Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-14, 15:18   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det vanlig å få et skjema til foreldresamtaler som er tilpasset hvert enkelt barn? Jeg vet de har jobbet med ulike former for vurdering og tilbakemelding hos oss og jeg vet det er såpass tidkrevende at man kan lure på om det egentlig er mer til skade enn til gagn, men akkurat forut for foreldresamtaler har vi også bare et skjema som er standardisert og som man skal svare på sammen med barna? Jeg ser ikke det som noe galt. (nå snakker jeg om den offentlige skolen jeg hadde mine på for å presisere det).

Og hva er fremoverevaluering egentlig?

Vi får et standardisert skjema som vi skal jobbe med før kontaktmøte/foreldresamtale. Når vi kommer i samtalen har læreren både en diger blekke med vurderinger for hvert fag, samt en del annet. Notat fra elevsamtale er der også. På bakgrunn av disse snakkes det om plan for oppfølging videre.

Jeg er ganske overveldet over detaljnivået.
På neste samtale blir alltid tråden fra sist tatt opp og man ser på hva som har skjedd siden sist.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 15:21   #22
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Jeg hadde forventet at skjemaet jeg får til foreldresamtalene inneholder informasjon om ting som mine barn trenger å jobbe med. Det gir lite mening når skjemaet forteller oss at barnet må jobbe med regnestykker som de kunne godt for flere år siden. Jeg synes heller ikke det er nyttig å vite at mine barn må skrive postkort. Jeg klarer ikke å kjenne igjen mine barn i de tilbakemeldingene jeg får, og da gir de jo ingen verdi.

Det kan hende at jeg er en som blir misfornøyd med mye, men jeg hadde trodd at skolen hadde utviklet seg noe siden jeg gikk der for en evighet siden. Spesielt tenker jeg da på at man kanskje hadde forstått at barn ikke er like. Mine barn har både sterke og svake sider, og jeg klarer ikke å se at de har fått det jeg hadde forventet i forhold til å bli bedre der de er svake eller til å styrke det de allerede er gode i.

Katta: En fremoverevaluering er en tilbakemelding som gir barnet informasjon om hva det må jobbe med for å gjøre ting litt bedre neste gang. Dette brukes til barn på alle nivåer for å få dem til å strekke seg litt.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 15:21   #23
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det vanlig å få et skjema til foreldresamtaler som er tilpasset hvert enkelt barn? Jeg vet de har jobbet med ulike former for vurdering og tilbakemelding hos oss og jeg vet det er såpass tidkrevende at man kan lure på om det egentlig er mer til skade enn til gagn, men akkurat forut for foreldresamtaler har vi også bare et skjema som er standardisert og som man skal svare på sammen med barna? Jeg ser ikke det som noe galt. (nå snakker jeg om den offentlige skolen jeg hadde mine på for å presisere det).

Og hva er fremoverevaluering egentlig?

I Bærum har vi de siste årene fylt ut et skjema på 7-8 sider for hver elev to ganger i året. Det har tatt enormt mye tid for vi skriver individuelt til hvert barn. Jeg bruker langt over en time på hvert skjema. Heldigvis skal vi nå over på vurdering på itslearning, og det sparer meg for enormt med arbeid. Da kommer vurderingene gjennom året og jeg trenger bare fylle ut en side om oppførsel, orden, arbeidsvaner og sosial kompetanse før samtalene. (Mange foreldre leser ikke en gang skjemaene fordi de blir så omfattende).

Fremovermeldinger betyr at det skal stå noe om hva eleven bør jobbe med videre på alle vurderinger.

Skolen til barna mine sender også bare hjem et standardisert skjema. Til gjengjeld har de et ekstremt stabilt personale som aldri går på noen smeller mens vi på naboskolen jobber enormt mye mer og har hatt 7 langtidssykemeldte (inkludert meg) på de siste fire årene. Alle relatert til blant annet arbeidspress. Jeg er stolt av skolen vi leverer, men av og til lurer jeg på om det er verdt det og at det kanskje er skoleledelsen på barna mines skole som har skjønt det.

For å møte Bærum kommunes krav jobber nemlig alle på skolen min altfor mye. Mange tråder her inne har oppfordret meg til å slutte med det, og jeg merker det begynner å synke inn.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 22-02-14 kl 15:32.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 15:49   #24
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.852
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Så rart at vi har så forskjellig virkelighetsoppfatning, Elg. (Og send meg gjerne en PM for å bekrefte hvem du er!)

