at "det er flott, for hun reagerer med anafylaktisk sjokk hvis hun får i seg feil mat, takk for at du sjekket dette opp for meg!" Da hender det at vedkommede dobbeltsjekker og kommer tilbake og sier at desverre, det og det inneholder visst egg etc alikevell
Så min erfaring er at man må forklare NØYE om hvor lite som skal til, hvor alvorlig reaksjoner det blir etc!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 00:02   #6
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

Å- tusen takk for tips. Den ene storjenta mi har fått påvist hveteallergi nå nettopp, så jeg suger til meg all info

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg kan iallefall anbefalle Pikene på hjørnet i Lillestrøm, de har både glutenfritt brød og soyamelk på menyen. Dessuten er de veldig greie når det gjelder tilpassing av mat.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 00:05   #7
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

-Eller den klassiske, som vi har fått til svar flere gang:- "Det er ikke melk i maten, -men det er litt fløte"

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 20:14   #8
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

-Eller den klassiske, som vi har fått til svar flere gang:- "Det er ikke melk i maten, -men det er litt fløte"

Eller smør. Jo takk.

Det er hverken melk eller gluten i kyllingen på IKEA, men Lillebror ble dårlig av den likevel. Det eneste som er safe der, (forutsatt at man tåler fisk) er visst laksen.

Etterhvert lærer man seg jo å se litt selv. På Peppes har de nå begynt å merke papiret de glutenfrie pizzaene ligger på, med at de skal være håndtert slik at de ikke inneholder spor av gluten.

På Dolly Dimples har de egne fat som de glutenfrie pizzaene stekes i, slik at de ikke kommer i kontakt med mel under steking eller servering.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 20:18   #9
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

Egon. De er flinke både i Tårnet i Trondheim, og i Lillestrøm. Lager barneporsjoner som slett ikke står på menyen. Til barnevennlige priser.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 21:02   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Egon. De er flinke både i Tårnet i Trondheim, og i Lillestrøm. Lager barneporsjoner som slett ikke står på menyen. Til barnevennlige priser.

Signerer denne! Er veldig fornøyd med Egon Dette gjelder også den i Kristansand

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 19:42   #11
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ut og spise med allergikeren

Noen som har vært på Gusto i Oslo? Glutenfri pizza og pasta.

http://www.gusto.no/

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no