Vi har jo alltid fått disse skjemaene som Oslo 78 skriver om, hvor jeg synes det blir gitt ganske gode beskrivelser av hvor barnet mitt ligger både faglig og sosialt. Vi har også alltid fått fremovermedlinger i form av f.eks. Øve mer på ... Fortsette å gjør mer av [bra ting ] osv.

Vi har jo hatt alt for mange lærerbytter i den klassen, men jeg har vært imponert over kontinuiteten, faktisk. jeg er derimot IKKE særlig imponert over at mitt barn blir plassert som buffer ved siden av urokråken(e) HVER gan de får ny lærer. Det at et barn ikke bråker/lager uro i timene betyr ikke automatisk at de klarer å konsentrere seg og faktisk gjøre skolearbeidet sitt når de har klassens klovn eller krangefant ved siden av seg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 16:25   #25
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Skolen til barna mine sender også bare hjem et standardisert skjema. Til gjengjeld har de et ekstremt stabilt personale som aldri går på noen smeller mens vi på naboskolen jobber enormt mye mer og har hatt 7 langtidssykemeldte (inkludert meg) på de siste fire årene. Alle relatert til blant annet arbeidspress. Jeg er stolt av skolen vi leverer, men av og til lurer jeg på om det er verdt det og at det kanskje er skoleledelsen på barna mines skole som har skjønt det.

For å møte Bærum kommunes krav jobber nemlig alle på skolen min altfor mye. Mange tråder her inne har oppfordret meg til å slutte med det, og jeg merker det begynner å synke inn.

Jeg er ikke helt sikker på om det er de andre skolene som har skjønt det. Vi har måttet jobbe veldig mye med vår eldste som er avhengig av tilbakemeldinger for å fungere. Det har løsnet litt nå i sjette hvor de i hvert fall får beskjed om de har måloppnåelse eller ikke, og har ukeprøve annenhver uke hvor de får beskjed om hvor mange poeng de har.

Det virker som dere tar på dere veldig mye på deres skole. Har dere et problem med at dere lærere tar på dere oppgaver som skulle ha vært løst av andre yrkesgrupper? Tenker da på at du jobber mye med et vanskelig klassemiljø. Hadde det kanskje vært en idé om man erkjente at alle elever ikke er like og at det å få alle gjennom samme mal ikke fungerer? Tror at noen barn trenger et annet opplegg enn å sitte stille i et klasserom hele tiden. Dette ville vært nyttig både for dem og resten av klassen.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 16:31   #26
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.516
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.


Det virker som dere tar på dere veldig mye på deres skole. Har dere et problem med at dere lærere tar på dere oppgaver som skulle ha vært løst av andre yrkesgrupper? Tenker da på at du jobber mye med et vanskelig klassemiljø. Hadde det kanskje vært en idé om man erkjente at alle elever ikke er like og at det å få alle gjennom samme mal ikke fungerer? Tror at noen barn trenger et annet opplegg enn å sitte stille i et klasserom hele tiden. Dette ville vært nyttig både for dem og resten av klassen.

Jeg tror de fleste erkjenner det, men som med alt mulig annet, det handler mye om økonomi.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 16:38   #27
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg er ikke helt sikker på om det er de andre skolene som har skjønt det. Vi har måttet jobbe veldig mye med vår eldste som er avhengig av tilbakemeldinger for å fungere. Det har løsnet litt nå i sjette hvor de i hvert fall får beskjed om de har måloppnåelse eller ikke, og har ukeprøve annenhver uke hvor de får beskjed om hvor mange poeng de har.

Det virker som dere tar på dere veldig mye på deres skole. Har dere et problem med at dere lærere tar på dere oppgaver som skulle ha vært løst av andre yrkesgrupper? Tenker da på at du jobber mye med et vanskelig klassemiljø. Hadde det kanskje vært en idé om man erkjente at alle elever ikke er like og at det å få alle gjennom samme mal ikke fungerer? Tror at noen barn trenger et annet opplegg enn å sitte stille i et klasserom hele tiden. Dette ville vært nyttig både for dem og resten av klassen.

Det er ikke sånn at vi lærere kan bestemme dette. Ja, vi prøver å møte de behovene elever og foreldre signaliserer slev om vi setter ned foten i ny og ne. Det er når den foten skal settes ned jeg jobber med for meg selv. Desto mer man tilbyr, desto mer krever nemlig foreldrene.

Hos oss har vi uketester, kapittelprøver, lekseprøver, innleveringer og årsprøver samt at alle elever i prinsippet skal få muntlig tilbakemelding hver time - så det står ikke på tilbakemeldingene og fremovermeldingene selv om jeg ikke klarer å rette alt av lekser for tiden.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 16:45   #28
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

For min tredjeklassing har vi så langt i år hatt halvårsprøve i matematikk, 40 ordsdiktat og noen innleveringer i norsk. For min sjetteklassing har det vært ukeprøver annenhver uke, noen innleveringer i norsk samt halvårsprøver i matematikk, naturfag og RLE.

Ser ut til at dere gjør mye mer enn på vår skole. Har dere for mange prøver? Kanskje det optimale ligger midt i mellom?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 16:50   #29
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Det virker som dere tar på dere veldig mye på deres skole. Har dere et problem med at dere lærere tar på dere oppgaver som skulle ha vært løst av andre yrkesgrupper? Tenker da på at du jobber mye med et vanskelig klassemiljø. Hadde det kanskje vært en idé om man erkjente at alle elever ikke er like og at det å få alle gjennom samme mal ikke fungerer? Tror at noen barn trenger et annet opplegg enn å sitte stille i et klasserom hele tiden. Dette ville vært nyttig både for dem og resten av klassen.

Klassemiljø ER en lærers jobb. Du kan ikke sette bort det til andre yrkesgrupper. Færre elever pr lærer, og mulighet til støtte fra assistenter gir læreren mulighet til å gjøre en bedre jobb. Men man kan ikke hele tiden ta ut "uromomentene" og sende dem på joggetur rundt skolen med en assistent. De trenger også undervisning, og medelevene trenger å oppleve at ikke alle mennesker er helt like. Dessuten kan urolige unger av og til fungere som varselsklokker. Når de ikke lenger klarer å sitte stille, kan det være et tegn på at de rolige barna også trenger en pause. Det er grenser for hvor lenge små unger klarer å fokusere (for ikke å snakke om større unger og ungdommer).

En noenlunde god lærer som får tillit og ressurser til å gjøre jobben sin vil av egen interesse prøve å variere undervisningen og legge til rette for de ulike elevtypene. De har tross alt gått en del år på skole for å lære om akkurat det.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 16:50   #30
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

For min tredjeklassing har vi så langt i år hatt halvårsprøve i matematikk, 40 ordsdiktat og noen innleveringer i norsk. For min sjetteklassing har det vært ukeprøver annenhver uke, noen innleveringer i norsk samt halvårsprøver i matematikk, naturfag og RLE.

Ser ut til at dere gjør mye mer enn på vår skole. Har dere for mange prøver? Kanskje det optimale ligger midt i mellom?

Jeg er mattelærer og har åtte kapittelprøver i løpet av året med tilpassede prøver både til de sterke og svake elevene. I tillegg er det noen innleveringer og noen mattespørsmål på hver uketest som vi i år har annenhver uke. Årsprøve på slutten av året. Dette synes jeg at jeg må ha for å kunne fylle ut skjemaene og vite hvor elevene ligger. Som sagt retter jeg få lekser for tiden ettersom tiden rett og slett ikke strekker til.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 16:51   #31
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.516
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

For min tredjeklassing har vi så langt i år hatt halvårsprøve i matematikk, 40 ordsdiktat og noen innleveringer i norsk. For min sjetteklassing har det vært ukeprøver annenhver uke, noen innleveringer i norsk samt halvårsprøver i matematikk, naturfag og RLE.

Ser ut til at dere gjør mye mer enn på vår skole. Har dere for mange prøver? Kanskje det optimale ligger midt i mellom?

Min tredjeklassing har ukeprøve, gloseprøve og ukas ord hver uke. Jeg tenker at for noen som er faglig svak kan dette bli litt mye, jeg vet ikke hvor mye det tilpasses de svake elevene i forhold til dette. Min sønn er faglig sterk og for han er ikke dette noe problem å ha hver uke.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 16:52   #32
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Klassemiljø ER en lærers jobb. Du kan ikke sette bort det til andre yrkesgrupper. Færre elever pr lærer, og mulighet til støtte fra assistenter gir læreren mulighet til å gjøre en bedre jobb. Men man kan ikke hele tiden ta ut "uromomentene" og sende dem på joggetur rundt skolen med en assistent. De trenger også undervisning, og medelevene trenger å oppleve at ikke alle mennesker er helt like. Dessuten kan urolige unger av og til fungere som varselsklokker. Når de ikke lenger klarer å sitte stille, kan det være et tegn på at de rolige barna også trenger en pause. Det er grenser for hvor lenge små unger klarer å fokusere (for ikke å snakke om større unger og ungdommer).

En noenlunde god lærer som får tillit og ressurser til å gjøre jobben sin vil av egen interesse prøve å variere undervisningen og legge til rette for de ulike elevtypene. De har tross alt gått en del år på skole for å lære om akkurat det.

Signerer. Men det er også en del elever som er urolige fra det øyeblikk de kommer, og de er litt mer utfordrende å håndtere. Det krever mye oppfølging å få timene til å fungere når man har en del av den sorten samlet på et trinn.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 17:43   #33
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Klassemiljø ER en lærers jobb. Du kan ikke sette bort det til andre yrkesgrupper. Færre elever pr lærer, og mulighet til støtte fra assistenter gir læreren mulighet til å gjøre en bedre jobb. Men man kan ikke hele tiden ta ut "uromomentene" og sende dem på joggetur rundt skolen med en assistent. De trenger også undervisning, og medelevene trenger å oppleve at ikke alle mennesker er helt like. Dessuten kan urolige unger av og til fungere som varselsklokker. Når de ikke lenger klarer å sitte stille, kan det være et tegn på at de rolige barna også trenger en pause. Det er grenser for hvor lenge små unger klarer å fokusere (for ikke å snakke om større unger og ungdommer).

En noenlunde god lærer som får tillit og ressurser til å gjøre jobben sin vil av egen interesse prøve å variere undervisningen og legge til rette for de ulike elevtypene. De har tross alt gått en del år på skole for å lære om akkurat det.

Det jeg tenkte på er at det er noen som lærer mer av praktisk undervisning som foregår f.eks i skogen enn av den samme undervisningen gjort i et klasserom. Jeg har sett et urolig barn som har gått fra å ha det veldig vanskelig i vanlig skole til å ha det mye bedre i en spesialskole som bruker andre læringsstrategier. Som sagt tidligere er det utopi at alle lærer på samme måte.

Jeg har selv en sønn som har slitt mye med at standard læringsstrategi er at man lærer matte best ved å tegne istedenfor ved å bruke abstrakte symboler som tall. Dette er noe en god lærer kan kompensere for innenfor et klasserom, mens de som lærer matte best ved å telle trær eller kongler mens de løper rundt bør ha et annet opplegg.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 18:11   #34
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Min fjerdeklassing har aldri fått noko skriftlig rapport i forbindelse med foreldresamtale. Vi får utdelt eit veldig enkelt 2-siders skjema på forhånd der vi skal svare på spørsmål som "Kva for eit fag likar du best?", "Har du god orden i sekken din?" "Kven er du mest med i friminutta?" "Har du alltid nokon å vere med?"
Faglige tilbakemeldingar får vi kun muntlig på foreldresamtalen, og eg har aldri tenkt at dette er noko eg treng å ha skriftlig. For å vere heilt ærlig syns eg det er misbruk av tid at læreren skal bruke over ein time per elev for å lage slike rapportar til foreldra.

I tillegg har dei ukesprøver, så eg ser jo korleis ho ligg an utifrå resultata på desse prøvene.
Dersom eg lurar på noko utenom foreldresamtalane sender eg ein epost til læraren. Det skjer svært sjeldan.

Eg er ein av dei som alltid er fornøgd med det meste både når det gjeld skule og barnehage og som blir veldig overraska når eg møter foreldre som har ei heilt anna oppfatning enn meg om samme barnehage og samme lærar. Mulig eg rett og slett er for naiv og for lite kravstor.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 18:19   #35
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Min fjerdeklassing har aldri fått noko skriftlig rapport i forbindelse med foreldresamtale. Vi får utdelt eit veldig enkelt 2-siders skjema på forhånd der vi skal svare på spørsmål som "Kva for eit fag likar du best?", "Har du god orden i sekken din?" "Kven er du mest med i friminutta?" "Har du alltid nokon å vere med?"
Faglige tilbakemeldingar får vi kun muntlig på foreldresamtalen, og eg har aldri tenkt at dette er noko eg treng å ha skriftlig. For å vere heilt ærlig syns eg det er misbruk av tid at læreren skal bruke over ein time per elev for å lage slike rapportar til foreldra.

I tillegg har dei ukesprøver, så eg ser jo korleis ho ligg an utifrå resultata på desse prøvene.
Dersom eg lurar på noko utenom foreldresamtalane sender eg ein epost til læraren. Det skjer svært sjeldan.

Eg er ein av dei som alltid er fornøgd med det meste både når det gjeld skule og barnehage og som blir veldig overraska når eg møter foreldre som har ei heilt anna oppfatning enn meg om samme barnehage og samme lærar. Mulig eg rett og slett er for naiv og for lite kravstor.

Signerer. I tillegg legger vi ned en betydelig innsats hjemme når det gjelder å motivere, veilede og ha tydelige forventninger. Fordi vi følger barna tett opp, vet vi stort sett akkurat hvor de er mht kompetansemål, utfordringer o.s.v. til en hver tid.

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 18:33   #36
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Vi får vurdering av vår fjerdeklassing på foreldresamtale. Jeg føler at disse stemmer overens med de tingene vi vet at hun kan og det hun trenger å trene mer på. De har ukeprøver, kartleggingsprøver og halvårsprøver. Alle disse skal undertegnes. I tillegg har de trivselsundersøkelser og de lager sosiale kart et par ganger i året.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 19:28   #37
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Min fjerdeklassing har aldri fått noko skriftlig rapport i forbindelse med foreldresamtale. Vi får utdelt eit veldig enkelt 2-siders skjema på forhånd der vi skal svare på spørsmål som "Kva for eit fag likar du best?", "Har du god orden i sekken din?" "Kven er du mest med i friminutta?" "Har du alltid nokon å vere med?"
Faglige tilbakemeldingar får vi kun muntlig på foreldresamtalen, og eg har aldri tenkt at dette er noko eg treng å ha skriftlig. For å vere heilt ærlig syns eg det er misbruk av tid at læreren skal bruke over ein time per elev for å lage slike rapportar til foreldra.

I tillegg har dei ukesprøver, så eg ser jo korleis ho ligg an utifrå resultata på desse prøvene.
Dersom eg lurar på noko utenom foreldresamtalane sender eg ein epost til læraren. Det skjer svært sjeldan.

Eg er ein av dei som alltid er fornøgd med det meste både når det gjeld skule og barnehage og som blir veldig overraska når eg møter foreldre som har ei heilt anna oppfatning enn meg om samme barnehage og samme lærar. Mulig eg rett og slett er for naiv og for lite kravstor.

De skjemaene i Bærum er helt udiskutabelt ikke den beste måten å bruke tida på. Derfor er jeg så ufattelig glad for at vurderingene er på vei over i itslearning.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 19:36   #38
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Jeg er skeptisk til for utførlige skriftlige evalueringer både fordi det tar enormt med tid å utarbeide dem og de har svært begrenset verdi. De fungerer på sett og vis som et karakterskjema også, setter svart på hvitt det alle allerede vet, men som ungen kanskje hadde hatt best av å ikke få så tydelig fremstilt. Jeg synes selvfølgelig det er viktig at læreren har god oversikt over alle elevene sine, god nok til å si noe fornuftig om hver enkelt og til å tilpasse undervisningen til de som trenger det, men for meg er det i grunnen like informativt med muntlige tilbakemeldinger og demonstrasjon av hva de jobber med og læringsmål videre som en svær skriftlig blekke. Jeg synes i og for seg også det er greit å komme til foreldresamtale og bli møtt av "det faglige tror jeg bare vi legger bort med en gang. Dere skal få se et par prøver her, han ligger langt foran der han skal være og vi sliter med å tilrettelegge som før. Men vi har jo noen utfordringer sosialt det er viktig å snakke gjennom". Mye heller det enn en lang evaluering skriftlig som har tatt flere dagsverk å utarbeide for klassen.

Det som ikke er greit er når man føler at ungen ikke blir sett. Hvis man føler at læreren over hodet ikke har fått med seg hva ungen strever med og hva han er god til, når tilbakemeldingene virker masseproduserte og uten egentlig innhold. Da er faktisk lite tilbakemelding bedre på mange måter.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 20:12   #39
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Jeg er enig ned Katta at ingen tilbakemelding hadde vært bedre enn det skjemaet vi får. Vi har flere ganger sagt fra før foreldreamtalen at vi ikke se noe poeng å gå gjennom skjemaet, men heller vil snakke om de utfordringene våre barn har som ikke står der. Det har blitt gode samtaler som har gitt oss mye mer verdi enn papiret som ikke på noen måte beskriver vårt barn.

Tror kanskje jeg skal sjekke med lærer for min tredjeklassing om det er mulig å få ukeprøver også der slik at det er mulig å følge med litt. Det vil også være nyttig for barnet å få regelmessige tilbakemeldinger på hvordan det går.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-14, 20:29   #40
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.262
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Vi får de eviglange skjemaene Oslo78 snakker om. Det har hatt nytteverdi å få de spesielt i høst da min ene sønns kontaktlærer var syk, slik at det ikke ble noen muntlige tilbakemelding i høst.

Vi ser ukeprøver hver uke. På vår skole blir det tilrettelagt også for de sterkeste elevene.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no